سی‌ان‌جی سریع‌ترین راه برای حل ناترازی بنزین

رئیس هیئت مدیره انجمن CNG با بیان اینکه سریع‌‌ترین و بهترین راه برای از بین بردن ناترازی بنزین جایگزینی سی‌ان‌جی است، گفت: اکنون ظرفیتی که می‌تواند به جایگاه‌ها اضافه شود ۲۰ میلیون مترمکعب در روز است علاوه بر حل مشکل ناترازی بنزین کشور را به صادرکننده بنزین تبدیل می‌کند. به گزارش مهر، محسن جوهری؛ با […]

رئیس هیئت مدیره انجمن CNG با بیان اینکه سریع‌‌ترین و بهترین راه برای از بین بردن ناترازی بنزین جایگزینی سی‌ان‌جی است، گفت: اکنون ظرفیتی که می‌تواند به جایگاه‌ها اضافه شود ۲۰ میلیون مترمکعب در روز است علاوه بر حل مشکل ناترازی بنزین کشور را به صادرکننده بنزین تبدیل می‌کند. به گزارش مهر، محسن جوهری؛ با اشاره به اینکه سی‌ان‌جی نه‌تنها ناترازی بنزین را حل می‌کند، بلکه ما را به صادرکننده بنزین تبدیل می‌کند، گفت: اکنون ظرفیتی که می‌تواند به جایگاه‌ها اضافه شود ۲۰ میلیون مترمکعب در روز است که معادل ۲۰ میلیون لیتر بنزین می‌شود و در صورتی که از این ظرفیت استفاده کنیم نه‌تنها ناترازی بنزین از بین می‌رود، بلکه کشوری به صادرکننده تبدیل می‌شویم. وی ادامه داد: در حال‌حاضر دوهزار و ۵۰۰ جایگاه سی‌ان‌جی در کشور جود دارد که این جایگاه‌ها توان حداقل ۴۵ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی را در روز دارند و که به دلیل عدم تقاضا تقریباً نیمی از این ظرفیت مورد استفاده قرار می‌گیرد جوهری؛ خاطرنشان کرد: متأسفانه با وجود اینکه با کمبود تقاضا مواجه هستیم مهم‌ترین دلیل آن عدم حمایت دولت برای افزایش تقاضا هم در رابطه با تولید کارخانه‌ای و هم در رابطه با تولید غیر کارخانه بوده است. رئیس هیئت مدیره انجمن CNG افزود: با وجود آنکه قوانین و دستورالعمل‌هایی در این زمینه وجود داشته است و خودروسازان را موظف کرده بودند درصد معینی از تولیدات خود را به خودروهای دوگانه‌سوز اختصاص دهند اما شاهد بدعهدی آن‌ها بوده‌ایم و سال ۹۸ مصوبه‌ای ابلاغ شد که یک‌ونیم میلیون خودرو با حمایت دولت با استفاده از ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید به صورت رایگان دوگانه‌سوز شوند که به دلیل مشکلات موجود تقریباً با شکست مواجه شد و نزدیک به ۳۰۰-۴۰۰ هزار دستگاه از این طریق دوگانه‌سوز شدند. وی با اشاره به اینکه ابزار قیمتی می‌تواند در افزایش مصرف سی‌ان‌جی مثمرثمر باشد، خاطر نشان کرد: متأسفانه در سال‌های قبل صنعت سی‌ان‌جی حمایت‌های دولتی را هم نداشته است زیرا در دنیا برای حمایت از خودروهای برقی تسهیلاتی در نظر گرفته می‌شود به‌طوری که یکسری از اتوبان‌‌ها که می‌خواهند عبور کنند عوارض دریافت نمی‌کنند. جوهری؛ ادامه داد: باید برای دارندگان خودروهای دوگانه‌سوز عوارض جاده‌ای رایگان شود و طرح‌های این چنین باشد و حمایت‌هایی از طریق بیمه و معاینه فنی صورت بگیرد حتی از طریق دولت پوشش هزینه‌ای دهد. رئیس هیئت مدیره انجمن CNG در خاتمه خاطرنشان کرد: چند سالی است که کارشناسان انرژی می‌گویند سریع‌‌ترین و بهترین راه برای از بین بردن ناترازی بنزین جایگزینی سی‌ان‌جی است اگرچه دنیا به سمت خودروهای برقی می‌رود ولی به برنامه بلند مدت دارد بدون سرمایه‌گذاری می‌توان تا ۴۵ میلیون مترمکعب معادل ۴۵ میلیون لیتر بنزین سی‌ان‌جی تولید کنیم.