ضرورت بازکردن دروازه بازارهای خارجی توسط اتاق بازرگانی

استاندار اصفهان تأکید ‌کرد‌ ضرورت بازکردن دروازه بازارهای خارجی توسط اتاق بازرگانی زرگرپور استاندار اصفهان با تأکید بر این‌که اتاق بازرگانی باید تلاش خود را برای اجرایی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به‌کار گیرد، گفت: وظیفه اصلی اتاق‌های بازرگانی گشودن دروازه‌های بازارهای خارجی برای کالاهای تولیدشده در داخل است. به گزارش ایمنا، رسول زرگرپور با اشاره […]

استاندار اصفهان تأکید ‌کرد‌

ضرورت بازکردن دروازه بازارهای خارجی توسط اتاق بازرگانی

زرگرپور استاندار اصفهان با تأکید بر این‌که اتاق بازرگانی باید تلاش خود را برای اجرایی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به‌کار گیرد، گفت: وظیفه اصلی اتاق‌های بازرگانی گشودن دروازه‌های بازارهای خارجی برای کالاهای تولیدشده در داخل است.

به گزارش ایمنا، رسول زرگرپور با اشاره به این‌که تاریخ اقتصاد جهان بیانگر دوره‌های پرفراز و نشیبی است که آثار آن از نوع نگاه به بخش خصوصی و تجار معین می‌شود، اظهار کرد: در دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که تنها راه برون‌رفت از موانع توسعه پایدار و ایجاد رشد اقتصادی و عدالت اجتماعی با قدرتمند شدن بخش خصوصی میسر می‌شود.

وی با بیان این‌که دولت‌‌ها اکنون دریافتند که باید سیاست‌گذار اقتصادی باشند و نه کارگزاران اقتصادی و در این راستا وظایف مهم‌تری مانند بسترسازی و نظارت در شرح وظایف دولت خودنمایی می‌کند، افزود: خوشبختانه بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی موضوع مشارکت و هماهنگی دولت و بخش خصوصی از مهم‌ترین راهبردهای اقتصادی کشور گردید که نمونه بارز آن جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی است.

استاندار اصفهان اظهار ‌کرد: در برنامه ششم به دنبال این موضوع بودیم که دولتی قدرتمند اما ناظر بر عملکرد اقتصادی را طراحی و بخش خصوصی واقعی را به متن اقتصاد برگردانیم، هرچند کاری است دشوار و زمان‌بر اما امکان‌پذیر، که به پشتیبانی و شکوفای عملکرد فعالان اقتصادی خصوصاً اعضای اتاق‌های بازرگانی چه اعضای فعلی و چه اعضای ادوار گذشته وابسته است.

وی ادامه ‌داد: اتاق بازرگانی که سابقه ۴۰۰ ساله در جهان و عمری ۱۳۰ ساله در ایران دارد، پارلمان بخش خصوصی و کانون و مرکز هم‌اندیشی فعالان اقتصادی با رویکرد توسعه بخش خصوصی است.

به گفته زرگرپور، کانونی که نخستین و مهم‌ترین وظیفه آن استفاده حداکثری از امکانات و مزیت‌های نسبی موجود در کشور برای رشد و توسعه اقتصادی و کسب درآمدهای ارزی از محل صادرات محصولات تولیدشده در داخل است و در مرحله بعدی باید با برداشتن موانع و توانمند کردن ارتباطات بین‌المللی، شرایط را برای بازرگانانی که وظیفه خطیر بازاریابی محصولات داخلی در بازارهای خارج از ایران دارند را مهیا کرده و امکان توسعه و رشد صادرات کالا و خدمات ایرانی را فراهم آورد. موضوع مهم و کلیدی‌ که گویا سال‌هاست به فراموشی سپرده‌شده و یا اگر هم نیم‌نگاهی به آن شده، کافی نبوده و نتوانسته بازارهای هدف را برای صادرات بیش‌تر محصولات نهایی ایران آماده کند.

وی افزود: در واقع در اکثر ممالک دنیا، وظیفه اصلی اتاق‌های بازرگانی و بازرگانان هر کشور، گشودن دروازه‌های بازارهای خارجی برای کالاهای تولیدشده در داخل است و هر بازرگان نماینده‌ای است که کالاهای تولیدشده در کشور خود را به دیگر کشور‌ها عرضه می‌کند.

زرگرپور تصریح‌ کرد: متأسفانه در ایران بیش‌تر شاهد آن هستیم که به‌جای این‌که بازرگانان کشورهای دیگر بازارهای ما را مورد هدف قرار دهند، این بازرگانان داخلی هستند که با کالاهای خارجی بازارهای ما را مورد هدف قرارداده و به نمایندگانی برای تبلیغات کالا‌ها و خدمات خارجی و ورود هرچه بیش‌تر این کالا‌ها به داخل ایران تبدیل‌ شده‌اند.

وی اضافه ‌کرد: علاوه بر اتاق‌های بازرگانی نقش تشکل‌ها و اتحادیه‌های صنفی در فرایند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری بر هیچ‌کس پوشیده نیست و هرقدر این تشکل‌ها توانمندتر و داناتر باشند، اثرگذاری آنها بیش‌تر و بهتر خواهد بود. از این‌رو امید است اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با توسعه توانمندی‌‌ها و تحکیم جایگاه خود به‌عنوان یک‌نهاد غیردولتی، دانایی محور و فراگیر بتواند نسبت به افزایش تأثیرگذاری حضور فعالان اقتصادی در عرصه‌های اقتصادی کشور کمک کرده و با به‌کارگیری استراتژی‌های مناسب سهم خود را در توسعه و بالندگی اقتصادی کشور ادا کند.

 

استاندار اصفهان یادآور شد: اتاق بازرگانی صنایع‌ و معادن‌ و کشاورزی به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی باید تمام تلاش خود را در اجرایی کردن سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی برای رشد و شکوفایی کشور، رقابتی بودن اقتصاد ارتقای تولید ملی و افزایش صادرات به‌کار گیرد تا همراستا با دولت و ارکان نظام بتوانیم سریع‌تر به اهداف مصوب چشم‌انداز ۱۴۰۴ دست ‌یافته و نسبت به ارتقای شاخص‌های اقتصادی کشور اقدام کنیم.