کاهش بهای تمام‌شده خودرو، یک‌شبه محقق نمی‌شود

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، ضمن تشریح وضعیت صنعت خودرو و چالش‌هایی که در پی برخی سیاست‌گذاری‌های اشتباه و تحمیلی به این صنعت وارد شده ، تأکید کرد که نگاه به این صنعت باید واقع‌بینانه‌ باشد؛ این صنعت دیگر توان این حجم از زیان انباشته را ندارد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از ایسنا، علیمردان عظیمی؛ […]

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، ضمن تشریح وضعیت صنعت خودرو و چالش‌هایی که در پی برخی سیاست‌گذاری‌های اشتباه و تحمیلی به این صنعت وارد شده ، تأکید کرد که نگاه به این صنعت باید واقع‌بینانه‌ باشد؛ این صنعت دیگر توان این حجم از زیان انباشته را ندارد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از ایسنا، علیمردان عظیمی؛ با بیان اینکه در موضوع صنعت خودرو و اینکه چه کسی را مقصر مشکلات موجود بدانیم، اظهار کرد: به اعتقاد بنده، اصلی‌‌ترین اشکال در صنعت خودرو در گذشته این بوده که ما یک سیاست استراتژیک واحدی در صنعت خودرو نداشته‌ایم. قوانین و مقررات متعددی برای صنعت خودرو وضع شده که برخی بخش‌های این قوانین و مقررات در تعارض با یکدیگرند. مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، ضمن تأکید بر اینکه سیاست‌گذاری اشتباه در صنعت خودرو، موجب این شده که امروز بیش‌ترین مشکلات را در صنعت خودرو شاهد باشیم، گفت: به‌عنوان مثال در بحث قیمت‌گذاری به سمتی رفته‌ایم که خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است. هیچ کالای دیگری در کشور نداریم که به‌عنوان نمونه ۲۸۰ میلیون تومان با بازار آزاد اختلاف قیمت داشته باشد و بعد به مردم بگوییم برایش صف نکشید و یا کالا نخرید. یک کالای ساده همچون آب معدنی را اگر در روز مردم سه تا چهار لیتر مصرف داشته باشند، به یک فرد به میزان ۲۰ لیتر توزیع کنیم اما بگوییم امروز که به بهای ۱۰۰ تومان خریداری می‌کند، می‌تواند ۱۵۰ تومان بفروشد، همه برایش صف می‌کشند؛ چراکه یک سود در آن نهفته است. وی ادامه داد: نیاز خودروی سواری در کشور ما، بین یک‌میلیون تا یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه در سال است. امسال و سال گذشته بیش از نیاز، خودرو تولید شده است؛ اما در پاسخ به اینکه پس چگونه مردم این میزان تقاضا دارند، بایستی گفت: تعدادی از متقاضیان مصرف‌کننده واقعی هستند اما بخش قابل‌توجهی از این تقاضاها، تقاضای کسب سود ناشی از اختلاف قیمت است؛ بسیاری از این افراد که ثبت‌نام می‌کنند، به‌دنبال این هستند که این خودرو را تحویل گرفته و در بازار آزاد ۳۰۰-۲۰۰ میلیون تومان بالاتر یا بعضاً به دو برابر قیمت، بفروشند. عظیمی؛ اضافه کرد: بهای تمام شده در صنعت خودروی ما زیاد است که بایستی از اساس درست شود اما یک‌شبه هم قابل اصلاح نیست؛ این اصلاح نیاز به برنامه‌ریزی دارد؛ چراکه سال‌‌ها طول کشیده که این موضوع در این صنعت نهادینه شده است: در برنامه‌های اولیه خود برای تحقق کاهش قیمت‌ تمام شده، همه خریدهای خارجی خود را کاهش داده‌ایم. برنامه‌ریزی صورت گرفت تا کاهش بهای تمام شده خودرو اتفاق بیفتد؛ اما آنقدر فشارِ زیان انباشته به صنعت خودرو سنگین بوده که به سرعت نمی‌توان بهای تمام شده را کاهش داد. این مقام مسئول، درخصوص اینکه در دیگر خودروسازان که بهای محصولات به قیمت‌های بازار نزدیک است، آیا اجازه افزایش قیمت به این خودروسازان داده شده یا حمایت خاص از آن‌‌ها صورت گرفته، اظهار کرد: بالاخره تقاضای بالایی برای محصولات ایران‌خودرو وجود دارد؛ به‌طوریکه سالانه بین ۶۰۰ تا ٧۰۰ هزار دستگاه تولید می‌کند اما باز هم تقاضا بیشتر است؛ ذاتاً قیمت محصولات آن خودروسازان، در بخش قیمتی قرار می‌گیرد که تقاضا برایش کمتر است. علاوه بر این در جلسه‌ای که اخیرا با یکی از این مراجع ذی‌ربط داشتیم، اعلام می‌کردند که در بحث قیمت، افرادی که این خودروهای در کلاس قیمت بالاتر را می‌خریدند، توانایی مالی دارند، اما افرادی که متقاضی محصولات شما هستند، اکثراً بنیه ضعیف‌تری دارند، نمی‌توانیم همچون دیگر خودروسازان، محصولات شما را تعیین قیمت کنیم. مدیرعامل گروه خودروسازی ایران‌خودرو، ادامه داد: محصولات دیگر خودروسازان، خودروهای گران‌تری است و قشر مرفه به راحتی خرید می‌کنند اما خودرویی که ما تولید می‌کنیم، عمدتاً برای قشر ضعیف‌تر است و سبد خودروهایمان اقتصادی است. این در حالیست که برای مصرف‌کننده واقعی، اگر سیاست‌‌ها را اصلاح کنیم (که به نظر می‌رسد با حضور آقایان پزشکیان و اتابک، این سیاست‌‌ها قابل تغییر است)، بایستی قدری واقع‌بینانه به این صنعت نگاه شود؛ چراکه صنعت خودرو دیگر بیش از این، توان این حجم از زیان انباشته رو ندارد. وی افزود: چنانچه این زیان انباشته یک قدم دیگر جلو برود، ممکن است مسائلی پیش بیاید که دیگر همین تعداد خودرو را هم نتوانیم برای متقاضیان تأمین کنیم؛ بنابراین در جلساتی هم که داشتیم، به دنبال این هستیم که سیاست‌های خودرویی را به دو جهت اصلاح کنیم؛ در وهله‌ اول بایستی اصلاح بهای تمام شده صنعت خودرو صورت پذیرد. بنده معتقد هستم که بیش از ۵۰ درصد از مشکلات ما همین‌جاست. بنابراین هم بحث کیفیت خودروهای داخلی و هم بحث کاهش بهای تمام شده، بایستی انجام شود و اصلاح قیمت هم به‌گونه‌ای باشد که مصرف‌کننده بتواند خودرو را با قیمت منطقی در اختیار بگیرد و خودروساز هم متحمل زیان نشود. نباید این نکته را از نظر دور داشت که مصرف‌کننده واقعی که در قرعه‌کشی‌ها موفق به خرید نمی‌شود، ناگزیر نیاز خود را از بازار آزاد با قیمتی به مراتب بالاتر، تهیه می‌کند؛ اگر ما در قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان داخلی، نگران افزایش قیمت کارخانه‌ای هستیم، باید در نظر داشت که کاهش اختلاف قیمت کارخانه و بازار، تقاضای کاذب را از بین خواهد برد و مشتری نهایی می‌تواند خودرو را با قیمت معقول خریداری کند. عظیمی؛ در تشریح راهکار‌ها برای کاهش بهای تمام شده محصولات، گفت: سال گذشته ما در خریدهای خارجی خود، حدوداً ۱۷۹ میلیون دلار کاهش بهای تمام شده، داشتیم. این بدان معناست که می‌توان در بخش‌های دیگر هم که وارد شده‌ایم، حتما بهای تمام شده را کاهش دهیم. واقعیت امر این است که در بحث قیمت مواداولیه و قطعات، بحث قطعات را بایستی قدری بیشتر مدیریت کنیم تا بهای تمام شده، کمتر شود. اگر رشد نرخ صنعت و خودرو را با همدیگر مقایسه کنیم، می‌بینیم که تمام مواداولیه‌ای که ما تهیه می‌کنیم، تقریباً از بورس و در یک شرایط کاملاً رقابتی، تأمین می‌شود. وی خاطرنشان کرد: طبق آمار مرکز آمار ایران، رشد شاخص تورم صنعت از سال ۱۳۹۶ تا سال‌جاری، ۱۳۱۵ درصد بوده است. این در حالیست که رشد خودرو ۵۸۱ درصد بوده است؛ مگر ما از همین موادی که صنعت رشد کرده استفاده نمی‌کنیم؟ مگر ورق آلومینیوم و سایر مواد دیگر را از این کانال تأمین نمی‌کنیم؟ چطور می‌شود که این قیمت‌ها را ما براساس این رشد تهیه کنم اما خودرو را براساس این نرخ رشد بفروشیم؟ مشکل همین‌جاست؛ یک گپ (فاصله) بسیاری وجود دارد که بهای تمام شده با آن نرخِ رشد صنعت و فروش خودرو با آن نرخ، ایجاد می‌شود. این درحالیست که بازار با همان نرخ رشد تورم، بالا می‌رود. عظیمی؛ ادامه داد: در حال‌حاضر بیش از ۸۰ درصد محصولات ما زیان‌ده هستند. چرا قیمت‌ محصولات ما با بازار اختلاف ۲۸۰ میلیون تومانی دارد؟ چون ما رشد قیمت نداشته‌ایم. این مدیر خودروساز ضمن اشاره به اینکه یکی از راه‌ها کنترل قیمت مواداولیه در زنجیره ورودی، در کاهش بهای تمام شده است، گفت: ۳۰ درصد از ورقی که فولادی‌‌ها تولید می‌کنند، خودروساز‌ها استفاده می‌کنند اما آن‌‌ها در بورس و در فضای رقابت کامل و حتی گا‌هی بیش از آنچه که در بورس است، به ما می‌فروشند که اگر این ۳۰ درصد ورق فولادی را از کشور دیگری تهیه و وارد کنیم، ارزان‌تر تمام می‌شود. مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، در پاسخ به اینکه نظر مجلس و دولت به این چالش به‌عنوان نهاد تنظیم‌گر چیست؟ تصریح کرد: ما طرحی را ارائه دادیم که براساس آن اعلام کردیم، حداقل به همان میزانی که قیمت خودروی ما را تعیین می‌کنید، به همان میزان مواداولیه‌ مورد نیازش را از همان منابع تأمین‌کننده، کاهش دهید. اگر قرار است مواداولیه را از بورس خریداری کنم، اجازه دهند که در بورس هم عرضه کنیم اما اگر نه، قرار است که ما قیمت تمام شده‌ خود را تحت شرایطی که نهاد‌ها تعیین می‌کنند، بفروشیم، تهیه مواداولیه را هم با همان ساختاری که تعیین قیمت می‌کنند، برایمان تأمین کنند. این مدیر صنعتی، خاطرنشان کرد: معنای فضای رقابتی این است که همه‌ بازیگران این صحنه، از یک امتیاز مساوی برخوردار باشند. نمی‌توان وارد یک بازی شد، دست یک طرف را بست و بگوییم که با طرفی که دستش باز است، با یکدیگر رقابت کنید. زمانی‌که قیمت محصولات خودروسازان را یک مرجعی تعیین می‌کند آن هم کمتر از قیمت تمام شده برای خودروساز، با خودرویی که از خارج از کشور وارد می‌شود و به‌خاطر آن، ارز هم از کشور خارج می‌شود و قیمت دستوری ندارد، به سختی بتوان رقابت کرد. بایستی شرایط تعیین قیمت محصولات من خودروساز را هم همچون خودروهای وارداتی در نظر گرفت، در غیراین‌صورت رقابتی صورت نمی‌گیرد. وی ضمن استقبال از تصمیم دولت چهاردهم برای واردات خودرو و تخصیص ارز برای این منظور، خاطرنشان کرد: واردات سبب رقابت بیشتر در بازار و توسعه صنعت خودرو داخلی خواهد شد؛ ایران‌خودرو نیز تلاش خواهد کرد تا با قیمت و کیفیت رقابتی تولید خود را ادامه دهد. هیچ خودروسازی با واردات خودرو مخالف نیست اما بایستی هر شرایطی که برای قیمتِ خودروی وارداتی در نظر می‌گیرند، برای خودروهای ساخت داخل هم در نظر بگیرند این مقام مسئول، گفت: هیچ خودروسازی با واردات خودرو مخالف نیست اما بایستی هر شرایطی که برای قیمتِ خودرو وارداتی در نظر می‌گیرند، برای خودروهای ساخت داخل هم در نظر بگیرند؛ اگر وارکننده اسناد و مدارک ارائه می‌دهد، ما نیز همه خرید‌ها و هزینه‌های خود را با اسناد و مدارک ارائه می‌دهیم و براساس همان هم به ما قیمت بدهند. اگر می‌خواهیم خودروی داخلی قابل رقابت با خودروی وارداتی داشته باشیم، اجازه دهند قیمت محصولات خودروسازان داخل هم آزاد باشد؛ این امر به سرعت سبب کاهش بهای خودرو در بازار خواهد شد. عظیمی؛ تصریح کرد: نیاز واقعی جامعه اینقدر‌ها که می‌بینیم نیست؛ در حال‌حاضر حدود ۱٫۴ میلیون دستگاه خودرو در داخل تولید می‌شود، ۲۰۰-۱۰۰ هزار دستگاه خودرو هم وارد کشور کنیم، عرضه از تقاضا بیشتر شده و قیمت کاهش پیدا می‌کند. شرایط فعلی بازار به‌خاطر این است که یک فضایی از گذشته ایجاد شده که تقاضا را بیش از عرضه جلوه داده شود؛ از همین روی تعداد زیادی خودرو در پارکینگ‌‌ها هست و این خودرو‌ها را می‌گیرند اما استفاده نمی‌کنند. این خودرو‌ها اگر وارد بازار شوند، مطمئن هستیم که قیمت خودرو کاهشی خواهد شد.