صالحی‌نیا مطرح کرد:کاهش تولید در ۲۵ رشته از صنعت

  معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: رشد منفی در بخش‌های مختلف صنعت متفاوت است و حدود ۶۰ رشته صنعتی وجود دارد که در ۲۵ رشته کاهش تولید روی داده است. به گزارش فارس، محسن صالحی‌نیا در پاسخ به این سؤال که با توجه به رشد منفی صنعت در سال ۹۴ و رکود حاکم […]

 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: رشد منفی در بخش‌های مختلف صنعت متفاوت است و حدود ۶۰ رشته صنعتی وجود دارد که در ۲۵ رشته کاهش تولید روی داده است.

به گزارش فارس، محسن صالحی‌نیا در پاسخ به این سؤال که با توجه به رشد منفی صنعت در سال ۹۴ و رکود حاکم بر صنایع، وزارت صنعت چه برنامه‌ای برای اصلاح این وضعیت در سال ۹۵ دارد، گفت: رشد منفی در بخش‌های مختلف صنعت متفاوت است و در حدود ۶۰ رشته صنعتی داریم که در ۲۵ رشته شاهد کاهش تولید هستیم، در برخی رشته‌ها مانند فولاد به حالت سربه‌سر و در برخی رشته‌ها هم افزایش تولید داریم.

وی افزود: در برخی صنایع مانند خودرو در کل سال و در مقایسه با سال گذشته با کاهش ۱۱ درصدی تولید مواجه بودیم و در برخی بخش‌‌ها مانند صنایع کانی و معدنی و لوازم‌خانگی شاهد افزایش تولید بوده‌ایم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به برنامه‌های وزارت صنعت برای حرکت صنایع به سمت رونق اشاره کرد و گفت: تأمین نقدینگی مناسب برای صنایع، تحرک در بازار تقاضا و در کنار آن فعالسازی یک‌سری بخش‌های خدماتی برای کالاهای تولید داخلی مشتری پیدا کنیم.

وی تحرک در برخی بخش‌‌ها از جمله صنعت ساختمان را یکی از نقاط قوتی دانست که در سال ۹۵ باید به آن توجه ویژه‌ای شود؛ چراکه بیش از ۷۰ صنعت مرتبط با صنعت ساختمان است.

به گفته این مسؤول در وزارت صنعت کارهایی از جمله خرید دین و فروش اعتباری که در سال ۹۴ برای خودرو اتفاق افتاد، برای بخش‌های دیگر نیز در نظر گرفته شود.

استفاده از دانش و تجربه در حوزه خودرو، ‌فولاد و پتروشیمی

صالحی‌نیا به این نکته هم اشاره کرد که بنا است تا با کشورهای صاحب دانش و تجربه و برندهای معتبر که امکان توسعه صنعت ما را دارند، مذاکره کنیم تا از امکانات و شرایط آن‌ها در بازارهای دنیا برای تولید صادراتی استفاده کنیم و در عین‌حال با مشارکت دو جانبه نیاز داخل کشور را با سرمایه‌گذاری مشترک تأمین کنیم، تا جلوی واردات بی‌رویه هم گرفته شود که مهم‌ترین آن‌ها در بخش‌های فولاد، پتروشیمی و خودروست.

سرمایه گذاری در کشورهای همجوار و آفریقایی

وی همچنین به ظرفیت کشورهای اطراف و کشورهای آفریقایی برای سرمایه‌گذاری ایران در آن مناطق اشاره کرد و گفت: برای آنکه بازار پایداری برای صادرات کالا در این کشور‌ها داشته باشیم، بهتر آن است که با ایجاد صنایع تولیدی ایران در این کشور‌ها زمینه ماندگاری و تولید صادرات‌محور را ایجاد کنیم.

اعطای اختیارات به کارگروه رفع موانع تولید

صالحی‌نیا گفت: به‌راحتی می‌توانیم ماشین‌آلات، دانش مهندسی و مواد اولیه را به این کشور‌ها برده و دانش تولید را برای ایجاد همکاری مدت‌دار راه بیندازیم.

وی اعطای اختیارات لازم به کارگروه‌های رفع موانع تولید در هر استان را یکی دیگر از مواردی برشمرد که وزارت صنعت در سال آینده، آن را در دستور کار دارد و در حال اخذ مصوبه نهایی این مسأله از دولت هستیم.

صالحی‌نیا اظهار داشت: در صورتی‌که این اتفاق بیفتد، کارگروه‌های استانی اختیار بیش‌تری برای تقسیط یا استمهال بدهی صنایع هر استان و استفاده از منابع جدیدتر خواهند داشت.