به بهانه ورود روزانه ۱۰ میلیون کاربر به شبکه شاد

شبکه شاد؛ کمک‌رسان ویژه دوران کرونا و پساکرونا!

نعیمه تپه‌افشاری- ورود کرونا به کشورهای جهان روزهای غم‌انگیز زیادی را به وجود آورد. روزهایی که شاهد مرگ هزاران نفر در جهان بودیم بدون اینکه امیدی به بهبود کرونازدگان وجود داشته باشد! کشورهای جهان متحیر و وامانده شده بودند و سیستم‌های اداری و… در تمامی نقاط جهان مختل شده بود. در این بین نظام آموزشی […]

نعیمه تپه‌افشاری- ورود کرونا به کشورهای جهان روزهای غم‌انگیز زیادی را به وجود آورد. روزهایی که شاهد مرگ هزاران نفر در جهان بودیم بدون اینکه امیدی به بهبود کرونازدگان وجود داشته باشد! کشورهای جهان متحیر و وامانده شده بودند و سیستم‌های اداری و… در تمامی نقاط جهان مختل شده بود. در این بین نظام آموزشی هم به تبع تحت‌تأثیر قرار گرفته بود و هیچ کس جرأت خروج از منزل را نداشت چه برسد به اینکه بخواهد فرزندش را به مدرسه بفرستد و کنار دیگر دانش‌آموزان بنشاند! در واقع شیوع ویروس کرونا، نظام آموزشی سنتی را که سال‌ها محدود به حضور در کلاس درس و مدرسه شده بود، به یک‌باره با چالش جدیدی روبه‌رو کرد و با کوچ اجباری آموزش از فضای مجازی به حقیقی، استفاده از تکنولوژی در امر آموزش که سال‌‌ها در حد شعار باقی مانده بود، برای اولین‌بار در عمل اتفاق افتاد. شاید در نخستین روزهای مواجهه با بحران کرونا کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد این بحران و به دنبال آن تعطیلی مدارس تا این زمان ادامه داشته باشد، اما شرایط به وجود آمده، باعث شد آموزش آنلاین به صورت جدی‌تر مورد توجه قرار گیرد و در نهایت وزارت آموزش و پرورش اپلیکیشن اختصاصی شاد را به‌عنوان ابزاری برای ادامه روند آموزش معرفی کند. در این شرایط، معلمانی که بار اصلی آموزش به دوش آنهاست پس از تجربه آموزش در پیام‌رسان‌های مختلف، حالا با تجربه جدید دیگری در فضای شاد مواجه شده‌اند که اگرچه محاسن و معایبی برای آن‌ها داشته، اما همچنان معتقدند که هرگز جای آموزش حضوری و رودررو را نخواهد گرفت. از لحاظ فنی اپلیکیشن شاد این حُسن را دارد که با بقیه سیستم‌های آموزشی مرتبط است، در نتیجه مراحل احراز هویت و ارتباط با همکاران و دانش‌آموزان بسیار راحت‌تر می‌شود. همچنین این اپلیکیشن مستقل از سایر پیام‌رسان‌هاست و محیط آن منحصر به آموزش است که فضای ایزوله‌ای برای معلم، دانش‌آموز و والدین فراهم می‌کند که از دیدگاه ما حسن دیگر این اپلیکیشن است. همچنین بیشتر مدارس سراغ پیام‌رسان‌های خارج از کشور مثل تلگرام و واتس‌آپ رفتند، در حالی که مشکل عمده تلگرام فیلتر بودن آن است وگرنه امکاناتی که دارد سایر پیام‌رسان‌ها ندارند. مشکل واتس‌آپ هم نشان دادن شماره‌هاست درحالی که برخی به خاطر رعایت حریم‌خصوصی ترجیح می‌دهند شماره‌ها در دسترس نباشد، برخی از مدارس هم از پیام‌رسان‌های ایرانی استفاده می‌کردند مثل بله، گپ‌ و ‌ای‌گپ که با توجه به عدم هجوم مردم به این پیام‌رسان‌ها، اکثراً از سرعت آن راضی بودند و هنوز هم به خاطر پایین بودن سرعت شاد همچنان از این پیام‌رسان‌های کمکی در کنار شاد استفاده می‌کنند.

ورود روزانه ۱۰ میلیون کاربر به شبکه شاد

در همین رابطه، وزیر آموزش و پرورش، گفت: روزانه ۱۰ میلیون کاربر به شبکه شاد اضافه می‌شوند. علیرضا کاظمی؛ در همایش تحول در پیشگیری از اعتیاد و درمان معتادان بر مبنای برنامه هفتم پیشرفت به برخی دیگر از ظرفیت‌های مقابله با آسیب‌های اجتماعی در آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: امروز شبکه شاد را داریم که روزانه ۱۰ میلیون کاربر دارد و روزانه وارد این پلتفرم می‌شوند. هیچ پیام‌رسانی نداریم که اینچنین ظرفیتی داشته باشند.