تأمین مالی بزرگ‌‌ترین مانع اجرای طرح نهضت ملی مسکن است

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، گفت: هم‌اکنون چهار میلیون واحد نهضت ملی مسکن در سراسر کشور در حال ساخت است و بزرگ‌‌ترین مانع، تأمین مالی این طرح به شمار می‌رود. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدمهدی حیدری؛ در نشست تخصصی صنعت سازه‌های فولادی، اظهار داشت: در بحث نهضت ملی مسکن برای ساخت چهار میلیون واحد […]

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، گفت: هم‌اکنون چهار میلیون واحد نهضت ملی مسکن در سراسر کشور در حال ساخت است و بزرگ‌‌ترین مانع، تأمین مالی این طرح به شمار می‌رود. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدمهدی حیدری؛ در نشست تخصصی صنعت سازه‌های فولادی، اظهار داشت: در بحث نهضت ملی مسکن برای ساخت چهار میلیون واحد مشکلی از لحاظ تکنولوژی مطرح نیست، بلکه مشکل اصلی مدل‌های تأمین مالی است و در تلاش هستیم که در قالب مشارکتی مکتوب از توان توليدکنندگان سازه‌های فولادی استفاده کنیم و معضل مسکن را حل کنیم‌. رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن، با بیان اینکه در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و در انجمن علمی و صنفی سال‌ها دنبال می‌کنیم رتبه‌بندی تولیدکنندگان سازه‌های فولادی است که امیدواریم به ثمر برسد، گفت: به کمک انجمن‌ها و براساس متد‌های علمی بحث رتبه‌بندی را پیاده‌سازی خواهیم کرد و سیاست وکیفیت ساخت‌وساز را دنبال خواهیم کرد. وی افزود: در حوزه قیر و آسفالت تجربه بحث رتبه‌بندی را داشته‌ایم و با توجه به آنکه بیش‌ترین مصرف‌کننده وزارت راه‌وشهرسازی بوده براساس رتبه‌بندی کارخانجات به دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان شهرداری، بنیاد مسکن همزمان با تأیید مرکز تحقیقات تخصیص می‌یابد. وی اظهار کرد: در تلاش هستیم که برای سازه‌های فولادی هم این طرح را اجرا کنیم چراکه ساخت بیمارستان‌های دولتی از طریق وزارت راه‌وشهرسازی است و با توجه به اهمیت سازه‌های فولادی در روند اجرا در تلاش برای اجرای آن‌ها هستیم. حیدری؛ اظهار کرد: ما به دنبال ارتقای کیفیت پروژه‌ها هستیم و به دنبال آن هستیم که تولیدکنندگان زیرپله‌ای و بدون کیفیت را جمع کنیم. در ادامه، احمد کرمی‌راد؛ عضو هیئت مدیره انجمن سازه‌های فولادی، با اشاره به اینکه در ساخت‌وساز کشور باید به سمت سازه‌های فولادی حرکت کند، گفت: طی سال‌های اخیر یه صنعت سازه‌های فولادی به صورت جدی توجه نشده، در حالی‌که این صنعت در ۵۰ سال گذشته نقش پررنگ و حائزاهمیتی داشته است، زیرا در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ تمام سازه‌های فلزی وزارت نفت توسط خارجی‌‌ها ساخته می‌شد. وی افزود: با روی کار آمدن اعضای انجمن سازه‌های فولادی در وزارت، امروزه هیچ‌گونه سازه فلزی در خشکی و دریا از خارج وارد نمی‌شود. در وزارت صمت نیز توسعه زیر ساخت‌های نیشکری، خودرو‌سازی وتمام صنایع سیمانی داخلی‌سازی شده است. این مقام صنفی، با اشاره به اینکه صنعت سازه‌های فولادی بیمار است و اگر در سال‌های آتی رسیدگی جدی به آن نشود، بی‌شک به کما می‌رود، تأکید کرد: در راستای ساخت مسکن با بهره‌مندی از اسکلت فلزی اگر ظرفیت ۱۵۰۰ تنی اسکلت فلزی در ۲۰ استان به صورت نرمال به توزیع برسد، سالانه قابلیت ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی با متراژ ۱۰۰ مترمربع را خواهیم داشت. همچنین سیامک ایپکچی؛ رئیس هیئت مدیره انجمن سازه‌های فولادی، در ادامه برنامه، گفت: ظرفیت تولید سالیانه یک تا دو میلیون تن فولاد در کشور وجود دارد و این آمادگی را داریم که در بحث نهضت ملی مسکن با همکاری وزارت راه‌وشهرسازی یک میلیون واحد مسکونی با سازه فولادی احداث کنیم. وی با بیان اینکه باید از ایجاد رانت در صنعت فولاد جلوگیری شود، گفت: یکی از مشکلات جدی صنعت فولاد، قطعی برق و گاز است که انتظار داریم یک یارانه مشخص در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد. دولت باید با ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان صنعت فولاد کمک کند. ایپکچی درباره این شائبه که بعضاً تولیدکنندگان فولاد به صورت هماهنگ قیمت‌ها را افزایش می‌دهند گفت: به هیچ عنوان چنین چیزی وجود ندارد. تولیدکننده به دنبال تولید است. شاید در بخش آهن گندله، شمش یا ورق چنین مسائلی وجود داشته باشد ولی ما به‌عنوان تولیدکننده دنبال این هستیم که هرچه بیشتری بسازیم و به صنعت فولاد کشور کمک کنیم.