قیمت بالای تاکسی‌های برقی به چالش‌های آن می‌ارزد؟

گروه خودرو- با توجه به اینکه توسعه برقی‌سازی حمل‌ونقل پایتخت بیش از یک سال پیش، استارت خورده و اکنون شاهد آن هستیم که تاکسی‌های برقی در سطح شهر تهران در حال تردد هستند اما با گذشت زمان نه‌چندان زیادی، عیب‌های این طرح خودش را نشان داد و باعث شد که خریداران این خودرو‌ها علاوه بر […]

گروه خودرو- با توجه به اینکه توسعه برقی‌سازی حمل‌ونقل پایتخت بیش از یک سال پیش، استارت خورده و اکنون شاهد آن هستیم که تاکسی‌های برقی در سطح شهر تهران در حال تردد هستند اما با گذشت زمان نه‌چندان زیادی، عیب‌های این طرح خودش را نشان داد و باعث شد که خریداران این خودرو‌ها علاوه بر پرداخت مبالغ بالا با چالش‌هایی همچون نبود زیرساخت و قطعات این خودرو‌ها روبه‌رو شوند. به شکلی که بیشتر رانندگان تاکسی‌های برقی با مشکل کمبود جایگاه شارژ مواجه هستند و همین موضوع باعث آن شده که عده‌ای از آنان به فکر عودت تاکسی برقی خود به تاکسیرانی باشند. حال سؤال اصلی اینجاست که با توجه به این موضوعات آیا خرید چنین خودروهایی آن هم با قیمت‌های بالای یک‌میلیارد برای شغل پرریسکی مثل تاکسی مناسب است یا خیر؟ به گزارش مناقصه مزایده، در همین راستا، شادی مالکی؛ درخصوص آخرین وضعیت ارائه تسهیلات به خریداران تاکسی‌های برقی، اظهار کرد: قیمت خودروهای برقی حدود یک‌میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است که به نوعی پرداخت این مبلغ برای رانندگان بسیار مشکل خواهد بود. وی ادامه داد: این رانندگان جزء اولین نفراتی بودند که در پروژه برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل مشارکت کرده‌اند و انتظارشان این است که بخشی از مبلغ این خودرو‌ها طبق ماده ۱۲ به‌عنوان کمک بلاعوض شامل حال‌شان شود؛ امیدواریم که با کمک دولت چهاردهم این اتفاق مهم صورت گیرد. مالکی؛ افزود: تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی توسط شهرداری و ۶۰۰ میلیونی توسط خودروساز با کارمزد هشت‌درصد نیز به رانندگان پرداخت شده و مقدار اقساط نیز حدود ۱۷ میلیون تومان است جمعاً میزان ۹۰۰ میلیون تومان وام در نظر گرفته شده که شرایط بسیار خوبی را برای خرید این خودرو‌ها فراهم کرده است. مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران، تأکید کرد: اعتراض جمعی از تاکسیرانان در هفته جاری نیز درخصوص همان ماده ۱۲ و کمک بلاعوض دولت بوده است. وی درخصوص درخواست خریداران مبنی بر بازپس دادن خودروهایشان، گفت: شرکت خودروساز برای مرجوع شدن این خودرو‌ها تا الان استقبالی نداشته ولی اعلام کرده‌اند عزیرانی که قصد پس دادن تاکسی‌های خود را دارند، بایستی پای میز مذاکره با شرکت خودروساز بنشینند. مالکی؛ اضافه کرد: موضوع اصلی این است که قرارداد بین خریداران و شرکت خودروساز بوده و شهرداری تهران صرفاً توافق‌نامه‌ای را درخصوص ورود این خودرو‌ها به ناوگان حمل‌ونقل تاکسیرانی منعقد کرده است. مالکی؛ ضمن تأکید بر توجه ویژه به ایستگاه‌های تاکسی برقی، اظهار کرد: با توجه به ورود تاکسی‌های برقی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران و لزوم ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت شارژ این خودروها، ایجاد و توسعه ایستگاه‌های شارژ به سرعت در حال انجام است و با توجه به اهمیت موضوع و تأکید شهردار و معاون حمل‌ونقل ترافیک کمیته‌ای جهت پیگیری موضوعات مربوط به توسعه ایستگاه‌های شارژ ایجاد شده و با جدیت در حال انجام است. وی افزود: با پیگیری‌های انجام شده در طول چند هفته اخیر تعداد ایستگاه‌های شارژ در سطح شهر تهران به ۱۲ ایستگاه افزایش یافته است به نحوی که در برخی از این ایستگاه‌ها بیش از یک دستگاه شارژ سریع DC با توان ۶۰KW نصب شده است. مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی شهر تهران، تأکید کرد: براساس برآوردهای انجام شده هر دیستپنسر دستگاه شارژ سریع در روز قابلیت شارژ ۱۲ خودرو را دارا است. همچنین در هفته آینده نیز از چند ایستگاه شارژ بهره‌برداری می‌شود. مالکی؛ گفت: تعدادی ایستگاه شارژ نیز توسط بخش خصوصی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است که تاکسیرانان می‌توانند از این ایستگاه‌های شارژ استفاده کنند. با تدابیر اتخاذ شده مقرر شده از مدیریت ایستگاه‌های شارژ از طریق اپلیکیشن مربوطه صورت گرفته و امکان رزرو ایستگاه شارژ فراهم شود. مالکی؛ ضمن تأکید بر این که باید ایستگاه‌های شارژ مخصوص تاکسی در اختیار فقط رانندگان تاکسی باشد، گفت: همچنین سازمان تاکسیرانی پیشنهاد داده که تعدادی از ایستگاه‌های شارژ به صورت اختصاصی برای تاکسی‌‌ها باشند. مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، تصریح کرد: در حال‌حاضر با توجه به فعالیت تاکسی‌های برقی در سطح شهر تهران ایستگاه‌های محل شارژ خودروهای برقی تاکسی به ۱۲ ایستگاه افزایش یافته است و امیدواریم با همکاری دولت تعداد ایستگاه‌ها شارژ خودروهای برقی در شهر تهران طی آینده نزدیک افزایش داشته باشد.