زلزله در بازارهای مالی در پی شهادت رهبر حزب‌ا... لبنان

پرواز دلار و طلا، سقوط بورس!  

گروه بازارسرمایه ـ به‌رغم تمامی وعده‌ها مبنی بر آرامش بازار‌ها اما خبر شهادت سیدحسن نصرا… مشخص شد که هیچ نیرویی نمی‌تواند باعث آرامش بازارهای مالی در کشورمان بشود. این در حالی است که بار‌ها مسئولان اعلام کرده بودند که بازارهای مالی خصوصاً ارز و طلا دیگر تحت‌تأثیر تحولات قرار نخواهند گرفت و آن را جزء […]

گروه بازارسرمایه ـ به‌رغم تمامی وعده‌ها مبنی بر آرامش بازار‌ها اما خبر شهادت سیدحسن نصرا… مشخص شد که هیچ نیرویی نمی‌تواند باعث آرامش بازارهای مالی در کشورمان بشود. این در حالی است که بار‌ها مسئولان اعلام کرده بودند که بازارهای مالی خصوصاً ارز و طلا دیگر تحت‌تأثیر تحولات قرار نخواهند گرفت و آن را جزء مدیریت خوب مسئولان ارشد دانسته بودند! اما از عصر روز جمعه گذشته و با تشدید تنش‌های منطقه‌ای و افزایش حملات اسرائیل به لبنان قیمت ارز با افزایش همراه شد و این افزایش به حدی رسید که قیمت یک دلار آمریکا در بازار آزاد از مرز ۶۱ هزار تومان نیز گذر کرد! نکته جالب اینکه دلار فردایی نیز از حالا یک کانال بالاتر را هدف قرار گرفته است. باید توجه داشت که اخبار سیاسی، چون «افزایش تنش‌های اخیر بین اسرائیل و حزب‌ا…»، «آغاز مذاکرات با کشور‌های اروپایی» و «احتمال ورود به گفتگو‌های رفع تحریم» تأثیر مستقیم بر روند بازار ارز داشته است. سخنان دونالد ترامپ هم درباره «آمادگی برای مذاکره با ایران» از دیگر موضوعاتی است که ممکن است طی روز‌های آینده بر قیمت دلار اثرگذار باشد.

پرواز ارز و طلا

دیروز (شنبه) بازار طلا نیز صعود بهتری را تجربه کرد این در حالی بود که قیمت اونس جهانی ۲۰ دلار کاهش یافته بود اما به دلیل التهابات ناشی از شهادت رهبر حزب‌ا… لبنان، قیمت طلا در ایران رکوردزنی کرد به‌طوری که طلای ۱۸ عیار از مرز چهار میلیون تومان گذشت و سکه امامی نیز در مرز ۴۸ میلیون تومان مبادله شد! همچنین قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم به ۴۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید. از سوی دیگر نیز نیم‌سکه بهار آزادی ۲۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی هشت‌میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تعیین شد و به فروش رسید. هر مثقال طلا در بازار داخلی، ۱۷ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شد. نیم سکه بهار آزادی در حالی اکنون به کانال ۲۶ میلیون نزدیک شده است که در اواسط هفته اول مهرماه قیمت آن در کانال ۲۴ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد!

نجات بورس با دامنه یک درصدی

اما بورس دیروز (شنبه) در حالی به پایان رسید که به دلیل ایجاد محدودیت دامنه نوسان یک‌درصدی، بازار سهام از ریزش سنگین نجات یافت. بر همین اساس، ارزش و حجم معاملات خرد به کم‌ترین میزان طی روز‌های گذشته رسید و بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. اما شاید بهترین تصمیم دیروز بورس و مدیر تازه‌‌اش تعیین دامنه یک‌درصدی بود که، بورس را از سقوط سنگین نجات داد. البته شاخص بورس تهران با همین شرایط نیز در ابتدای معاملات دیروز، با کاهش هزار و ۸۵۸ واحدی در ارتفاع دومیلیون و ۱۵۳ هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش بیش از ۳۰۰ واحدی در ارتفاع ۷۰۶ هزار و ۶۸۳ واحدی قرار گرفت. در نهایت، اما بعد از شوک اولیه بازار بورس تهران توانست وضعیت خود را حفظ کند و به ثبات برسد. در واقع می‌توان این طور پایان بورس دیروز را ارزیابی کرد که با افت بیش از هشت هزار واحدی شاخص کل همراه بود و این بیشتر به دلیل حمله جمعه شب رژیم‌صهیونیستی به لبنان، نگرانی‌‌ها درباره تلاطم در بازار‌های مالی و سرمایه‌ای بود.