مشکل عدم جایگزینی خودروهای فرسوده چیست؟

رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل، گفت: در شش ماهه نخست امسال دوهزار و ۲۰۶ تاکسی فرسوده در کشور نوسازی شده است در صورتی‌که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، امسال باید ۴۳ هزار تاکسی در کشور نوسازی شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهران سالاریه؛ در نخستین مجمع عمومی عادی اتحادیه سازمان‌های مدیریت حمل‌ونقل شهرداری‌های کشور، با اشاره به […]

رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل، گفت: در شش ماهه نخست امسال دوهزار و ۲۰۶ تاکسی فرسوده در کشور نوسازی شده است در صورتی‌که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، امسال باید ۴۳ هزار تاکسی در کشور نوسازی شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهران سالاریه؛ در نخستین مجمع عمومی عادی اتحادیه سازمان‌های مدیریت حمل‌ونقل شهرداری‌های کشور، با اشاره به اینکه از عمر تشکیل ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل در وزارت صمت کمتر از دو سال می‌گذرد، افزود: خوشبختانه با اقدامات خوب انجام شده، با وجود اینکه از سال ۹۸ تا ۱۴۰۱ فقط ۵۷ هزار خودروی فرسوده در کشور از رده خارج شد، این ستاد در نخستین سال تشکیل خود در ۱۴۰۲، موفق شد ۷۲ هزار خودروی فرسوده را از رده خارج کند که این امر رکوردی در این حوزه محسوب می‌شود، به عبارتی اسقاط خودرو‌های فرسوده در سال گذشته از مجموع چهار سال قبل از آن، بیشتر بوده است. وی اضافه کرد: در شش ماهه نخست امسال نیز حدود ۱۵۰ هزار خودرو اسقاط شده که نزدیک به ۲۰۰ درصد در مقایسه با کل سال گذشته، رشد نشان می‌دهد. سالاریه؛ گفت: این اقدامات در حالی انجام شده است که ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل بدون ساختار تشکیلاتی و بودجه و با یک‌ششم نیروی انسانی ستاد قبل در وزارت راه، فعالیت می‌کند ضمن اینکه حجم کار عملیاتی این ستاد چندین برابر قبل شده است. رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل، با بیان اینکه هشت‌هزار و ۹۸ تاکسی فرسوده در سال گذشته نوسازی شده است که از این میزان هفت‌هزار و ۳۷۷ خودرو درون‌شهری و ۷۱۲ خودرو برون‌شهری بوده است تأکید کرد: با نوسازی خودرو‌های فرسوده صرفه‌جویی ۶۳ میلیون لیتری سوخت اتفاق افتاد، همچنین از خروج ۶۲ میلیون دلار ارز برای خرید سوخت این خودرو‌های مستعمل، جلوگیری شد. وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون، دوهزار و ۲۰۶ تاکسی فرسوده در کشور نوسازی شده است، افزود: این میزان به هیچ وجه قابل‌قبول نیست، زیرا براساس جدول برنامه‌ریزی شده، امسال باید ۴۳ هزار تاکسی در کشور نوسازی شود؛ طبق آسیب‌شناسی انجام شده این کاهش را می‌توان ناشی از تخصیص نیافتن به موقع خودرو و منابع مالی تسهیلاتی دانست. سالاریه؛ به اعتبار جمع‌آوری شده براساس قانون در صندوق توسعه صنایع پیشرفته وزارت صمت برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور هم اشاره کرد و گفت: تاکنون حدود ۱۰ همت پول در این صندوق جمع‌آوری شده است که براساس قانون پس از گردش خزانه‌داری کل باید به صورت ۱۰۰ درصد برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل اختصاص یابد که متأسفانه با وجود پیگیری‌های انجام شده و مکاتبات فراوان، هنوز این مبلغ تخصیص نیافته است. به گفته رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل، در صورت تخصیص، این اعتبار صرف عرضه تسهیلات به مالکان خودرو‌های فرسوده با اولویت تاکسی‌‌ها در کشور خواهد شد.