مصباحی مقدم:فدرال رزرو دلار ما را مانیتورینگ می‌کند

  عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر لزوم حرکت در جهت اقتصاد مقاومتی گفت: امروز هنوز سخن از این است که آیا سوئیفت وصل شده یا نه در حالی که فدرال رزرو آمریکا دلار ما را مانیتورینگ می‌کند و برای آن محدودیت ایجاد می‌شود. به گزارش تسنیم، غلامرضا مصباحی‌مقدم در کنگره ملی […]

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر لزوم حرکت در جهت اقتصاد مقاومتی گفت: امروز هنوز سخن از این است که آیا سوئیفت وصل شده یا نه در حالی که فدرال رزرو آمریکا دلار ما را مانیتورینگ می‌کند و برای آن محدودیت ایجاد می‌شود.

به گزارش تسنیم، غلامرضا مصباحی‌مقدم در کنگره ملی اقتصاد مقاومتی با بیان این‌که ما در اقتصاد مقاومتی در یک شرایط دفاعی هستیم اظهار داشت: از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی مسیر مقاومت در مقابل سلطه را در پیش گرفتیم و امروز استقلال کشور نظیر ندارد و مثال زدنی است.

وی افزود: باید فرهنگ مقاومت را در کشور دنبال کرد تا الگو شود و دیگر کشور‌ها این مسیر را دنبال کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: از نظر نظامی با ابتکارات و خلاقیت نیروهای داخلی امروز وضعیت ما مثال‌زدنی است به‌طوری که از نظر امنیت ملی از طرف دشمنان در معرض خطر نیست و اگر در گذشته می‌گفتند همه گزینه‌ها روی میز است، خودشان می‌دانستند این یک بلوف است.

مصباحی‌مقدم با بیان این‌که امروز می‌خواهند دوباره کشور را به خاطر قدرت دفاعی و موشکی تحریم کنند، بیان کرد: افسران و سربازان بزرگ‌ترین قدرت جهان در مقابل نیروی دریایی ما زانو زدند و ذلت را در مقابل ملت ایران چشیدند.

وی ادامه داد: از نظر اقتصادی وضعیت ما به گونه‌ای است که دشمن این موضوع را مورد حمله قرارداده، زیرا وابستگی به نفت از نقاط ضعف ماست.

* فدرال رزرو آمریکا دلار ما را مانیتورینگ می‌کند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: امروز هنوز سخن از این است که آیا سوئیفت وصل شده یا نه در حالی که فدرال رزرو آمریکا دلار ما را مانیتورینگ می‌کند و برای آن محدودیت ایجاد می‌شود.

مصباحی‌مقدم ادامه داد: مسأله اساسی ما بنیانگذاری یک اقتصاد قوی است که ضربه‌ناپذیری داشته باشد و نقطه ضعفی نداشته باشد برای این اقدام باید شاهد پیشتازی دولت باشیم که نیستیم.

وی با اشاره به آیات قرآن بیان کرد: در قرآن آمده است که با آدم پیمان بستیم و او فراموش کرد و عزمی در او نیافتیم و به نظرم این آیه امروز در مورد دولت ما صادق است که اگر این عزم در دولت وجود داشت، بایستی خود را پیشگام اقتصاد مقاومتی نشان می‌داد. متأسفانه با همه کمک‌ها و حمایت‌هایی که رهبر معظم انقلاب، مجلس و مردم از این دولت انجام دادند و در صحنه‌های مختلف با آن همراهی کردند اما عزمی برای اقتصاد مقاومتی در رفتار دولت شاهد نیستیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: مردم باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی بسیج شوند و بسیج کننده مردم دولت است. امروز قرارگاه اقتصاد مقاومتی را دولت تدبیر و راه‌‌اندازی می‌کند.

مصباحی‌مقدم تصریح کرد: مسأله اساسی ما بنیانگذاری اقتصاد مقاومتی است تا ضربه ناپذیری را نشان دهد و برای این کار باید شاهد پیشتازی دولت باشیم که وجود ندارد.

*هزار هزار میلیارد تومان منابع مالی مردم معطل مانده است

وی با بیان این‌که آقای رییس‌جمهور در نامه‌ای از معاون اول خواستار تشکیل اقتصاد مقاومتی شدند، اظهار داشت: قرارگاه اقتصاد مقاومتی باید ظرفیت‌های ملی را به‌کار بگیرد و مردم بسیج شوند و منابع آن‌ها در اقتصاد وارد شود.

وی ادامه داد: امروز منابع مالی مردم ما یک هزار هزار میلیارد تومان است و ۸۵۰ هزار میلیارد تومان آن در بانک‌ها سپرده‌گذاری شده ولی آیا این منابع در راستای اقتصاد مقاومتی سوق داده شده است که پاسخ نه است.

نماینده مردم در مجلس نهم تأکید کرد: کدام تدبیر در دولت تدبیر برای به‌کارگیری یک هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی موجود در دست مردم به‌کار گرفته شده است تا در راستای اقتصاد مقاومتی قرار گیرد.

وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای و توافق برجام گفت: همه چشم‌‌ها به این است که برجام تصویب شد و راه برای رونق اقتصادی فراهم شده است. و اکنون بخوابیم تا ببینیم این حلوا حلوا، کی حلوا می‌شود و شیرینی آن را در دهان حس می‌کنیم که این گونه نیست.

مصباحی مقدم افزود: تا چشم به بیگانگان دوخته‌ایم، هیچ چیز گیرمان نخواهد آمد و باید روی امکانات و ظرفیت‌های ملی تکیه کنیم و از توانمندی داخلی بهره ببریم.

وی با بیان این‌که اگر قدرت اقتصاد ملی افزایش یابد همه به دنبال سرمایه‌گذاری در ایران هستند، اظهار کرد: اگر قدرت اقتصادی کشور ضعیف باشد کسی به سراغ ما نمی‌آید و اگر هم آمد یا طلبکارانه می‌آید و یا طعمه دارد.

*خارجی‌ها بازار ایران را می‌خواهند

مصباحی مقدم با اشاره به این‌که خارجی‌‌ها می‌خواهند بازار ایران در اختیار آن‌ها باشد و نمی‌خواهند به ما کمک کنند، بیان داشت: نخست باید روی ظرفیت‌های خود تکیه کنیم و در درجه دوم رویکرد بین‌المللی داشته باشیم که در محاق قرار نگیریم اما این گام اول برداشته نشده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر این‌که امروز حدود ۲۰ میلیارد دلار انواع اندوخته در اختیار مردم است اذعان کرد: این مبلغ در خانه‌ها، حساب‌های بانکی، صندوق امانات بانک‌ها و… قرار دارد چرا از آن استفاده نمی‌کنیم که هیچ وقت این گونه نبوده است.

مصباحی‌مقدم افزود: اعتمادی که مردم به سیستم بانکی داشتند و سپرده‌های ارزی خود را در نظام بانکی قرار می‌دادند در دولت قبل و بانک مرکزی آن رخت بربست، زیرا وقتی مردم برای مطالبه ارز خود اقدام کردند گفته شد معادل ریالی آن داده می‌شود و این یعنی خواندن فاتحه برای اعتماد مردم به نظام بانکی است.

*۲۰ میلیارد دلار ارز در خانه‌های مردم خاک می‌خورد

وی اظهار داشت: ۲۰ میلیارد ارز در خانه‌ها ثروت ملی ما است و علاوه بر آن ایران بزرگ‌ترین مصرف کننده مسکوکات طلا در منطقه منا است و خانم‌های ایرانی حدود یک تا دو کیلو طلا دارند که این هم نوعی ثروت ملی محسوب می‌شود و به اندازه کم از این طلا در جهت زینتی استفاده می‌شود و بقیه آن در خانه‌ها اندوخته شده است. اما از این ثروت ملی بهره‌برداری نمی‌کنیم.

مصباحی مقدم با بیان این‌که مردم باید به میدان بیایند و سرمایه‌گذاری کنند، گفت: باید اقداماتی انجام شود تا ریال، ارز و طلای مردم وارد کار شود البته علاوه بر آن نیروی انسانی هم ظرفیت کشور محسوب می‌شود و امروز ۸ میلیون جوان بیکار داریم که ۴٫۵ میلیون ازآن‌ها دارای مدرک دانشگاهی هستند و از این ظرفیت هم استفاده نمی‌کنیم و به جای بهره‌برداری آن تبدیل به بیکاری و منشأ‌ فسادهای اجتماعی شده است.

وی با تأکید بر این‌که نیازمند آموزش، حرفه و فن به نیروی جوان کشور هستیم، بیان داشت: باید جوانان کشور در حوزه کارآفرینی آموزش ببینند و اگر این اتفاق رخ دهد و حتی یک درصد از آن‌ها قدرت کارآفرینی پیدا کند، صددرصد نیروی انسانی به‌کار گرفته خواهد شد در حالی که دولت برای ترویج کارآفرینی و به‌کارگیری نیروی انسانی جوان، قدمی برنداشته است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: ‌نیازمند به‌کارگیری ظرفیت مردم در اقتصاد مقاومتی هستیم. امروز زمین‌های کشاورزی ما به صورت قطعات کوچک و غیراقتصادی است که فعالیت در آن‌ها هزینه بالایی دارد. همچنین روش آبیاری در کشور غیراقتصادی است و می‌توان با فرهنگ کار جمعی و یکپارچه‌سازی زمین‌های کشاورزی هم هزینه را کاهش داد و هم باعث افزایش تولید شد و معنای این اقتصاد مقاومتی است.

مصباحی مقدم گفت دولت کدام گام را برای ایجاد فرهنگ جمعی برداشته است، جهاد کشاورزی در ایجاد یکپارچه‌سازی امکانات چه اقدامی انجام داده است در حالی که امروز مردم روستا‌ها در شهرهای بزرگ به‌ویژه تهران زندگی می‌کنند و از یک روستا ۴ هزار نفر در تهران و فقط ۵۰۰ نفر در روستا فعالیت می‌کنند.

مصباحی مقدم ادامه داد: این موارد خدمت به اقتصاد وابسته و منتظر واردات است و در جهت حمایت از اقتصاد ملی و تولید ملی نیست که باید در این زمینه فرهنگسازی کنیم.

وی بیان کرد: ابتدا باید فرهنگ مقاومت ایجاد شود و اگر روحیه مردم آن را قبول کند که طرحی جهادی و نویددهنده در سیاست‌ها نشان داده‌اند در فرهنگ، نظامی و… فرهنگ مقاومت را نشان داده و این فرهنگ باید در عرصه اقتصاد ایجاد شود.

*صدا و سیما نقش اول را در توسعه فرهنگ مقاومت ایفا می‌کند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تأکید کرد: اگر فرهنگ مقاومت در بین مردم ایجاد شود مصرف کالاهای داخلی افزایش می‌یابد در حالی که امروز مردم ترجیح می‌دهند کالای خارجی بخرند و تولید کننده ایرانی کالای تولید شده خود را با برند خارجی وارد بازار می‌کند و دلیل آن این است که فرهنگ مقاومت وجود ندارد و در کنار آن فرهنگ نمایش دادن محصولات خارجی شکل گرفته است.

مصباحی مقدم با اشاره به نقش صدا و سیما در ایجاد فرهنگ‌سازی گفت: فرهنگ سرمایه‌گذاری باید رخ دهد و صدا و سیما نقش اول را در این بخش ایفا می‌کند. اقتصاد ایران همیشه از حداکثر منابع خود استفاده کرده است. اگر در اقتصاد مقاومتی حداقل ۵۰ درصد درآمدهای ملی صرف سرمایه‌گذاری شود که اگر این اتفاق رخ دهد در مدت دو دهه جزو کشورهای تراز اول قرار خواهیم گرفت.

وی با طرح این سؤال که سهام عدالت برای چه موضوعی شکل گرفت گفت: هدف از این اقدام این بود که همه ایرانی‌‌ها صاحب سرمایه‌گذاری باشند اما متأسفانه اهداف به این هدف محقق نشد و از آن فاصله گرفته و امروز ۴۸ میلیون نفری که سهام عدالت دارند احساسی در مورد اوراق سهام عدالت در آن‌ها وجود ندارد.

این نماینده مجلس با بیان این‌که نیازمند فرهنگ صرفه‌جویی هستیم تأکید کرد: امروز هم هدرفت و هم انرژی در بخش‌های تولید و مصرف را شاهد هستیم به‌طوری که مصرف گاز کشور از مصرف کل اروپا و کشور چین بیش‌تر است و حتی محصول آن نسبت به بهره‌وری انرژی پایین است به‌طوری که بهره‌وری انرژی در ژاپن ۱۰ درصد و متوسط جهانی ۴۰ درصد است.

وی افزود: بهره‌وری آب در کشور پایین است و اگر از روش‌های نوین آبیاری استفاده کنیم تولید محصولات حداقل ۳ برابر تولید کنونی خواهد شد و نیاز به واردات را ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

مصباحی مقدم با اشاره به این‌که حدود ۵ دهک کشور زیر خط فقر هستند، اظهار داشت: ثروتمندان نمی‌دانند چگونه از ثروت خود استفاده کنند و این باعث شکاف طبقاتی شده است.

 

وی با بیان این‌که منظور من از توجه به اقتصاد مقاومتی قطع روابط با خارج نیست بلکه به معنای استفاده از ظرفیت‌های داخلی و سپس ارتباط با دیگران با تکیه به قدرت داخلی است، گفت: برنامه‌ریزی باید در کشور انجام شود و نیازمند آن هستیم که ساختار اقتصادی و ساختار سازمان تأمین اجتماعی اصلاح شود.