امتیاز ویژه به پیمانکاران بومی برای پیروزی در مناقصات

امتیاز ویژه به پیمانکاران بومی برای پیروزی در مناقصات مدیرکل دفتر فنی استانداری خراسان‌شمالی با اشاره به این‌که رویکرد استانداری واگذاری طرح‌های عمرانی به پیمانکاران بومی است، گفت: به همین منظور ۷۰ درصد این طرح‌ها توسط آنها انجام می‌شود. یزدان عنبری در گفت‌وگو با ایرنا اظهار‌ کرد: در این راستا، امتیازهایی برای بومی‌‌ها گذاشته می‌شود […]

امتیاز ویژه به پیمانکاران بومی برای پیروزی در مناقصات

مدیرکل دفتر فنی استانداری خراسان‌شمالی با اشاره به این‌که رویکرد استانداری واگذاری طرح‌های عمرانی به پیمانکاران بومی است، گفت: به همین منظور ۷۰ درصد این طرح‌ها توسط آنها انجام می‌شود.

یزدان عنبری در گفت‌وگو با ایرنا اظهار‌ کرد: در این راستا، امتیازهایی برای بومی‌‌ها گذاشته می‌شود تا راحت‌تر در مناقصات برنده شوند.

وی با بیان این‌که در ۳ سال گذشته، پیمانکاران بومی مجال و فرصت بیش‌تری برای اجرای طرح‌های عمرانی در استان داشته‌اند، تصریح‌ کرد: پیمانکاران بومی استان در شرایط یکسان و حتی درصورتی که قیمت پیشنهادی ارایه شده تفاوت فاحش و زیادی با سایر قیمت‌ها نداشته باشد، در اولویت قرار دارند.

مدیرکل دفتر فنی استانداری خراسان‌شمالی افزود: اگر تفاوت این قیمت‌ها ۱۰ تا ۱۵ درصد بیش‌تر از پایین‌‌ترین قیمت پیشنهاد شده در مناقصات باشد، پیمانکار بومی برنده محسوب می‌شود.

عنبری اضافه‌کرد: واگذاری طرح‌های عمرانی به پیمانکاران و برنده شدن در مناقصات فرایندی دارد که در قانون مشخص است و البته پیمانکاران ما معمولاً شرایط لازم به لحاظ توان علمی، فنی‌و مالی برای برنده شدن و اجرای کارهای بزرگ را ندارند.

وی گفت: به‌طور مثال شرکت‌ها برای ساخت بیمارستان‌ها نیاز به گرید «یک» و «دو» دارد که هیچ‌کدام از شرکت‌های این استان این گرید را ندارند.

عنبری خاطرنشان ‌کرد: بعضاً اجرای برخی پروژه‌های کوچک و جزء در طرح‌ها به پیمانکاران دست دوم واگذار می‌شود و به این لحاظ شرکت‌های ما می‌توانند از آن منتفع شوند.

مدیرکل دفتر فنی استانداری خراسان‌شمالی در ادامه گفت: یکی از تبعات واگذاری طرح‌ها به پیمانکاران غیربومی، خارج شدن اعتبارات مربوط به مالیات بر ارزش‌افزوده از استان است.

عنبری خاطرنشان‌ کرد: از آنجایی که محل ثبت شرکت‌ها خارج استان است، مالیات بر ارزش‌افزوده نیز از استان خارج و در جای دیگر هزینه می‌شود.

وی در پاسخ به این‌که چه راهکاری برای مجاب کردن هزینه کردن مالیات بر ارزش‌افزوده در استان وجود دارد، گفت: بعضا گفته می‌شود شرکت‌ها باید محل ثبت را به این استان تغییر دهند اما این امر بسیار مشکل میسر می‌شود، زیرا شرکت‌های بزرگ و مطرح، معمولاً در استان‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند و امکان تغییر مکان و محل ثبت شرکت به سادگی میسر نمی‌شود.

این مسؤول درباره گلایه‌ها از این‌که برخی مدیران غیربومی پیمانکاران غیربومی وارد استان می‌کنند نیز اظهار ‌کرد: در صورت محرز شدن این امر، با دستگاه مربوط برخورد می‌شود.

عنبری همچنین در پاسخ به این ادعا که قیمت پایین سبب برنده شدن در مناقصات است، گفت: تأکید ما رعایت موارد و ضوابط برای تضمین کیفیت کار‌ها است و دستگاه‌های اجرایی نیز نباید تنها به خاطر کاهش هزینه‌ها، پروژه‌ها را به پیمانکاری که قیمت پایین پیشنهاد داده واگذار کنند.

وی با تأکید بر این‌که نباید پروژه‌ها و طرح‌ها به صرف قیمت پایین‌تر به پیمانکار واگذار شود، تصریح ‌کرد: البته نظارت بر قیمت‌های پیشنهادی مورد نظارت و بررسی قرار می‌گیرد و در قانون نیز واگذاری پروژه‌ها به قمیت‌های پایین‌تر از عرف ممنوع است.

عنبری با اذعان به این‌که پیمانکار در اجرای کار دنبال سود است، گفت: اجرای کار‌ها با قیمت پایین‌تر از عرف، پیمانکار را وادار می‌کند تا با استفاده از مصالح غیراستاندارد و یا سایر تخلف‌‌ها از کیفیت کار‌ها بکاهد که این غیرقانونی است.

 

مدیرکل دفتر فنی استانداری خراسان‌شمالی تأکید کرد: تاکنون موردی از این‌که پیمانکاری به خاطر پیشنهاد قیمت پایین‌تر از عرف در مناقصه برنده شده باشد مشاهده نشده است اما در صورت دریافت گزارش‌هایی در این زمینه، با دستگاه مربوط برخورد می‌شود.