نبود اعتبار مهم‌ترین مشکل بر سر راه اجرای طرح‌های کلان ملی

نبود اعتبار مهم‌ترین مشکل بر سر راه اجرای طرح‌های کلان ملی معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: مهم‌ترین مشکل طرح‌های کلان ملی عدم تأمین اعتبار لازم برای اجرای آنها است. وحید احمدی در گفت‌و‌گو با مهر گفت: محققان کشور در روند اجرای فنی طرح‌های کلان ملی هیچ مشکلی ندارند اما عمده‌‌ترین مشکل این طرح‌ها نبود اعتبار […]

نبود اعتبار مهم‌ترین مشکل بر سر راه اجرای طرح‌های کلان ملی

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: مهم‌ترین مشکل طرح‌های کلان ملی عدم تأمین اعتبار لازم برای اجرای آنها است.

وحید احمدی در گفت‌و‌گو با مهر گفت: محققان کشور در روند اجرای فنی طرح‌های کلان ملی هیچ مشکلی ندارند اما عمده‌‌ترین مشکل این طرح‌ها نبود اعتبار لازم برای عملیاتی‌سازی آنها است.

وی افزود: زمانی که طرح‌های کلان ملی تصویب می‌شوند باید موضوع تأمین اعتبار آنها نیز مورد توجه قرار گیرد و ردیف بودجه‌ای خاصی برای آنها در نظر گرفته شود.

معاون پژوهشی وزارت علوم تأکید کرد: دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها تاکنون بیش‌تر از میزان بودجه‌ای که برای طرح‌های کلان ملی در اختیار آنها قرارداده شده است، تلاش کرده‌اند.

احمدی با بیان این‌که یکی از وظایف شورای عالی عتف تدوین طرح‌های کلان ملی است، تأکید کرد: این شورا باید براساس اولویت‌های کشور طرح‌های کلان را مدیریت کند اما از همان ابتدا باید موضوع تأمین اعتبار طرح‌ها در نظر گرفته شود.

وی عنوان کرد: با توجه به این‌که ۴۷ طرح کلان مصوب شورای عتف با مشکل عدم اعتبار بودجه و نبود مدیریت صحیح با مشکلاتی همراه بودند البته این مشکلات را نمی‌توان ایراد مسؤولان قبلی عنوان کرد چراکه تصویب طرح‌های کلان حرکتی جدید در کشور به‌شمار می‌رفت.

معاون پژوهشی وزارت علوم خاطرنشان‌کرد: اما ساماندهی و مدیریت طرح‌های کلان ملی زمان زیادی را از دبیرخانه شورای عتف گرفت تا برای تمامی طرح‌ها اهداف، مجری و نقشه راه مشخص شود.

احمدی تأکیدکرد: تعدادی از طرح‌های کلان دارای دامنه کاری مشخص بودند که وضعیت این طرح‌ها مشخص بود.

تعیین حامی برای طرح‌های کلان

وی با بیان این‌که پس از بررسی‌های متعدد ۳۴ طرح کلان ملی دارای دستگاه بهره‌بردار هستند، گفت: در شورای عالی عتف تصویب شد تا طرح‌های کلان ملی دارای دستگاه بهره‌بردار باشند تا بتوان برای آنها تأمین اعتبار انجام داد.

معاون پژوهشی وزارت علوم اظهارداشت: با توجه به این‌که برای ۳۴ طرح کلان ملی دستگاه بهره‌بردار نیز مشخص شد اما سازمان مدیریت در روند اعتبار بودجه برای این طرح‌ها با مشکل مواجه شد.

 

احمدی تأکیدکرد: بنابراین تصمیم گرفته شد تا طرح‌های با قابلیت اقتصاد مقاومتی مشخص و تأمین اعتبار شود که در مجموع بیش از ۲۰ طرح در این ردیف قرار گرفتند که بر این اساس این طرح‌ها تأمین اعتبار می‌شوند.