نظرات مدیران ارشد بورس درباره دامنه نوسان

گروه بازارسرمایه ـ مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران، تأکید کرد: حفظ دامنه نوسان در محدوده مثبت و منفی یک‌درصد، میزان القای هیجانات به بازار سهام را به حداقل می‌رساند. برای گذر از شرایط موجود و ریسک‌های سیستماتیک، بهترین گزینه همین اقدام بود. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سنا، محمود گودرزی؛ ضمن حمایت از تصمیم […]

گروه بازارسرمایه ـ مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران، تأکید کرد: حفظ دامنه نوسان در محدوده مثبت و منفی یک‌درصد، میزان القای هیجانات به بازار سهام را به حداقل می‌رساند. برای گذر از شرایط موجود و ریسک‌های سیستماتیک، بهترین گزینه همین اقدام بود. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سنا، محمود گودرزی؛ ضمن حمایت از تصمیم هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، مبنی بر حفظ دامنه نوسان بازار سهام در محدوده مثبت و منفی یک‌درصد، گفت: با توجه به شرایط حاکم بر کشور، حفظ وضع موجود برای بازارسرمایه یک تصمیم درست است. گودرزی؛ با تأکید بر این‌که حفظ دامنه نوسان در محدوده فعلی ضروری بود، افزود: تا ریسک‌های سیستماتیک مرتفع نشود، نمی‌توان تغییری اعمال کرد اما با تغییر شرایط، هم بورس و هم فرابورس پیشنهادهای اصلاحی خود را درباره دامنه نوسان به سازمان بورس تقدیم خواهند کرد. مدیرعامل بورس تهران، ادامه داد: با توجه به وقایع و شرایط رخ داده به نظر می‌رسد ادامه روند کنونی منطقی است و فعلاً تا رفع ریسک‌های سیستماتیک باید ادامه داشته باشد.

برای مدیریت ریسک بازارسرمایه تصمیم درستی گرفته شد

دبیرکل کانون کارگزاران نیز، گفت: دیروز (چهارشنبه) بار دیگر هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، در انجام اقدامات عملی سرعت‌عمل نشان داد و پیش از شروع بازار درخصوص تثبیت دامنه نوسان و نحوه حمایت از بازار تصمیم گرفت، این موضوع، بسیار حائزاهمیت است و حساسیت و دقت نظر رئیس و هیئت مدیره سازمان را نشان می‌دهد. عظیم ثابت؛ دبیرکل کانون کارگزاران، ضمن قدردانی از اقدام به موقع سازمان بورس، تأکید کرد: سازمان بورس تصمیم خوب و درستی را درخصوص تثبیت دامنه نوسان قیمت سهام، حق تقدم سهام و صندوق‌های سهامی و مختلط گرفت. با توجه به این‌که تنش‌های سیاسی در منطقه بالا گرفته، برای مدیریت ریسک تصمیم درستی گرفته شد. دبیرکل کانون کارگزاران، افزود: امیدواریم این‌گونه تصمیمات، که به دور از هیجان اتخاذ شده، به فعالان بازارسرمایه کمک کند تا از هیجانات زودگذر دور شوند و در ادامه ریسک کنترل و نقدشوندگی بازار حفظ شود. او با اشاره به نظر برخی فعالان بازارسرمایه درخصوص لزوم اعمال دامنه نامتقارن یا تعطیلی بازار یا توقف برخی نمادها، تأکید کرد: با توجه به تجربه‌های ناموفق گذشته، به نظر می‌رسد تثبیت دامنه نوسان، به شکل متقارن و در محدوده منفی و مثبت یک‌درصد، رویه خوب و اثر بخشی است. او با بیان اینکه با بسته شدن بازار به شدت مخالف است، گفت: بستن بازار در نگاه اول شاید اقدامی ساده باشد اما بازگشایی دوباره آن عواقب جدی به دنبال دارد. کنترل هیجانات بازار در زمان بازگشایی دوباره بسیار سخت و دشوار است. او در پایان گفت: امیدواریم شرایط به سمتی حرکت کند که بازارسرمایه به مهم‌‌‌ترین ویژگی‌‌ها خود، یعنی نقدشوندگی و شفافیت، دست یابد و سرمایه‌گذاران از این امتیاز مهم بهره‌مند شوند.

تثبیت دامنه نوسان بورس و فرابورس به نفع بازار است

مدیرعامل فرابورس ایران نیز، با اشاره به تصمیم صبح امروز هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، مبنی بر تثبیت دامنه نوسان بورس و فرابورس در محدوده یک‌درصد، اعلام کرد: در شرایط فعلی تعطیلی بازار به صلاح نبود، زیرا چنین اقدامی به تشدید هیجانات منفی منجر می‌شد. به همین دلیل تثبیت دامنه نوسان بهترین تصمیم ممکن بود. محمدعلی شیرازی؛ با اشاره به اینکه از ابتدای هفته جاری، به منظور مدیریت ریسک‌های سیستماتیک، محدودیت دامنه نوسان در بورس و فرابورس، اعمال شده، افزود: امروز، پس از بررسی و تحلیل‌های همه‌جانبه، هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، به‌عنوان نهاد ناظر، تصمیم به ابقای دامنه نوسان یک‌درصدی در بورس و فرابورس گرفت. این تصمیم در شرایط کنونی کاملاً منطقی بود، زیرا به حفظ نقدشوندگی حداقلی بازار می‌انجامد. او گفت: در شرایط کنونی، تعطیلی بازار به صلاح نیست، زیرا چنین اقدامی به تشدید هیجانات منفی در بازار سهام منجر خواهد شد، علاوه بر این، بازگشایی مجدد بازار، پس از تعطیلی، با چالش‌‌‌ها و ریسک‌های مختلفی مانند؛ زمان، نحوه و چگونگی بازگشایی صحیح بازار همراه است. شیرازی؛ با تأکید بر این‌که در صورت مشارکت سهامداران حقیقی و حقوقی، عبور از شرایط هیجانی با سرعت بیشتری رقم خواهد خورد، تأکید کرد: ارکان بازار هم از هیچ کوششی برای حمایت از شرکت‌ها و ناشران و نهادهای فعال در بازارسرمایه و سهامداران دریغ نخواهند کرد.