نگاهی به شیوع بیماری فصل پاییز؛ آنفولانزا هست، واکسن درمانش هم هست

علی غلام‌فراهانی- آنفولانزا شایع‌‌ترین بیماری فصل پاییز است؛ فصلی که همراهی‌‌اش با بازگشایی مدارس، حسابی می‌تواند خانواده‌ها را نگران کند. در واقع فعالیت مدارس نیز کمک می‌کند تا سرعت انتقال این بیماری‌‌ها بالا برود. چراکه کودکان به دلیل سیستم ایمنی ضعیف‌تر، راحت‌تر به بیماری‌های تنفسی و البته سایر بیماری‌‌ها مبتلا می‌شوند و چون در یک […]

علی غلام‌فراهانی- آنفولانزا شایع‌‌ترین بیماری فصل پاییز است؛ فصلی که همراهی‌‌اش با بازگشایی مدارس، حسابی می‌تواند خانواده‌ها را نگران کند. در واقع فعالیت مدارس نیز کمک می‌کند تا سرعت انتقال این بیماری‌‌ها بالا برود. چراکه کودکان به دلیل سیستم ایمنی ضعیف‌تر، راحت‌تر به بیماری‌های تنفسی و البته سایر بیماری‌‌ها مبتلا می‌شوند و چون در یک کلاس تجمع دارند، بیماری را به یکدیگر منتقل می‌کنند و به این ترتیب بیماری را بین اعضای خانواده هم دست به دست می‌کنند! آنفولانزا یک عفونت ویروسی مسری است که توسط ویروس‌های آنفولانزا ایجاد می‌شود و بینی، گلو و گاهی ریه‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و علائمی مانند شروع ناگهانی تب بالا، سرفه، خستگی و درد عضلانی دارد. بیماری آنفولانزا به‌عنوان یک بیماری فصلی شناخته می‌شود، معمولاً در ماه‌های زمستان که بسیاری از اقشار جامعه بیمار می‌شوند و به یک بیماری همه‌گیر تبدیل می‌شوند، بیشتر دیده می‌شود. آنفولانزا معمولاً به‌خودی‌خود و با روش‌های طبیعی که در خانه به کار می‌رود بهبود می‌یابد، در صورت شدید شدن و تشدید علائم ممکن است بیمار به مراقبت‌های پزشکی نیاز داشته باشد. علاوه بر روش‌های درمانی که بسته به شرایط بیمار می‌توان از آن استفاده کرد، یکی از راه‌های مؤثر برای محافظت در برابر آنفولانزا، واکسن آنفولانزا است که باید به‌طور مرتب تزریق شود.

لزوم تزریق واکسن آنفولانزا

بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفولانزا اوایل پاییز است، معمولاً از اواخر شهریور تا آبان. این زمان‌بندی به این دلیل توصیه می‌شود که بدن شما حدود دو هفته نیاز دارد تا پس از دریافت واکسن، آنتی‌بادی‌های محافظ را تولید کند. این واکسن تا پایان فصل آنفولانزا که معمولاً تا بهار ادامه دارد، می‌تواند از شما محافظت کند. اگر در اوایل پاییز نتوانستید واکسن بزنید، همچنان بهتر است در طول فصل آنفولانزا اقدام به تزریق کنید، چون از اواسط زمستان نیز شیوع آنفولانزا ممکن است ادامه داشته باشد.

مشکلی در زمینه توزیع واکسن آنفولانزا وجود ندارد

وزیر بهداشت، با بیان اینکه مشکلی در ارتباط با توزیع واکسن آنفولانزا وجود ندارد، گفت: واکسن آنفولانزا خارجی و ایرانی در داروخانه‌ها توزیع شده است. محمدرضا ظفرقندی؛ در حاشیه آیین «افتتاحیه همایش ملی درس‌آموخته‌های کرونا» با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش ایسنا، مبنی بر اینکه برنامه وزارت بهداشت برای تأمین واکسن آنفولانزا چیست؟ گفت: زمان طلایی تزریق واکسن آنفولانزا از سه هفته گذشته آغازشده و تا سه هفته آینده ادامه‌ دارد. تا این لحظه گزارشی مبنی بر کمبود واکسن واصل‌ نشده است. ظفرقندی؛ ادامه داد: این احتمال وجود دارد که بعضی داروخانه‌ها واکسن آنفولانزا را تمام کرده ‌باشند اما گزارش مبنی بر کمبود واکسن مخابره نشده و اگر کمبود واکسن داشته‌ باشیم موارد گزارش می‌شود. هیچگونه مشکلی در زمینه واکسن آنفولانزا وجود ندارد و نوع خارجی و ایرانی واکسن در دسترس است. اگر کمبود واکسن در برخی داروخانه‌ها وجود دارد شاید به دلیل موضوع توزیع باشد. موضوع توزیع واکسن را پیگیری می‌کنیم. وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه «داروخانه‌ها معتقدند که به هر داروخانه چهار سهمیه واکسن آنفولانزا داده می‌شود، گفت: چنین ادعایی صحت ندارد.