مهدی قرهداغلی – صنعت موتورسیکلتسازی را نیز مانند دیگر صنایع تولیدی، میتوان قطب بزرگ اقتصادی کشور دانست چراکه این صنعت نیز مانند صنعت خودروسازی دستاوردهای مختلفی را به همراه داشته است. اما عدم توجه مناسب نسبت به این حوزه، باعث شده این صنعت به حال خود رها گردد و با توجه به پتانسیل بالا در […]
مهدی قرهداغلی – صنعت موتورسیکلتسازی را نیز مانند دیگر صنایع تولیدی، میتوان قطب بزرگ اقتصادی کشور دانست چراکه این صنعت نیز مانند صنعت خودروسازی دستاوردهای مختلفی را به همراه داشته است. اما عدم توجه مناسب نسبت به این حوزه، باعث شده این صنعت به حال خود رها گردد و با توجه به پتانسیل بالا در این بخش، صرفاً فقط به بحث مونتاژ موتورسیکلتهای درجه دوم و سوم چینی بپردازند. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص، محمدتقی زردوز؛ رئیس هیئت مدیره انجمن قطعهسازان و مجموعهسازان، گفت: ایران دارای مزیتهای رقابتی در صنعت موتورسیکلت است، اما از این مزایا به خوبی استفاده نشده است. زردوز؛ در نشست همگرایی تولیدکنندگان موتورسیکلت و تولیدکنندگان قطعات با اشاره به داخلیسازی و بومیسازی تولیدات، گفت: این سیاست اکنون در کشور شکل گرفته، همچنین تفاهمنامهای با هدف داخلیسازی قطعات موتورسیکلت و تقویت آن میان وزارت صمت، انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت و انجمن تولید قطعهسازان منعقد شده است. وی دستمزد، انرژی، مواد اولیه مورد نیاز و حملونقل را از مزیتهای رقابتی صنعت موتورسیکلت عنوان کرد و افزود: متأسفانه تاکنون از این مزایا استفاده نشده و حتی از دست رفته که همین موضوع باعث شده بازار در اختیار بیگانگان قرار گیرد. رئیس هیئت مدیره انجمن قطعهسازان و مجموعهسازان، انرژی و دستمزد را دو مزیت رقابتی مهم ایران در مقایسه با چین عنوان کرد و گفت: تأمین مواد اولیه مورد نیاز این صنعت همچون آلومینیوم، لاستیک و پلاستیک در مقایسه با برخی کشورها و همچنین هزینه حملونقل از دیگر مزایای این صنعت در ایران است با این تفاوت که دیگران از این مزیت استفاده میکنند، اما خودمان از این مزایا بیبهرهایم. همچنین مجید رضایی؛ نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت، از تولید ۳۱۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در شش ماهه نخست امسال خبر داد. و از افزایش شش درصدی تولید در شش ماهه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته، گفت: سال گذشته در این مدت ۲۹۰ هزار دستگاه موتورسیکلت تولید شد. وی با بیان اینکه سالانه ۶۱۵ هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید میشود، گفت: با زمینهسازی مناسب و تنوع محصول به این میزان تولید دست یافتهایم. رضایی؛ به تحول در حوزه تولید قطعات اشاره کرد و گفت: تغییر نگرش به تولید و طراحیهای جدید در قالبهای تولیدی پیش نیاز تحول در عرصه قطعهسازی است، همچنین ماشینآلات و خطوط تولید نیاز به تغییر و بهروزرسانی دارد. وی به تغییر فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه اشاره کرد و گفت: موتورسیکلت بهعنوان وسیله حملونقل توانسته نقش پررنگ خود را در تردد شهری ایفا کند که همین امر نقش مهمی در کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا داشته است. نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت، به تولیدات دیگر نیز اشاره کرد و گفت: ۶۰ درصد محصولات تولیدی در این صنعت اسکوتر است. حبیبا… محمودان، نائب رئیس سندیکای قطعهسازان موتورسیکلت کشور نیز، درباره وضعیت تخصیص و تأمین ارز سازندگان قطعات موتورسیکلت کشور، اظهار داشت: خوشبختانه نیاز ارزی قطعهسازان موتورسیکلت با توجه به تأمین بخش عمده مواد اولیه از داخل و داخلیسازی قطعات کاهش پیدا کرده است. وی با بیان اینکه قالبسازی قطعات موتورسیکلت در ایران به لحاظ کیفی با چین برابری میکند، افزود: مشکل عمده در بخش قالبسازی قطعات موتورسیکلت، تیراژ تولید قطعات است زیرا به سبب بازار کوچکی که دارد، تأمین آن محدود به بازار داخل است. وی یادآور شد: در حالحاضر امکان قالبسازی و ماشینکاری همه قطعات موتورسیکلت در داخل وجود دارد، اما متأسفانه اطلاعرسانی در این بخش به درستی انجام نشده و استفاده از قطعات ساخت داخل اولویت شرکتهای موتورسیکلتسازی نبوده است. محمودان، با بیان اینکه صنعت موتورسیکلت باید جایگاه خود در صنایع کشور پیدا کند، تأکید کرد: کشور ما باید از وابستگی به خامفروشی که طی ٤٠ سال گذشته وجود داشته است، رهایی پیدا کرده و به سمت تولید صنعتی سوق پیدا کند. این مقام صنفی، اذعان داشت: همچنین باید بخش بازرگانی کارخانجات موتورسیکلتسازی را متقاعد کرد که از طریق همکاری با صنعتگران و قطعهسازان به ایجاد فرصت دایمی در کشور کمک کرده و صنعت موتورسیکلت را از وابستگی ارزی نجات دهند و این اقدام قطعاً شدنی است زیرا همان طور که سایر صنایع بهطور کامل به بلوغ صنعتی رسیده و نیاز ارزی آنها مکمل تولید است، در صنعت موتورسیکلت نیز با توجه به داخلیسازی همه قطعات میتوان در این راستا حرکت کرد.
دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، از برنامههای این صنعت در راستای افزایش تیراژ، تعمیق داخلیسازی و ارتقای کیفیت در سال ۱۴۰۲ خبر داد. به گزارش خبرخودرو، بهمن ضیاءمقدم؛ درخصوص برنامههای مبتنی بر افزایش عمق ساخت داخل و افزایش تیراژ در سال ۱۴۰۲ اظهار داشت: افزایش تیراژ تولید و عمق ساخت داخل وابسته به بازار تقاضا […]
دیدگاه بسته شده است.