معاون وزیر نیرو

۳۵ همت برای توسعه تجدیدپذیر‌ها و بهینه‌سازی مصرف تخصیص یافت

معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا)، گفت: نزدیک به ۳۵ هزار میلیارد تومان برای توسعه تجدیدپذیر‌ها و بهینه‌سازی مصرف اختصاص داده شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، محسن طرزطلب؛ در ششمین همایش انرژی‌های تجدیدپذیر، افزود: تلاش می‌شود این منابع برای سال آینده بیشتر شود. وی ادامه ‌داد: اکنون حمایت‌های بی‌نظیری […]

معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا)، گفت: نزدیک به ۳۵ هزار میلیارد تومان برای توسعه تجدیدپذیر‌ها و بهینه‌سازی مصرف اختصاص داده شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، محسن طرزطلب؛ در ششمین همایش انرژی‌های تجدیدپذیر، افزود: تلاش می‌شود این منابع برای سال آینده بیشتر شود. وی ادامه ‌داد: اکنون حمایت‌های بی‌نظیری از توسعه تجدیدپذیر‌ها انجام می‌شود و هم دولت و هم مجلس در این موضوع پای کارند. معاون وزیر نیرو، خاطرنشان‌ کرد: براین اساس امسال باید قدم‌های خوبی برداشته شود. طرزطلب؛ خاطرنشان کرد: اگر امسال برای توسعه تجدیدپذیر‌ها اقدام جدی نشود سال‌های آینده مشکلات بزرگ‌تر خواهد بود. وی راهبرد و سیاست‌گذاری انجام شده سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق (ساتبا) را در مسیر افزایش تولید بر مبنای واحد مگاوات برشمرد و گفت: البته در برنامه هفتم توسعه احداث ‌۱۲ هزار مگاوات برق تجدیدپذیر دیده شده است، اما انتظارات سرمایه‌گذاران بیش از هدف‌گذاری برنامه هفتم توسعه است. معاون وزیر نیرو، ادامه داد: سرمایه‌گذاران برای تولید ۳۰ هزار تا ۵۰ هزار مگاوات درخواست داده‌اند که تلاش می‌شود با ایجاد فرآیندهایی، سرمایه‌گذاری این حوزه تسهیل و تسریع شود. طرزطلب؛ ضمن اشاره به برنامه ساتبا در بخش کولر آبی و گازی در حوزه بهره‌وری در آینده نزدیک، خاطرنشان کرد: به‌زودی درباره آن اطلاع‌رسانی بیشتر صورت می‌گیرد. وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در ساتبا، از صدور «شناسه یکتا» برای پروژه‌های ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید توسط سازمان برنامه خبر داد و خاطرنشان کرد: شناسه یکتا کدی ۱۸ رقمی است که به شما امکان استعلام از آخرین وضعیت سند ملکی مربوط را می‌دهد. این شناسه مانند شناسنامه یا کدملی منحصربه‌فرد است و پس از دریافت یک سند ملکی و طی کردن مراحل مربوط ثبت سند در سامانه ثبت اسناد و املاک کشور، در اختیار مالکان قرار می‌گیرد. رئیس ساتبا، گفت: نامه‌ای به صندوق توسعه ملی و بانک‌مرکزی ارسال شده است که براساس آن الحاقیه‌ای برای قراردادهای سرمایه‌گذاری قرار داده شود تا سرمایه‌گذاران اجازه پیدا کنند درصورت پرداخت نشدن منابع از محل ماده ۱۲، برق تولیدی را به صنایع بفروشند و یا آن را صادر کرده و یا به بورس سبز عرضه کنند تا از سرمایه‌گذاری در این حوزه مطمئن شوند. طرزطلب؛ از اختصاص منابع در اختیار دولت با عنوان «منابع اعتباری خط چین» برای بخش‌خصوصی خبر داد و گفت: سازوکار آن به‌زودی اعلام می‌شود. وی با بیان اینکه با مجوز وزیر نیرو، قرارداد خرید تضمینی برق تجدیدپذیر توسعه خواهد یافت، خاطرنشان کرد: در حال‌حاضر خرید تضمینی برق تا سه مگاوات محدود شده که به‌تدریج از سه مگاوات تا ۱۰ مگاوات افزایش می‌یابد.

اختصاص تسهیلات ۱۲٫۵ میلیارد دلاری برای توسعه نیروگاه‌ها

در ادامه، علیرضا صالح؛ معاون صندوق توسعه ملی، گفت: صندوق توسعه ملی همچنین آمادگی دارد ۷٫۵ میلیارد دلار مورد نیاز نیروگاه‌های حرارتی را نیز با معرفی وزارت نیرو پرداخت کند. وی ادامه‌ داد: صندوق توسعه ملی تسهیلات ۱۲٫۵ میلیارد دلاری برای توسعه نیروگاه‌ها اختصاص داده است که ۷٫۵ میلیارد آن برای نیروگاه‌های حرارتی و پنج میلیارد دلار دیگر برای توسعه تجدیدپذیر‌هاست. این مقام مسئول، با اشاره به اینکه صندوق توسعه ملی یک صندوق بین‌نسلی است، خاطرنشان‌کرد: منابعی که در این صندوق قرار می‌گیرد، برای نسل آینده یک سرمایه‌گذاری زاینده است. صالح؛ گفت: از سال ۸۹ نزدیک به ۱۴۶ میلیارد دلار از منابع مختلف وارد صندوق شده که بخشی از آن تسهیلات داده شده است. وی اضافه‌کرد: حدود چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق برای تأمین مالی نیروگاه‌ها انجام شده است. عضو هیئت عامل صندوق توسعه ملی به مشکلاتی که در بازپرداخت تسهیلات نیروگاه‌های حرارتی‌ وجود دارد، اشاره کرد و از آمادگی برای طراحی مکانیزم جدید در این زمینه خبر داد. صالح؛ خواستار اصلاح نرخ صفر سوخت از سوی وزارت نیرو شد و گفت: اگر این اصلاح انجام نشود، مشکلات تداوم خواهد داشت و آمادگی داریم برای منطقی کردن این نرخ همکاری کنیم. معاون منابع و مصارف صندوق توسعه ملی، با بیان اینکه تاکنون در بازپرداخت تسهیلات تجدیدپذیر‌ها مشکلی نداشته‌ایم، افزود: اما اگر بازیگران زیاد شود ممکن است اشکال ایجاد شود که باید فکری در این باره کرد.