با توجه به موضوع واگذاری دو خودروساز کشور که با حواشی و مصائب گوناگونی به همراه است، همچنان اماواگرها بر سر انتقال این دو خودروساز به بخشخصوصی ادامه دارد و مشخص نیست که سرانجام این موضوع به کجا ختم خواهد شد. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص، احمد فاطمی؛ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، بیان داشت […]
با توجه به موضوع واگذاری دو خودروساز کشور که با حواشی و مصائب گوناگونی به همراه است، همچنان اماواگرها بر سر انتقال این دو خودروساز به بخشخصوصی ادامه دارد و مشخص نیست که سرانجام این موضوع به کجا ختم خواهد شد. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص، احمد فاطمی؛ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، بیان داشت بنده بر این باورم که این دو شرکت خودروساز زمین سوخته هستند، زیان انباشته دارند و به سیستم بانکی مقروض و بدهکار هستند. در واقع حجم عظیمی از نیروی انسانی در این دو شرکت فعالیت دارند که میتوان با یکسوم این نیروها، این دو شرکت را اداره کرد. بنابراین، به این دلیل که این دو شرکت خودروساز، دو شرکت زیانده و به تعبیری زمین سوخته هستند، ضروری است که به شرکت خصوصی واگذار شود. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، گفت: بنده به لحاظ نظری در صورتی با واگذاری دو شرکت سایپا و ایرانخودرو موافقم که تمام شرکتهای دولتی باید به بخشخصوصی واگذار شود، چرا که مدیریت آنها بهتر و مطلوبتر خواهد بود و از سوی دیگر سودآوری شرکت را نیز در پی خواهد داشت. البته به این شرط که ما با یک وضعیت خصولتی مواجه نشویم. فاطمی؛ گفت: متأسفانه در ایران درخصوص شرکتهای دولتی به ویژه شرکتهایی باتراکنش مالیِ گسترده مانند ایرانخودرو و سایپا، تجربه دولتی بودن تجربه موفقی نبوده است. در واقع اغلب شرکتهای دولتی زیانده هستند و در حقیقت با مشکلات ساختاری نیز روبهرو هستند. وی افزود: در قانون اساسی اصل ۴۴ را داریم که در آن به بحث اعتماد به بخشخصوصی اشاره شده است. به بیان دیگر دولت حتیالامکان باید کوچک و چابک شود. دولت زمانی چابک خواهد شد که کوچک شود؛ در غیر این صورت به یک نهاد بزرگ و تنبل و فرسوده تبدیل میشود که در نهایت نمیتواند امورات خود را پیش ببرد و تأمین کند. وی ادامه داد: بنده به لحاظ نظری در صورتی با واگذاری دو شرکت سایپا و ایرانخودرو موافقم که تمام شرکتهای دولتی باید به بخشخصوصی واگذار شود، چرا که مدیریت آنها بهتر و مطلوبتر خواهد بود و از سوی دیگر سودآوری شرکت را نیز در پی خواهد داشت. البته به این شرط که ما با یک وضعیت خصولتی مواجه نشویم؛ اینکه یک شرکت دولتی به یک شرکت دولتی دیگر واگذار شود در واقع حکایت از چاله به چاه افتادن است. وی تصریح کرد: بنابراین برای اینکه بنگاه اقتصادی بهینه شود و به سودآوری برسد و در نهایت در مدیریت کلان نیز موفق شود همین راهحل یاد شده مبنی بر واگذاری دو شرکت، امری مطلوب است. در واقع باید به بخشخصوصی اعتماد کرد، چرا که در این شرکتها افراد توانمندی هستند و میتوانند برنامهها را پیش ببرند. اینکه چرا تولید خودرو در ایران در مقایسه با بازارهای جهانی و خودروهای خارجی، گرانتر است نیازمند آسیب شناسی و کارشناسی است. فاطمی؛ تصریح کرد: بنده بر این باورم که این دو شرکت خودروساز زمین سوخته هستند، زیان انباشته دارند و به سیستم بانکی مقروض و بدهکار هستند. در واقع حجم عظیمی از نیروی انسانی در این دو شرکت فعالیت دارند که میتوان با یکسوم این نیروها، این دو شرکت را اداره کرد. بنابراین، به این دلیل که این دو شرکت خودروساز، دو شرکت زیانده و به تعبیری زمین سوخته هستند ضروری است که به شرکت خصوصی واگذار شود. در واقع باید به بخشخصوصی اعتماد کرد تا میزان بهرهرویِ دو شرکت افزایش پیدا کند، یعنی تجربه این موضوع را نشان داده است. منتهی بخشخصوصی نیز باید به معنای واقعی کلمه درگیر شود، نه اینکه خصولتی شود و یا برخی شرکتهای پنهان که در واقع دولتی هستند، بهعنوان خریدار و یا بخشخصوصی وارد عمل شوند. این وضعیت قابل پذیرش نیست. در همه جای جهان نیز این راهحل نتیجه مثبتی را در پی داشته است. به بیان دیگر اگر بهعنوان بنگاه اقتصادی بزرگ به این دو شرکت نگریسته شود نیازمند یک مدیریت غیربوروکراتیک و اداری و همچنین مدیریت کارآمد هستیم؛ چون هر جا که به بخشخصوصی اعتماد شد و بخشخصوصی وارد میدان شد موفقتر شدیم. فاطمی؛ اضافه کرد: همه مدیران به این موضوع اعتقاد دارند که بخشخصوصی به معنای واقعی کلمه موفقتر عمل کرده و تجربه شرکتهای دولتی به ویژه در حوزه صنعت و بحث خودروسازی مردود شده و نمره قبولی نگرفته است. وی تأکید کرد: حتی در بنگاههای اقتصادی نیز باید گفت که بهتر است به بخشخصوصی واگذار شود در واقع شاخص مهمی که در رشد شاخص اقتصادی مدنظر قرار میگیرد، بحث صنعت خودرو است. در واقع یکی از مشکلات ما در کشور، به ویژه در حوزه صنعت خودرو، این است که همگام با تکنولوژی پیشرفته جهان حرکت نمیکنیم و خودمان را وفق ندادهایم. در نتیجه کیفیت تولیدات خودرویی از جهان عقب مانده است. وی با بیان اینکه وقتی این دو شرکت خودروساز به بخشخصوصی واگذار شود رقابت واقعی شکل خواهد گرفت، گفت: ما در حالحاضر شاهد این نوع رقابت نیستیم. در واقع هم مصرفکننده و هم تولیدکننده ضرر میکند. ممکن است مدیران خوبی هم در این دو شرکت خودروساز حضور داشتهاند، اما در مجموع شالوده دولتی بودن باعث ضرر میشود و حتی به مدیریتها نیز ممکن است ارتباط نداشته باشد. شرکتهای دولتی چون به تعبیری اسیر مقررات و دستورات از بالا هستند کار برای توانمند شدن آنها سختتر خواهد شد.
گروه خودرو – با توجه به برنامه فروش اخیر شرکت ایرانخودرو و سیل عظیمی از ثبتنامکنندگان در این طرح، این سؤال به وجود میآید که این روش فروش خودرو درست خواهد بود یا اصلاً میتوان به شکل دیگری آن را به اجرا گذاشت یا خیر؟ به گزارش مناقصهمزایده، در همین راستا، رسول سلیمانی؛ کارشناس صنعت […]
کیفیت محصول، یکی از اصلیترین شاخصهایی است که خریداران را مجاب به خرید یک کالا میکند. در بسیاری از موارد حتی مشتریان بیش از اینکه به دنبال آپشنهای پرزرق و برق باشند، به دنبال کیفیت کالا هستند. از اینرو ایرانخودرو بهعنوان بزرگترین خودروساز خاورمیانه طی سالهای اخیر مسیری را در فرآیند تولید آغاز کرده که […]
دیدگاه بسته شده است.