تولید ماشین‌آلات معدنی در ایران به‌صرفه نیست

کارشناسان حوزه معدن، افزایش تعداد ماشین‌آلات معدنی و نوسازی آن را برای توسعه حوزه معدن لازم و ضروری می‌دانند و معتقدند صرف اتکاء به تولید داخل، برای تأمین ماشین‌آلات معدنی مورد نیاز کشور به‌طور مسلم عقب‌ماندگی ما را در حوزه معدن و صنایع‌معدنی همچون از اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی بیشتر از گذشته خواهد […]

کارشناسان حوزه معدن، افزایش تعداد ماشین‌آلات معدنی و نوسازی آن را برای توسعه حوزه معدن لازم و ضروری می‌دانند و معتقدند صرف اتکاء به تولید داخل، برای تأمین ماشین‌آلات معدنی مورد نیاز کشور به‌طور مسلم عقب‌ماندگی ما را در حوزه معدن و صنایع‌معدنی همچون از اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی بیشتر از گذشته خواهد کرد چرا که در کشور توان و ظرفیت تولید داخلی ماشین‌آلات معدنی کوچک وجود دارد و برای تولید ماشین‌آلات بزرگ و متوسط یا ظرفیتی خوبی نداریم و یا ظرفیت تولید داخلی محدود است که جوابگوی نیاز داخلی نیست. بهترین راهکار برای حل این مشکل، در کنار اتکاء به تولید داخل و بهره‌مندی از ظرفیت داخلی، واردات ماشین‌آلات معدنی متناسب با نیاز و ظرفیت معدنکاری داخلی است. به گزارش ایمنا، کیوان جعفری‌طهرانی؛ تحلیلگر بازارهای جهانی معدن و صنایع‌معدنی، اظهار کرد: زمانی که طول عمر ماشین‌آلات معدنی افزایش پیدا می‌کند بالطبع استهلاک آن‌‌ها زیاد می‌شود در صورتی‌که بعضی از معدن‌داران به اشتباه گمان می‌کنند با دپو ماشین‌آلات این حوزه از سود خوبی بهره‌مند می‌شوند اما هنگامی که ماشین‌آلات معدن و راهسازی فعالیت نداشته باشند، چون داخل سیستم هیدرولیک روغن وجود دارد و تخلیه نمی‌شود تمامی سیستم هیدرولیک خورده می‌شود و کارایی ندارد و برای تعمیر سیستم هیدرولیک به ویژه معدنی باید هزینه بالایی پرداخت کنند. وی افزود: عمر ماشین‌آلات را نباید فقط براساس ساعت کارکرد بررسی کرد و ماشین بدون فعالیت، سرمایه نیست و در عمل مستهلک است همچنین باید ماشین‌آلات جدید با مصرف سوخت پایین‌تر و کارایی بالاتر از نظر ساعت کاری به کشور وارد شود تا سود مناسب برای معدن‌دار و سرمایه‌گذار را به همراه داشته باشد. تحلیلگر بازارهای جهانی معدن و صنایع‌معدنی، با اشاره به اینکه به تازگی پروژه‌های راهسازی و ساختمانی در کشور کمتر شده، ماشین‌آلات این بخش در معادن به کار گرفته می‌شوند، تصریح کرد: وزارت صمت باید واردات را تسهیل کند و حمایت از تولید داخلی داشته باشد و حمایت بیش از حد از تولید داخل باعث ضرر و زیان خریدار می‌شود زیرا بعضی از این ماشین‌آلات داخلی راندمان خوبی در معادن ندارند و اجازه واردات ماشین‌آلات داخلی را صادر کند چون در بسیاری موارد قیمت ماشین‌آلات وارداتی کمتر از تولید داخل است، حتی مونتاژی هم به ضرر است چون کشور‌ها مونتاژ برندهای معرف را در اختیار کشورهای دیگر نمی‌گذارند. جعفری‌طهرانی؛ با اشاره به اینکه تولید ماشین‌آلات معدنی در ایران به‌صرفه نیست، عنوان کرد: بعضی از شرکت‌ها شروع به ساخت دامپتراک کرده‌اند اما به گفته آن‌‌ها قیمت تمام شده ۲۰ درصد کمتر از ماشین وارداتی است. البته باید در نظر گرفت که اینجا فقط بحث قیمت نیست و باید به کیفیت، کارکرد و برند هم توجه داشت و ساخت ماشین در داخل توجه اقتصادی ندارد. تحلیلگر بازارهای جهانی معدن و صنایع‌معدنی، ادامه داد: مهم‌ترین مشکل معدن‌داران، کمبود نقدینگی است تا بتوانند به اوج صادرات محصولات معدنی بازگردند. به علت مشوق‌های صادراتی در دولت‌های مختلف، مواد معدنی صادرات قابل قبولی داشتند و دولت چهاردهم باید در این زمینه تسهیلاتی انجام دهد و از طریق صادرات محصولات معدنی و کل زنجیره‌های مختلف ارزآوری خوبی برای کشور به وجود می‌آورد و مشکلات نقدینگی معادن حل می‌شود. جعفری‌طهرانی؛ با اشاره به اینکه میانگین عمر ماشین‌آلات معدنی ۲۰ تا ۲۵ سال است که عمر طولانی محسوب می‌شود، تصریح کرد: از دولت چهاردهم انتظار نداریم که ارز ارزان‌قیمت برای واردات ماشین‌آلات و تجهیزات در اختیار معادن قرار دهد اما باید با ابلاغ بخشنامه‌ای به بانک‌ها آن‌‌ها را توجیه کند تا تسهیلات خوبی به معدن‌داران کشور ارائه دهند که در این زمینه بانک‌ها پروانه بهره‌برداری معادن را قبول نمی‌کنند یا در برابر واردات وام دهند. وی در پایان درباره معضلات سوخت باکیفیت در کشور، گفت: معضل سوخت برای ماشین‌آلات سنگین و سبک وارداتی وجود دارد که ماشین‌های سبک از مکمل با قیمت بالا استفاده می‌کنند اما آیا ماشین‌آلات سنگین می‌توانند از این مکمل‌‌ها استفاده کنند؟ ماشین سواری وارداتی باید پنج برابر قیمت بنزین برای مکمل هزینه کند اما آیا در سوخت گازوییل داخلی امکان ترکیب مکمل‌های سوخت وجود دارد و آیا توجیه اقتصادی دارد؟ پس پالایشگاه‌ها باید مکمل بیشتری تولید کنند و مطالعات فنی و تخصصی در این زمینه انجام شود.