علی غلامفراهانی- افزایش قیمت متأسفانه دهههاست که جزئی از فرهنگ اقتصاد ما شده است! فرهنگی که البته زندگی همه ما را به تاراج داده است. افزایش قیمت شیر نیز محصول همین فرهنگی اقتصادی است؛ فرهنگی که میگوید تنها راه بقا افزایش قیمتهاست! اواسط شهریوری که گذشت، فیلمی از دامداران یزدی در فضای مجازی منتشر شد […]
علی غلامفراهانی- افزایش قیمت متأسفانه دهههاست که جزئی از فرهنگ اقتصاد ما شده است! فرهنگی که البته زندگی همه ما را به تاراج داده است. افزایش قیمت شیر نیز محصول همین فرهنگی اقتصادی است؛ فرهنگی که میگوید تنها راه بقا افزایش قیمتهاست! اواسط شهریوری که گذشت، فیلمی از دامداران یزدی در فضای مجازی منتشر شد که نشان میداد آنها در یک محیط بسته، شیرهای تولیدی خود را بر روی زمین میریزند. این ویدئو به سرعت توجه افکار عمومی را به خود جلب کرد. سؤالی که پس از انتشار این ویدیو مطرح شد، این بود که چرا یک دامدار باید محصولی را که با زحمت تولید میکند را اینگونه حیف کند؟ پاسخ دامداران نیز ساده بود، افزایش سه برابری قیمت یونجه از ۷ به ۲۰ هزار تومان! همچنین، هزینههای دارو و ملزومات دامداری به شدت افزایش یافته است. دامداران میگویند: سال گذشته بار یک ماشین یونجه را بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان خریداری میکردیم، اما اکنون قیمت همین بار به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است. دلیل این افزایش قیمت چیست؟ چرا دولتمردان توضیح نمیدهند که طی چه فرآیندی قیمت یونجه ظرف یک سال بیش از ۲۳۰ درصد افزایش یافته است؟ غیر از این است که عدهای دلال در این بین در حال موشدوانی هستند؟ پس به ناچار دامداران نیز مجبور شدند دامهای خود را از بین ببرند تا صرف هزینههای زندگیشان کنند. انتشار این فیلم و اهمیت شیر در جامعه، اما خیلی زود افاقه کرد و هنوز یک ماه نشده دولت به صورت رسمی ۲۰ درصد قیمت شیر را افزایش داد! حال سؤال این است با افزایش قیمت شیر که پایه تولید فرآوردههای لبنی است، قیمت محصولات لبنی چقدر افزایش خواهد یافت؟
بازار لبنیات کشش تغییر قیمت را ندارد
مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای لبنی، گفت: با توجه به کاهش قدرت خرید خانوار، بازار لبنیات کشش تغییر قیمت را ندارد. علیاحسان ظفری؛ مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای لبنی، در گفتگو با باشگاه خبرنگارانجوان، گفت: با ابلاغ افزایش ۲۰ درصدی قیمت شیرخام، نرخ محصولات لبنی بالطبع مشمول این تغییر میشوند، در حالیکه این موضوع بر کاهش سرانه مصرف لبنیات دامن میزند. او با بیان اینکه بازار محصولات لبنی کشش تغییر قیمت را ندارد، افزود: با توجه به آنکه ۷۰ درصد قیمت محصولات لبنی را شیرخام تشکیل میدهد، گفت: افزایش قیمت شیرخام از ۱۵ به ۱۸ هزار تومان موجب شده که قیمت محصولات لبنی حداقل ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یابد. افزایش قیمت شیرخام مشکلات متعددی همچون تعطیلی برخی کارخانههای لبنی، کاهش سرانه مصرف و کسادی بازار لبنیات را بهدنبال خواهد داشت. بنابر آمار در حالحاضر ۲۷۰ تا ۲۸۰ کارخانه لبنی با ظرفیت ۳۰ تا ۸۰ درصدی فعالیت میکنند که افزایش مجدد لبنیات بهدلیل کاهش قدرت خرید خانوار، میتواند فعالیت واحدها را تحتتأثیر قرار دهد.
افزایش قیمت شیر نباید بهانه افزایش نامتعارف نرخ لبنیات شود
در همین رابطه، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: نباید افزایش قیمت شیر بهانهای برای کارخانههای فرآوری و تولید لبنیات جهت افزایش نامتعارف قیمت محصولات شود. نادرقلی ابراهیمی؛ عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیطزیست مجلس شورای اسلامی، به خبرگزاری آریا، درباره ابلاغ قیمت جدید خرید شیر از دامداران، افزود: قیمت ابلاغی خرید شیر از دامداران افزایش ۲۰ درصدی داشته است که پاسخگوی هزینههای تولید دامداران نیست اما از سوی دیگر نباید این افزایش قیمت، بهانهای برای کارخانههای فرآوری و تولید لبنیات جهت افزایش نامتعارف قیمت محصولات شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.