تنور بازار اسقاط خودرو داغ‌تر خواهد شد

مهدی قره‌داغلی – رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، گفت: براساس برآورد‌ها با سرمایه‌گذاری و گردش مالی، در شش ماهه نخست امسال حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان جذب این بازار شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده مهران سالاریه؛ در نشست مجمع انجمن صنفی خودروهای فرسوده کشور، افزود: اسقاط خودرو از ابتدای امسال مثبت و […]

مهدی قره‌داغلی – رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، گفت: براساس برآورد‌ها با سرمایه‌گذاری و گردش مالی، در شش ماهه نخست امسال حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان جذب این بازار شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده مهران سالاریه؛ در نشست مجمع انجمن صنفی خودروهای فرسوده کشور، افزود: اسقاط خودرو از ابتدای امسال مثبت و افزایشی بوده و در مقایسه با سال گذشته روند جهشی داشته است که نشان از سرمایه‌گذاری و همکاری خوب از سوی مراکز اسقاط است. وی ادامه داد: روند افزایشی و جذابیت ایجاد شده در بازار اسقاط خودرو باعث شده تا مراکزی که در سال‌های گذشته راکد و غیرفعال بودند و یا تمایلی به همکاری نداشتند، دوباره فعال شوند و سرمایه‌گذاری در این زمینه در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته است. سالاریه؛ به ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار اشاره کرد و ادامه داد: فعالان این صنعت باید به نحوی وارد بازار شوند که حضورشان مداوم و سودآور باشد، زیرا افرادی که برای کسب سود مقطعی وارد این بازار می‌شوند، معمولاً ضرر می‌کنند. رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، از تدوین آیین‌نامه‌ای با مشارکت انجمن و دستگاه‌های مرتبط در این حوزه خبر داد و گفت: این آیین‌نامه بعد از تکمیل برای تصویب به هیئت دولت ارسال می‌شود. وی به حجم ۶۰ همتی بازار اسقاط خودروهای فرسوده اشاره کرد و گفت: براساس برآورد‌ها با سرمایه‌گذاری و گردش مالی در شش ماهه نخست امسال حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان جذب این بازار شده است که با همت هر یک از فعالان این میزان قابل افزایش است. رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، با بیان اینکه مسئولان این ستاد پای کار اسقاط خودروهای فرسوده هستند؛ گفت: خودروی فرسوده هرچه بیشتر از رده خارج شود می‌توانیم به تکلیف برنامه هفتم حتی اسقاط ۵۰۰ هزار خودرو در سال نخست اجرای آن دست یابیم. هر چند این عدد آرمانی است، اما برنامه‌ریزی ما این است که بتوانیم با اسقاط ۳۰۰ هزار خودرو از حدنصاب سال ۱۳۹۳ عبور کنیم. سالاریه؛ با بیان اینکه ادامه این مسیر مستلزم تداوم همکاری است، گفت: خودرو سازان را برای ارائه گواهی اسقاط پای کار آورده‌ایم تا به جای پرداخت عوارض نقدی، گواهی اسقاط بدهند. بعد از این نقش و همکاری اعضای مجمع انجمن صنفی خودروهای فرسوده کشور را می‌طلبد که گواهی اسقاط‌‌ها را به اندازه کافی تولید کنند و موارد تولید، سرمایه‌گذاری، پذیرش و احراز اصالت شده را به تأیید ناجا برسانند تا بتوانیم انباشت ۴۰ هزار خودروی فرسوده در مراکز اسقاط را که عدد کمی نیست حداقل به ۵۰ درصد و حتی کمتر کاهش دهیم. وی افزود: هر چه انباشت خودروی اسقاطی کمتر شود دست ما بازتر است و می‌توانیم خودروسازان را به مرحله‌ای برسانیم که صددرصد عوارض را به صورت گواهی اسقاط بدهند و این یک موقعیت و فرصت است. سالاریه؛ ادامه داد: از ۱۶۰ هزار خودروی فرسوده پذیرش شده، تعدادی اسقاط شده‌اند و بقیه نیز فرآیند اسقاط را طی می‌کنند البته آنچه که مسلم است این تعداد خودرو از چرخه خارج شده و صرفه‌جویی سوخت مورد نظر دولت محقق شده است. وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون اسقاط خودروهای فرسوده نسبت به شش ماهه سال قبل، بیش از ۲۰۰ درصد رشد داشته که اگر به همین روال پیش برویم تا پایان امسال، اسقاط خودروهای فرسوده در مقایسه با سال گذشته، ۵۰۰ درصد رشد خواهد داشت. سالاریه؛ با بیان اینکه عملکرد ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده خوشبختانه بسیار مثبت و جهشی بوده است، افزود: در چهار سال گذشته، یعنی از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ در مجموع ۵۷ هزار خودرو اسقاط شده است در حالی که فقط سال گذشته، ۷۲ هزار دستگاه خودرو اسقاط شده بود.