مدیرعامل راه‌آهن تأکید کرد

لزوم تمرکز بر نگهداشت و استفاده از فناوری‌های روز در صنعت ریلی

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، گفت: پایین بودن نرخ بهره‌وری ناوگان و شبکه ریلی کشور، تمرکز ویژه بر نگهداشت و استفاده از تکنولوژی‌های روز را در این صنعت می‌طلبد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از راه‌آهن، جبارعلی ذاکری؛ افزود: امروز با توجه به شرایط اقتصادی موجود، سازمان‌ها و صنایع ایرانی ناچار هستند برای رسیدن به […]

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، گفت: پایین بودن نرخ بهره‌وری ناوگان و شبکه ریلی کشور، تمرکز ویژه بر نگهداشت و استفاده از تکنولوژی‌های روز را در این صنعت می‌طلبد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از راه‌آهن، جبارعلی ذاکری؛ افزود: امروز با توجه به شرایط اقتصادی موجود، سازمان‌ها و صنایع ایرانی ناچار هستند برای رسیدن به اهداف کسب‌وکار خود با سرمایه‌گذاری بیشتری اقدام به خرید، نصب و راه‌اندازی خطوط تولید کنند. معاون وزیر راه‌وشهرسازی، ادامه داد: به همین منظور و جهت پاسخگویی به مطالبات سهامداران، مدیران ارشد تصمیم به افزایش سرعت تولید گرفته و انتظار ثبت رکوردهای جدید در تولید را مطالبه می‌کنند. وی اظهار داشت: بالاتر رفتن رکورد تولید، اثر مستقیمی بر افزایش نرخ خرابی و توقفات تجهیزات داشته و در نتیجه با توجه به وضعیت عمر تجهیزات منجر به کاهش ارزش دارایی‌های موجود و الزام به صرف هزینه‌های هنگفت درخصوص بازسازی، نوسازی و تعمیرات اساسی خواهد داشت؛ بنابراین توجه و تمرکز ویژه بر علم روز مهندسی نگهداشت برای تعیین تناسب عمر دارایی با کارکرد، سرعت و نرخ عملیات نگهداشت، امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. رئیس هیئت مدیره انجمن نگهداری و تعمیرات ایران، بیان داشت: امروزه پیاده‌سازی درست و اصولی نگهداشت دارایی‌ها در کشور تبدیل به یک دغدغه مهم برای همه صنایع ایرانی شده است که این امر مستلزم برنامه‌ریزی صحیح و اصولی و الزام به استفاده از تکنولوژی‌هایی مانند اتوماسیون در خطوط تولید است تا عیب‌یابی تجهیزات و وضعیت عملکرد آن‌ها به صورت مکانیزه و برخط انجام شده و زمان کاری تیم‌های تعمیراتی صرف رفع این عیوب و تعمیرات درست و اصولی آن‌ها با اتکا بر سطح مهارت تیم‌های اجرایی نگهداشت شود. وی اضافه کرد: در کشور با شکل‌گیری جوایز بهره‌وری مانند جایزه ملی تعالی، نگهداشت و مدیریت دارایی‌های فیزیکی، به دنبال ایجاد یک محرک و پیشران در سازمان‌ها برای خلق ارزش از حوزه نگهداشت و افزایش توسعه ثروت در کشور هستیم تا سازمان‌ها بتوانند نقاط قوت و زمینه‌های قابل بهبود خود را در حوزه مهندسی نگهداشت به درستی شناسایی کنند و در عرصه ملی ضمن بهبود عملکرد خود، در یک فضای سالم و پویا جهت تعالی و رشد به رقابت با دیگر سازمان‌ها بپردازند. رئیس کمیته عملی جایزه ملی تعالی نگهداشت و مدیریت دارایی‌های فیزیکی ایران، تصریح کرد: یکی از مهم‌‌ترین دستاوردهای برگزاری جوایز ملی، دانش افزایی و ایجاد زمینه الگوبرداری مشترک برای سازمان‌ها و صنایع ایرانی است تا بتوانند با استفاده از تجارب و درس‌آموخته‌های خود نسبت به رفع چالش‌های سازمانی اقدام کنند. ذاکری؛ ادامه داد: انتظار داریم خروجی جایزه ملی تعالی نگهداشت و مدیریت دارایی‌های فیزیکی ایران منجر به بهبود عملکرد تیم‌های نگهداشت و استمرار تولید و سودآوری برای سازمان‌ها و صنایع ایرانی شده و امکان جلوگیری از ارزبری در کشور را با فرصت‌های بومی سازی، خودکفایی و ساخت داخل با استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کند. وی اضافه کرد: امروزه همچنان فرهنگ‌سازی صحیح و اصولی در سطح کشور یک دغدغه مهم و ضروری است؛ اگر بتوانیم مقوله مهندسی نگهداشت را در سطح کشور فرهنگ‌سازی کنیم، صنایع می‌توانند همچنان از دارایی‌های خود بیش‌ترین ارزش را خلق کنند. مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی، عنوان کرد: این چالش در صنایع مختلف از جمله صنایع ریلی نیز وجود دارد؛ پایین بودن نرخ بهره‌وری ناوگان و شبکه ریلی همچنین دغدغه افزایش سرعت ناوگان با توجه به وضعیت فرسودگی و عمر آنها، تمرکز ویژه بر امر نگهداشت و استفاده از تکنولوژی‌های روز را می‌طلبد تا منجر به ارتقای بهره‌وری و شکل گیری بهره‌وری نوآور در صنعت ریلی کشور شود.