شهرها و کشورهای سراسر جهان، اهدافی برای وسایلنقلیه الکتریکی تعیین کردهاند و بسیاری به دنبال حذف تدریجی وسایلنقلیه جدید با سوخت فسیلی تا سال ۲۰۳۵ یا قبل از آن هستند. به گزارش مناقصهمزایده، شارژ برای پشتیبانی از ارائه خودروهای برقی ضروری است، اما شهرها اغلب برای حفظ سرعت خود در تلاش هستند. ائتلاف جهانی تحرک […]
شهرها و کشورهای سراسر جهان، اهدافی برای وسایلنقلیه الکتریکی تعیین کردهاند و بسیاری به دنبال حذف تدریجی وسایلنقلیه جدید با سوخت فسیلی تا سال ۲۰۳۵ یا قبل از آن هستند. به گزارش مناقصهمزایده، شارژ برای پشتیبانی از ارائه خودروهای برقی ضروری است، اما شهرها اغلب برای حفظ سرعت خود در تلاش هستند. ائتلاف جهانی تحرک جدید مجمع جهانی اقتصاد منبع جدیدی را برای دولتهای شهری ارائه کرده است تا سرمایهگذاری بخشخصوصی در شارژ خودروهای الکتریکی را تقویت کند. رشد خودروهای الکتریکی توقفناپذیر است و تغییرات مهمی مانند بهبود برد باتری، منجر به رونق فروش خودروهای الکتریکی در سالهای اخیر شده است. در سال ۲۰۱۵، تنها یک درصد از فروش خودروهای جدید در سطح جهان از آن خودروهای الکتریکی بود اما آخرین آمار نشان میدهد که فروش ۱۴ میلیون خودروی برقی در سراسر جهان در سال ۲۰۲۳، حدود ۱۸ درصد از فروش جدید را شامل میشود و پیشبینی میشود تا سال ۲۰۴۰، حدود ۲۴۰ میلیون خودروی برقی مسافری در جادهها وجود داشته باشد. شبکههای شارژ برای سازگاری با پذیرش خودروهای الکتریکی، به سرعت در حال رشد هستند. با این حال، ایجاد یک شبکه شارژ بزرگ در شهرها چالشهایی را خواهد داشت. دولتهای شهری اغلب منابع مالی و ظرفیت محدودی برای برنامهریزی و مدیریت زیرساختهای شارژ دارند. خوشبختانه، بخشخصوصی آماده حمایت از شهرها در این موضوع هستند. ائتلاف جهانی تحرک با همکاری شرکای دولتی و خصوصی، نقشه راه جدیدی را برای شهرها ارائه کرده است که راهنماییهایی را در مورد اینکه چگونه شهرها میتوانند سرمایهگذاری و خرید از بخشخصوصی را برای افزایش هزینه خودروهای برقی جذب کنند و در عین حال منعکسکننده محدودیت مالی بسیاری از شهرها باشد، ارائه کرده است. تعیین یک راهبرد روشن برای شارژ از سوی شهر میتواند سیگنالهای قوی در مورد تقاضا برای شارژ به بخشخصوصی ارسال کند. شهرها ممکن است یک راهبرد شارژ همراه با یک برنامه تحویل را بررسی کنند، که هر دوی این موارد میتواند برای اپراتورهای شارژ و سرمایهگذاران در مورد شرایط آتی عملیات اطمینان ایجاد کند. علاوه بر این، شناسایی و دسترسی به زمینهای دولتی مناسب برای شارژ زیرساختها یکی از تأثیرگذارترین اقداماتی است که یک دولت شهری میتواند برای تشویق خرید و سرمایهگذاری بخشخصوصی انجام دهد. باز کردن قفل زمین عمومی با املاک شهری با قیمت بالا برای شارژ، میتواند انگیزه بزرگی باشد. برای مثال، لندن راهبرد زیرساخت خودروهای برقی خود را در سال ۲۰۲۱ ارائه کرد و چشماندازی برای شارژ، از جمله پیشبینیهایی برای خودروهای برقی و شارژرهای عمومی مورد نیاز تا سال ۲۰۳۰، و تعهد به باز کردن قفل زمینهای متعلق به شهر برای شارژ، ترسیم کرد. الزامی کردن شارژ برای ساختمانهای جدید نشاندهنده تقاضای آتی برای ارائهدهندگان شارژ است. تنظیم استانداردها برای عملیات شارژ، مانند اطمینان از اینکه نقاط شارژ نسبت به برند ناشناس هستند، تجربه قابل پیشبینیتری را برای رانندگان خودروهای برقی ایجاد میکند و به پذیرش خودروهای الکتریکی کمک میکند. طبق گزارش ویفروم، با تقاضای روبه رشد در شبکههای برق از بخشهای مختلف، اطمینان از ظرفیت شبکه و دسترسی در انتقال به برق الکتریکی بسیار مهم است. در حالی که دولتهای شهری ممکن است در بسیاری از موارد مسئول مدیریت شبکهها نباشند، هنوز هم میتوانند نقش کلیدی، به ویژه در تسهیل روابط بین اپراتورهای شبکه و ارائهدهندگان شارژ داشته باشند. دولتهای شهری میتوانند با سادهسازی فرآیندهای دسترسی به شبکه، مانند سادهسازی مجوزها و شناسایی مکانهای نصب، از ارائهدهندگان شارژ پشتیبانی کنند. دولتهای شهری همچنین میتوانند با تشویق ارائهدهندگان شارژ و اپراتورهای ناوگان به اتخاذ شارژ دوطرفه، به ویژه در محلهای نصب شارژ بزرگ، به انعطافپذیری و پایداری شبکه کمک کنند. شهرها، برای کمک به شبکههای انعطافپذیر و پایدار، همچنین باید از بخشخصوصی در معرفی منابع انرژی پاک در ایستگاههای شارژ، همکاری با شرکتهای برق، دولت و اپراتورهای شبکه برای کاهش پیچیدگیها حمایت کنند. در شهر ناتینگهام انگلستان، پس از خرید حدود ۲۵۰ خودروی برقی، دولت ۴۰ شارژر دوطرفه نصب کرد. این شارژرها با آرایههای خورشیدی و باتریها برای تولید و ذخیره انرژی استفاده میکنند. شارژرهای وسیله نقلیه به شبکه به وسایلنقلیه و پنلهای خورشیدی اجازه میدهند باتریهای سایت را شارژ کنند که سپس میتواند سایت را تغذیه کند یا به شبکه بازگردد، تقاضا را در زمان اوج مصرف کاهش میدهد و در هنگام تغذیه برق به شبکه برای شهر درآمد ایجاد میکند. همچنین رشد جهانی خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۴ پیشبینی شده است، اما چالشها همچنان وجود دارد. پیشبینی میشود که در سال ۲۰۲۴، درآمد بازار خودروهای الکتریکی به ۷۸۶٫۲میلیارد دلار در سراسر جهان برسد. این رشد در نهایت به حجم پیشبینیشده ۱۰۸۴میلیارد دلاری تا سال ۲۰۲۹ منجر خواهد شد. علاوه بر این، پیشبینی میشود که فروش خودروهای الکتریکی تا سال ۲۰۲۹ به ۱۸.۸۴میلیون دستگاه برسد. بدیهی است؛ چین با تخمین ۳۷۶هزار و ۴۰۰میلیون دلار در سال ۲۰۲۴ بیشترین درآمد را ایجاد خواهد کرد که نشاندهنده حضور چشمگیر خودروهای الکتریکی در بازار این کشور است. استفاده از خودروهای الکتریکی در سراسر جهان بهسرعت در حال افزایش است و کشورهایی مانند نروژ از نظر سهم بازار پیشتاز هستند. با وجود شرایط فعلی بازار که سبب اصلاحات در پیشبینی جهانی در زمینه خودروهای الکتریکی شده است، انتظار میرود بازار همچنان بهبود یابد. بهمنظور درک وضعیت فعلی بازار خودروهای الکتریکی، باید به آنچه در چند سال گذشته رخ داده است نگاه کنیم. در سال ۲۰۲۰ رشد قابلتوجهی در ثبتنام کلی خودروهای جدید رخ نداد و بازار جهانی انواع خودروها تحتتأثیر همهگیری کووید۱۹ و رکود اقتصادی پس از آن قرار گرفت. در میان همهگیری، چشمانداز فروش جهانی خودروهای برقی در ابتدای سال کاملاً غیرقابل پیشبینی بود. با این حال، همانطور که زمان نشان داد، سال ۲۰۲۰ بهطور شگفتانگیزی سال مثبتی بود و فروش جهانی خودروهای برقی ۴۳درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ رشد کرد و سهم بازار جهانی خودروهای الکتریکی رکورد ۴٫۶درصد را ثبت کرد. در حالی که رشد دورقمی در اروپا و آمریکای شمالی (ترکیب ایالاتمتحده و کانادا) وجود داشت، در چین و مناطق دیگر این رشد کمتر بود. تقاضا برای خودروهای برقی که شامل خودروهای باتریدار و پلاگین هیبریدی است، بهرغم جریانهای اقتصادی همچنان به رشد خود ادامه میدهد. حجم فروش جهانی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل ۳۵درصد رشد کرد و به ۱۴٫۲میلیون واحد رسید که معادل سهم بازار ۱۶٫۷درصدی نسبت به حجم بازار ۱۳٫۶درصدی در سال ۲۰۲۲ است. همچنین طی سال ۲۰۲۱ جهش بزرگی در فروش خودروهای الکتریکی رخ داد؛ بهطوری که پس از فروش دوبرابری در سال ۲۰۲۰، این میزان در سال ۲۰۲۱ به ۶٫۷۵میلیون دستگاه رسید. بنابراین سال ۲۰۲۲ با شکستن رکوردهای قوی همراه شد؛ بهطوری که فروش خودروهای برقی از مرز ۱۰میلیون دستگاه فراتر رفت و ۱۴درصد از کل خودروهای جدید فروختهشده برقی بودند که نسبت به ۹درصد در سال ۲۰۲۱ و کمتر از ۵درصد در سال ۲۰۲۰ جهشی کامل بود. در سال ۲۰۲۴، انتظار فروش ۱۶٫۶میلیون دستگاه خودروی الکتریکی وجود دارد که معادل ۱۹٫۲درصد از سهم بازار خودروهای سبک است. بنابراین، پیشبینی میشود که تحویل پلاگین ۱۷درصد رشد کند، در حالی که انتظار میرود کل بازار تنها یکدرصد بهبود یابد. با این حال، پیشبینی سهم فروش جهانی خودروهای برقی کاهش یافته است، بهطوری که حجم خودروهای الکتریکی انتظار ۱٫۲میلیون فروش کمتر از چشمانداز قبلی خود را دارد که تا حد زیادی به دلیل پیشبینی محتاطانهتر برای چین و توسعه آهسته جذب خودروهای الکتریکی در آمریکای شمالی است. این امر به معنای فروش ۴۷۰هزار خودروی برقی کمتر در هر منطقه نسبت به چشمانداز قبلی است. شکنندگی اقتصاد ژاپن و کره بر سایر اقتصادهای آسیایی تأثیر منفی دارد. پیشبینی میشود که حجم فروش جهانی خودروهای برقی در سالهای آینده بیش از دوبرابر شود. طبق آخرین دادهها، این میزان از ۱۴میلیون واحد در سال ۲۰۲۳ به ۲۹میلیون واحد در سال ۲۰۲۷ خواهد رسید. با این حال، پیشبینی میشود که سهم جهانی خودروهای برقی بین سالهای ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۸ کمتر از آنچه قبلا انتظار میرفت، به ۲۲٫۶درصد در سال ۲۰۲۵ و ۳۵درصد در سال ۲۰۲۸ برسد. کاهش یارانهها در اروپا به انتظارات مبنی بر کاهش سهم خودروهای برقی منجر شده است. قرار است خودروهای برقی نقشی محوری در هدف بلندپروازانه اهداف آلایندگی صفر تعیینشده برای سال ۲۰۵۰ ایفا کنند و صنعت خودرو در حال آماده شدن برای آن است.
دیدگاه بسته شده است.