توسعه دریامحور مشروط به تکمیل زیرساخت‌‌ها و حضور خارجی‌ها

دسترسی کشور ایران از دو طرف شمال و جنوب به آب‌های آزاد، ظرفیت بالقوه‌ای است که می‌توان به واسطه آن‌ها به توسعه پایدار از طریق دریا دست پیدا کرد. همچنین توسعه دریامحور سال‌هاست که مورد توجه مقام‌معظم‌رهبری و مسئولان دولت قرار گرفته و همواره بر اهمیت آن تأکیدات بسیاری شده است. به گزارش ایسنا، از […]

دسترسی کشور ایران از دو طرف شمال و جنوب به آب‌های آزاد، ظرفیت بالقوه‌ای است که می‌توان به واسطه آن‌ها به توسعه پایدار از طریق دریا دست پیدا کرد. همچنین توسعه دریامحور سال‌هاست که مورد توجه مقام‌معظم‌رهبری و مسئولان دولت قرار گرفته و همواره بر اهمیت آن تأکیدات بسیاری شده است. به گزارش ایسنا، از طرفی کارشناسان مختلف نیز اظهارنظرهای بسیاری در این خصوص کرده‌اند و معتقدند توسعه یک کشور بدون در نظر داشتن اقتصاد دریامحور امکان‌پذیر نیست و رسیدن به توسعه اقتصادی همراه با دریا‌ها سریع‌تر رخ خواهد داد. بنابر گفته آنها، دستیابی به ظرفیت‌هایی که در دریا مغفول مانده و باید از بالقوه به بالفعل تبدیل کنیم در حقیقت تسهیلات بزرگی است که می‌تواند ما را به توسعه اقتصادی برساند. هادی حق‌شناس؛ کارشناس اقتصادی، در باره الزامات مورد نیاز جهت دستیابی به توسعه دریامحور، گفت: یکی از مهم‌ترین الزامات اقتصاد دریامحور این است که نگاه دستگاه اجرایی و دولت باید برای تکمیل زیرساخت‌ها در شهرهای بندری باشد. زیرا امروزه ضعیف‌‌ترین توسعه‌یافتگی را شهرهای بندری در جنوب کشور دارند. وی افزود: در نتیجه وقتی امکان زندگی کردن برای فعالان اقتصادی و کارکنان بخش دریایی در مناطق جنوب فراهم نباشد و به تبع آن وقتی مهاجرت از جنوب به مرکز کشور باشد طبیعی است که مهم‌ترین ضرورت اقتصاد دریا پایه تحقق پیدا نمی‌کند. این کارشناس اقتصای، تصریح کرد: اگر قرار است دریا منشأ توسعه باشد شرط اساسی این است که اول بستر زندگی در آنجا فراهم شود. این بستر زندگی فقط ساخت مسکن نیست، بلکه باید از لحاظ آموزش، بهداشت و درمان، حمل‌ونقل جاده‌ای، فرودگاهی، ریلی و… امکانات مناسب برای فعالان بخش دریایی فراهم شود. حق‌شناس؛ در ادامه، گفت: موضوع دیگر این است که زیرساخت‌های صنعت دریایی فراهم شود. در حقیقت باید در بخش‌های کشتی‌سازی، بنادر، تعمیرات کشتی، خدمات فرودگاهی و تسهیل ورود کارکنان کشتی شرایطی مناسبی فراهم شود. در غیر این صورت توسعه دریامحور رخ نمی‌دهد. وی اضافه کرد: موضوع سوم امکان حضور شرکت‌های خارجی است. ما قرار نیست خودمان با خودمان تجارت کنیم و داخل بنادر خودمان کالا جابه‌جا کنیم. می‌خواهیم کالای کشورهای خارجی را به بنادر ایران بیاوریم و از بنادر ایران به سایر کشور‌ها ترانزیت شود. بنابراین باید شرایط حضور و استقرار شرکت‌های خارجی فراهم شود و تسهیلاتی نیز برای آن‌ها در نظر گرفته شود. وی با بیان اینکه موضوع حائزاهمیت دیگر در این بخش حضور فورواردر‌ها در کشور است، افزود: فوروارد‌رها شرکت‌هایی هستند که کالا را از کشور اولیه تحویل می‌گیرند با عبور از کشور دیگر به کشور ثالث تحویل می‌دهند. باید این شرکت‌ها حضور داشته باشند و شرایط حضور آن‌ها را در بنادر و دریا‌ها فراهم کنیم. این کارشناس اقتصادی، در ادامه گفت: تحریم از دیگر چالش‌های این بخش است که شرکت‌های خارجی را در موضوعاتی از جمله حواله کردن پول‌هایشان دچار چالش می‌کند. وی در پایان با بیان اینکه اقتصاد دریامحور مزیت ایران بوده اما از آن تا به حال به درستی استفاده نکرده‌ایم و این اقتصاد با چالش‌هایی از جمله زیرساخت و روابط خارجی مواجه است، گفت: زیرساخت‌ها را باید دولت و دستگاه‌های اجرایی پیگیری کنند و روابط خارجی نیز باید توسط وزارت امورخارجه پیگیری شود.