نصب پلاک سوم در خودرو‌ها به کجا رسید؟

در جدید‌ترین اظهارات سردار رادان؛ استفاده از پلاک سوم برای خودرو‌ها تأکید شد. این فناوری جدید، تأثیر چشمگیر بر کاهش اشتباه پلیس در جریمه‌های رانندگی خواهد داشت. اواسط سال ۱۴۰۱، نصب چیپ الکترونیک موسوم به پلاک سوم توسط راهنمایی رانندگی ایران تأکید شد. این فناوری در بسیاری از کشورهای اروپایی وجود دارد و مزایای مختلف […]

در جدید‌ترین اظهارات سردار رادان؛ استفاده از پلاک سوم برای خودرو‌ها تأکید شد. این فناوری جدید، تأثیر چشمگیر بر کاهش اشتباه پلیس در جریمه‌های رانندگی خواهد داشت. اواسط سال ۱۴۰۱، نصب چیپ الکترونیک موسوم به پلاک سوم توسط راهنمایی رانندگی ایران تأکید شد. این فناوری در بسیاری از کشورهای اروپایی وجود دارد و مزایای مختلف برای رانندگان، نیروهای انتظامی و نهادهای نیازمند آمارگیری از خودرو‌ها فراهم می‌کند. ظاهراً نصب پلاک سوم خودرو‌ها سال ۱۳۸۴ مجوزهای قانونی را گرفته؛ اما تاکنون موفق به دریافت سخت‌افزارهای لازم نشده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، احمدرضا رادان؛ فرمانده کل انتظامی کشور، در گفتگو با خبرنگاران، گفت: اجرای طرح پلاک سوم، اشتباهات درباره جریمه‌ها به صفر می‌رسد. ما به دنبال فناوری‌های نوین از جمله «پلاک سوم» هستیم که این مسئله، می‌تواند به هوشمندسازی بیشتر پلیس در کشور کمک کند. در این روش، یک چیپ الکترونیکی حاوی اطلاعات خودرو به‌عنوان پلاک سوم روی خودرو‌ها نصب می‌شود. برخی رانندگان در پلاک خود دستکاری‌هایی انجام داده و باعث می‌شوند خودروی دیگری جای آن‌ها جریمه شود؛ ادامه داد: با اجرای طرح پلاک سوم، قطعا اشتباهات مأموران پلیس راهور و سیستم، درباره جریمه‌ها صفر می‌شود. اجرای این طرح نیازمند تأمین بودجه از طرف دولت است که امیدواریم زودتر برنامه‌ریزی‌های آن انجام شود. ما قصد داریم به نحوی کار‌ها را پیش ببریم که به جای اینکه مردم به دنبال خدمت بروند و به پلیس مراجعه کنند، ما خدمت را به آن‌ها ارائه کنیم اما قطعاً این مسیر زمان‌بر خواهد بود. به‌عنوان مثال می‌خواهیم وقتی مردم خودرو خریداری می‌کنند و نیاز به پلاک خودرو دارند به جای اینکه آن‌ها به مراکز ما مراجعه کنند؛ ما سراغ آن‌ها برویم و از آن‌ها اطلاعات را دریافت کرده و پلاک تحویل بدهیم. البته در حال‌حاضر این خدمت ارائه می‌شود اما تعداد آن کم است.

اما مهم‌‌ترین سؤال در این خصوص این است که پلاک سوم چیست و چه فایده‌ای دارد

پلاک سوم چیپ الکترونیک کوچکی است که زیر شیشه جلو یا زیر آئینه وسط نصب می‌شود و اطلاعات VIN کارت ماشین و سایر اطلاعات مورد نیاز درباره خودرو در آن وجود دارد. اطلاعات موجود بر روی این چیپ با فناوری RFID در اختیار پلیس قرار می‌گیرد تا مأموران راهور بتوانند با سخت‌افزارهایی که دارند این اطلاعات را بخوانند و به هویت اصلی مالک یا دیگر اطلاعات خودرو دسترسی داشته باشند. سامانه بازشناسی با امواج رادیویی (Radio Frequency Identification) که RFID گفته می‌شود، سامانه شناسایی بی‌سیمی است که قادر به تبادل داده‌ها به‌وسیله برقراری اطلاعات بین یک چیپ یا برچسب دارای کدهای اطلاعاتی با یک رابط (Reader) است. سامانه‌های RFID از سیگنال‌های الکترونیکی و الکترومغناطیسی برای خواندن و نوشتن داده‌ها بدون تماس بهره‌ می‌گیرند. به‌طور کلی شناسایی خودکار و نگهداری داده‌ها (AIDC) روشی است که طی آن خواه سخت‌افزار یا نرم‌افزار قادر به خواندن و تشخیص داده‌ها بدون کمک گرفتن از یک فرد هستند. بارکدها، کدهای دو بعدی، سیستم‌های انگشت نگاری، سامانه شناسایی با استفاده از فرکانس رادیویی، سیستم شناسایی با استفاده از قرنیه چشم و صدا و… از جمله این راهکار‌ها هستند. این فناوری تاکنون توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ مثل «وال مارت» و «مک دونالد» و نیز سازمان‌های مهمی چون وزارت دفاع ایالت متحده آمریکا استفاده شده است. پلاک سوم نه‌تنها به پلیس کمک می‌کند تا هنگام جریمه، شماره پلاک و اطلاعات درست داشته باشد، فواید دیگری هم دارد. مثلاً در کشف خودروهای سرقتی بسیار مؤثر است. در مورد پلاک‌های مخدوش و دستکاری شده، کارآمدی دارد و پلیس دیگر برای اصالت خودرو نیازی به کنترل تمام اجزای فنی یا دخالت شخصی ندارد. همچنین با نزدیک شدن خودرو به حسگرهای مخصوص، می‌توان پرداخت عوارض، باز شدن درب پارکینگ برای خودروهای خاص یک ساختمان را با سرعت بالا انجام داد یا آمار دقیق از میزان رفت و آمد به دست آورد. همچنین سردار رادان؛ در بخش مهمی از سخنان خود با بیان اینکه برخی از خودروهای ایرانی ارابه مرگ هستند، گفت: باید بدانیم که ۵۰ الی ۶۰ درصد علت تصادفات فوتی مربوط به خودروهای ناایمن است چراکه در تصادفات نتوانسته است جان سرنشین را حفظ کند؛ موضوع ایمنی خودرو در کاهش جان‌باختگان تصادف نقش اصلی دارند. فرمانده کل انتظامی، با گلایه از وضعیت بد ایمنی خودروهای داخلی، گفت: به خودروسازان پیشنهاد می‌دهم خودشان و خانواده‌هایشان از پایین‌‌ترین مدل خودرویی که تولید کرده به مدت زیادی استفاده کنند تا مشخص شود ضریب اعتماد آن‌ها به وسیله‌ای که تولید کرده‌اند، چقدر است؟!