مهدی قرهداغلی – علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران، در حاشیه دویست و شصت و هفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران، در جمع خبرنگاران، درباره اعتراضات رانندگان تاکسی برای تأمین مالی تاکسیهای برقی، گفت: برقیسازی تهران یک راه بیبازگشت است که هم ضرورت دارد و هم تنها راهی است که رفع ناترازی انرژی کشور و ایجاد زیرساختها […]
مهدی قرهداغلی – علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران، در حاشیه دویست و شصت و هفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران، در جمع خبرنگاران، درباره اعتراضات رانندگان تاکسی برای تأمین مالی تاکسیهای برقی، گفت: برقیسازی تهران یک راه بیبازگشت است که هم ضرورت دارد و هم تنها راهی است که رفع ناترازی انرژی کشور و ایجاد زیرساختها برای از بین رفتن آلودگی و ترافیک تهران حل خواهد شد. ابلاغ قانون برنامه اساس این کار است و قانون هوای پاک این مسیر را الزامی کرده است. ما نیز در این مسیر خرید داخلی و خارجی داریم و زیرساختهایی در شهر ایجاد میکنیم. به گزارش مناقصهمزایده، علیرضا زاکانی؛ با اشاره به اینکه این زیرساخت بهگونهای است که شهروندان در منازل مسکونی نیز بتوانند از شرایط استفاده کنند، افزود: باید در ساعات شب از ازدیاد برق استفاده شود. سیستم ما به صورت هوشمند امکان استفاده از برق را در ساعات پیک مصرف نمیدهد. زاکانی؛ با بیان اینکه خودروی برقی گرانتر از خودروی بنزینی است اما امسال میلیاردها دلار برای واردات بنزین هزینه خواهد شد، گفت: قانون الزامی را برای دولت تعیین کرده که اگر صرفهجویی شد، براساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید مبالغی پرداخت شود اما در قانونی که در پایان مجلس یازدهم تصویب شد، سازمانی را پیشنهاد دادند که زیر نظر رئیسجمهور به صورت پیشینی با تضمین مجموعههای مختلف امکان پرداخت را فراهم کند. وی ادامه داد: اولین خریدی که انجام شد از کرمانخودرو به تعداد ۱۷۱ دستگاه بود که قیمت هر خودرو یکمیلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است؛ از این رقم ۴۰۰ میلیون تومان توسط راننده پرداخت میشود. بخشی از این خرید همان تاکسی فرسوده به صورت میانگین ۱۵۰ میلیون تومان است و جز این، دو وام برای رانندگان پیشبینی شده که وام ۶۰۰ میلیون تومانی با سود هشت درصدی و وام ۳۰۰ میلیونی صندوق کارآفرینی هم با سود هشت درصد بود. تلاش ما باز کردن مسیری است که ماده ۱۲ و قاعده امروز بتواند کمک کند. حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ دلار باید طبق این قاعده پرداخت میشد که نیمی از مبلغ خودرو بر این اساس مستهلک میشود. زاکانی؛ با بیان اینکه ما در مسیر گرفتن این تسهیلات هستیم که بنده دو نوبت در دولت در این خصوص صحبت کردم، گفت: ما قول پیگیری دادیم و حق آنهاست که پیگیری کنیم. من در دولت با آقای پزشکیان و آقای عارف و برخی وزرا صحبت کردم. یک کارگروه پنج نفره با حضور وزیر صمت، نفت، نیرو، بنده و با محوریت آقای پورمحمدی تشکیل شد. بنده هفته قبل هم در مورد موضوع صحبت کردم و آقای پورمحمدی اعلام کرد که موضوع و مبلغ در حال کارشناسی است. رانندگان میتوانند از این شرایط استفاده کنند و امیدوارم سریعتر عملیاتی شود. وی ادامه داد: برای تسهیل این امر ما پولی را داشتیم و براساس مجوز قانونی بودجه رقمی در نظر گرفتیم که از صندوق کارآفرینی وام بگیریم. ما به نمایندگی از رانندگان این رقم را براساس چارچوب مقرر از ماده ۱۲ تسویه میکنیم و رانندگان درگیر آن نمیشوند. زاکانی؛ با بیان اینکه صندوق ۸۰۰ میلیارد تومان وام میدهد که سهم هر خودرو ۵۰۰ میلیون تومان است، تأکید کرد: کلا طرف حساب، شهرداری خواهد بود و تسویه آن از محل ماده ۱۲ است. بعد از تسویه، رقم برای رانندگان بعدی در نظر گرفته خواهد شد. در حال رایزنی با صندوق هستیم و دستورالعمل آماده شده و به رانندگان نوید میدهیم که بهزودی این اقدام انجام شود؛ اما اصل کار صندوق است. شهردار تهران، افزود: خودروهایی که ما وارد میکنیم مدل تسویه متفاوتی دارد و یک سال و نیم تنفس در نظر گرفته شده و راننده با همان رقم اولیه وارد مشارکت میشود و خودرو را تحویل میگیرد. همچنین به اقتضای دریافتی که از ماده ۱۲ صورت میگیرد قدرالسهم مناسبی برای راننده به میزان ۵۰۰ میلیون تومان صفر خواهد شد. شروع کار با ماست و اولین گروه در گمرک است که ترخیص خواهد شد و در یک شرکت سهامی عام ثبت میشود. رانندگان سهامدار آن خواهند بود و هم قدرالسهم رانندگی و هم خودرو و هم سود سالیانه شرکت را دریافت خواهند کرد. مردم هم میتوانند از شرکت سهام بخرند. زاکانی؛ با بیان اینکه تمام خودروها خدمات پس از فروش دارند، یادآور شد: خدمات پس از فروش خودروهایی که ما وارد میکنیم با طرف چینی است که انجام میشود. شهردار تهران، در ادامه همچنین با اعلام اینکه ناوگان اتوبوسرانی ما هم فرسوده و هم بسیار کم است، تأکید کرد: سه سال پیش ۸۶۰ اتوبوس در گردش داشتیم و امروز دو هزار و ۲۰۸ اتوبوس در گردش داریم و با اینکه دوونیم برابر شده باز تعداد کم است و امیدواریم تا پایان سال تعداد اتوبوسها به ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس برسد. ما قرارداد را بستیم و پول را برای ارز واریز کردیم و کارها انجام شده البته در کوچه پسکوچههای بروکراسی کشور قرار گرفته و کُند پیش میرود. زاکانی؛ با بیان اینکه طرف چینی ۳۴۳ میلیون یورو ضمانتنامه رسمی بانکی به ما داده است. زاکانی؛ با اشاره به پایدار شدن قرارداد با چین، گفت: بخشی از پیش پرداخت انجام شده و بخشی دیگر باقی مانده است. وزارت صمت و بانک مرکزی تمام اهتمام خود را به کار بستهاند که این اتفاق رقم بخورد؛ اما تا زمانی که پرداخت نشود قرارداد رسمی نخواهد شد. ما بخشی را پایدار کردیم و تا هفتههای آینده مابقی بخشی دیگر نیز پایدار خواهد شد و طرف چینی اعلام کرده پس از پایدار شدن ماهانه، ۴۰۰۰ تاکسی تحویل میدهد.
دیدگاه بسته شده است.