وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد تشکیل کارگروه معیشت معلمان وزیر آموزش و پرورش از تشکیل کارگروه معیشت معلمان با هدف بهبود بخشیدن به برخی از مسایل رفاهی و درمانی این قشر خبر داد. به گزارش ایلنا، دانشآشتیانی در نشست شورای معاونان و رؤسای مناطق آموزش و پرورش شهر تهران با تبریک ایام مبارک دهه […]
وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد
تشکیل کارگروه معیشت معلمان
وزیر آموزش و پرورش از تشکیل کارگروه معیشت معلمان با هدف بهبود بخشیدن به برخی از مسایل رفاهی و درمانی این قشر خبر داد.
به گزارش ایلنا، دانشآشتیانی در نشست شورای معاونان و رؤسای مناطق آموزش و پرورش شهر تهران با تبریک ایام مبارک دهه فجر با اشاره به این مطلب که باید در مسیر تحقق اهداف عالیه نظام و انقلاب حرکت کنیم، گفت: یکی از برنامههای مورد نظر بنده این است که از نزدیک با همکاران ردههای مختلف آموزشوپرورش به منظور شنیدن نظرات و پیشنهادهای آنان گفتوگو کنم.
وی افزود: خوشحال میشوم که بنده را نقد کنید و اگر احساس میکنید در تصمیمگیریها ایرادی وجود دارد، آن را متذکر شوید، زیرا معتقدم این نقدها، تصمیمگیریهای بهتری را رقم خواهد زد.
وزیرآموزش و پرورش با تأکید بر تربیت دانشآموزان نقاد تصریح کرد: باید فضایی را به وجود آوریم که دانشآموز بتواند معلم، مدیر و وزیر را نقد کند تا به رشد دست یابد.
دانشآشتیانی ادامه داد: تلاشهای خوبی در آموزش و پرورش صورت گرفته است که باید ادامه یابد، اعتقادم این است که آنچه ایجاد اشکال میکند، نگرشها و بینشهای موجود نسبت به نظام تعلیم و تربیت است که باید تغییر کند.
وی با تأکید بر تفاوت در نگرشها و بینشها یادآور شد: همه اتفاقات باید داخل کلاس درس بیفتد، شاید کار سختی باشد که حافظهمحوری و کلیشهمحوری جای خود را به آزاداندیشی، درک صحیح مطالب و نقادی بدهد اما این رویکردی است که باید به وقوع بپیوندد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سند تحول بنیادین بیان کرد: باید ارتباط دانشآموزان با خداوند، خود، جامعه و طبیعت برقرار شود، در این بخش باید به دنبال نحوه عملیاتی کردن موضوع باشیم.
وی با اشاره به این مطلب که برقراری ارتباط دانشآموز با خداوند به این معنا نیست که این موضوع صرفاً باید در کلاس درس دینی انجام شود، تصریح کرد: تمام فضای آموزشی باید در این مسیر حرکت کند، به عبارت دیگر هدف طرح درس معلم ریاضی باید برقراری ارتباط دانشآموز با خداوند با ابزار ریاضی باشد.
وزیر آموزش و پرورش با ذکر مثال دیگری در برقراری ارتباط دانشآموزان با طبیعت گفت: این ارتباط با تالیف یک کتاب درسی و اختصاص دو ساعت آموزشی برقرار نمیشود، زیرا تربیت دارای دو مقوله؛ شبه تربیت و تربیت است که در شبه تربیت، تنها مواد درسی به دانشآموز انتقال مییابد اما در تربیت دانش انتقال یافته به رفتار تبدیل میشود.
وی تصریح کرد: تفکر باید در تمام ساعات درسی اتفاق بیفتد و این به نقش معلم یا مربی در کلاس درس بستگی دارد.
دانشآشتیانی با اشاره به این مطلب که تمام معلمان، مسؤول تربیت دانشآموزان هستند، تأکید کرد: هنر معلم این است که مسایل و موضوعات اجتماعی را در قالب ماده مورد تدریس خود به دانشآموز آموزش دهد، بهطور مثال یک معلم ریاضی باید در قالب اعداد و ارقام، موضوعات اجتماعی را به دانشآموزان خود آموزش دهد که اگر این اتفاق رخ دهد، یادگیری عمقی ایجاد خواهد شد.
عضو کابینه تدبیروامید با تأکید بر ایجاد تفکر سیستمی در دانشآموزان از دوران ابتدایی عنوان کرد: گرچه این شکل از تربیت سخت و زمان بر است، اما باید به عنوان یک برنامه استراتژیک در تربیت دانشآموزان مورد توجه قرارگیرد.
وی با تأکید بر تکریم معلمان و فرهنگیان و پایبندی به این موضوع در وهله اول، ادامه داد: این نگاه باید از ستاد به صف، از مدیر به معلم و درنهایت از معلم به دانشآموز تسری یابد.
معلمان باید در کلاس درس آزادی عمل داشته باشند
دانشآشتیانی با اشاره به این مطلب که مدرسه و معلم باید در فعالیتهای خود آزادی عمل داشته باشند، گفت: تنها چیزی که در این موضوع باید مورد تأکید قرار گیرد، آنست که به موازات تفویض اختیار به مدارس، نقطه هدف و چارچوب سیاستهای کلی برای آنان تعریف شود.
وی به تشکیل کارگروه ارزیابی اشاره کرد و ادامه داد: ارزیابی معلمان باید توسط خود آنان در مدرسه و به صورت خود ارزیابی از فعالیتهای درون کلاسی انجام شود، زیرا هدف از ارزیابی مچگیری و کنترل نیست، بلکه هدف شناسایی مشکلات و گفتوگو در فضایی صمیمی برای رفع آنهاست.
دانشآشتیانی خطاب به مسؤولان آموزش و پرورش مناطق شهر تهران گفت: با توجه به نقش کلیدی مدرسه، دقت کنید که مدیر مدرسه، فرد لایقی باشد و نسبت به امور آموزشی و پرورشی اشراف کامل داشته باشد.
وی با اشاره به این مطلب که در تمام دنیا، جایگاه مدیر مدرسه از وزیر بالاتر است، یادآور شد: در برنامه درازمدت مدیران مدارس باید توسط معلمان انتخاب شوند.
براساس گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش، وی بر تغییر نگرش فرهنگ بازرسی در مدارس تأکید و تصریح کرد: هدف از بازرسی مدارس، باید حل مسأله باشد و این موضوع باید در فضایی صمیمانه صورت گیرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.