خصوصی‌ها ۷ سال کارمزد ویژه دریافت می‌کنند

در پی تشویق احداث جایگاه‌های CNG خصوصی‌ها ۷ سال کارمزد ویژه دریافت می‌کنند مدیر طرح احداث جایگاه‌های گاز طبیعی فشرده (CNG) از ارایه کارمزد ویژه تا ۷ سال به بخش خصوصی برای احداث جایگاه‌های CNG خبر داد و گفت: این کارمزد به ازای هر متر مکعب در تهران ۱۴۰ تومان و در شهرهای کوچک‌تر ۱۲۰ […]

در پی تشویق احداث جایگاه‌های CNG

خصوصی‌ها ۷ سال کارمزد ویژه دریافت می‌کنند

مدیر طرح احداث جایگاه‌های گاز طبیعی فشرده (CNG) از ارایه کارمزد ویژه تا ۷ سال به بخش خصوصی برای احداث جایگاه‌های CNG خبر داد و گفت: این کارمزد به ازای هر متر مکعب در تهران ۱۴۰ تومان و در شهرهای کوچک‌تر ۱۲۰ تومان است.

به گزارش ایسنا، علی‌محرابی از اتمام عملیات احداث ۲۲ جایگاه سوخت CNG خبر داد و گفت: این جایگاه‌ها یا قبلاً به بهره‌برداری رسیده‌اند یا امروز بهره‌برداری می‌شوند یا در آینده به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی افزود: ظرفیت کل این ۲۲ جایگاه یا ۷ هزار مکعب است که این ظرفیت به ظرفیت‌های قبلی اضافه می‌شود. این ۲۲ جایگاه دارای ۱۴۶ ناظر سوختگیری است که این تعداد ناظر نیز به تعداد ناظرهای قبلی اضافه می‌شود.

مدیر طرح احداث جایگاه‌های گاز طبیعی فشرده (CNG) گفت: این ۲۲ جایگاه در استان‌های خوزستان، آذربایجان‌شرقی، خراسان‌رضوی، قزوین، البرز، کرمانشاه، هرمزگان، مازندران، سمنان، فارس، گیلان، ایلام و کهگیلویه‌وبویراحمد احداث شده و تعداد جایگاه‌های CNG کشور را به ۲۳۸۲ جایگاه رسانده است.

محرابی با بیان این‌که چند جایگاه از ۲۲ جایگاه مذکور صددرصد توسط بخش خصوصی ساخته شده، اظهار کرد: ۷ جایگاه کاملاً دولتی (به غیرزمین) و اندیه و انشعابات ۱۰ جایگاه متعلق به بخش خصوصی و تجهیزات آن دولتی است.

استقبال از فعالیت بخش خصوصی در ساخت جایگاه‌های CNG

وی در ادامه با تأکید بر این‌که از فعالیت بخش خصوصی برای احداث جایگاه‌های CNG استقبال می‌شود، گفت: افرادی که زمین مناسب و توانایی ساخت جایگاه دارند، می‌توانند تقاضای خود را اعلام کنند و دولت به آنها تا ۷ سال کارمزد ویژه می‌دهد و هزینه‌های آنها را پوشش خواهد داد.

مدیر طرح احداث جایگاه‌های گاز طبیعی فشرده (CNG) ادامه داد: کارمزد ویژه به ازای هر متر مکعب در تهران ۱۴۰ تومان و در شهرهای کوچک ۱۲۰ تومان است که ممکن است این قیمت با تغییر قیمت کارمزد عوض شود.

افزایش کارمزد جایگاه‌داران در حال پیگیری

محرابی در ادامه از پیگیری کارمزد جایگاه‌داران خبر داد و تصریح کرد: افزایش کارمزد جایگاه‌داران در حال پیگیری است و مذاکراتی با شورای اقتصاد و وزیر نفت انجام شده و امیدواریم تا پایان سال به سرانجام برسد و کارمزد آنها به اندازه نرخ تورم افزایش پیدا کند.

وی با بیان این‌که شرکت‌های برند هم در بخش مایع و هم در بخش CNG فعالیت می‌کنند، درمورد حضور شرکت‌های خارجی برای احداث جایگاه‌های CNG در ایران توضیح داد: فعلاً تمام جایگاه‌ها توسط شرکت‌های داخلی ساخته شده. البته بعضی از برند‌ها نماینده شرکت خارجی هستند و تجهیزات را تولید می‌کنند اما حضور آنها در جایگاه‌سازی به صورت مستقیم نیست.

مدیر طرح احداث جایگاه‌های گاز طبیعی فشرده CNGمحرابی با اشاره به تقاضای شرکت فولکس واگن برای ساخت خودروی پایه گازسوز اظهار کرد: این شرکت از ما تقاضای گاز کرده است و ممکن است براساس این گاز اقدام به ساخت خودروی پایه گازسوز کند اما چشم امید ما به خودروسازان داخلی است. به‌طور کلی مطلوب وزارت نفت این است که خودروی پایه گازسوز با مسافت حداقل ۳۰۰ کیلومتر طراحی شود زیرا این موضوع نیاز کشور است. وزیر نفت در این راستا نامه‌ای به وزیر صنعت ارسال کرد که این نامه در حال پیگیری است.

وی با بیان این‌که کمپرسورهای کل کشور در ۲۴ ساعت ۷.۹ ساعت کار می‌کنند، گفت: این کارکرد تا ۱۴ ساعت هم قابل افزایش است. به‌طور کلی در حال حاضر ۲۱ میلیون مترمکعب در روز CNG مصرف می‌شود که اگر این تقاضا همین امروز به ۳۰ میلیون مترمکعب هم برسد، جایگاه‌های ما توان پاسخگویی به این نیاز را دارند.

محرابی با اشاره به معاینه فنی خودرو‌ها اظهار کرد: روز شنبه، یک سیستم برای معاینه فنی خودرو‌ها به نام سیم‌فا راه‌اندازی شد که این سیستم باعث می‌شود اگر مخزن خودرو دچار مشکل باشد، به خودرو گاز نمی‌دهند. این سیستم تأیید و تصویب شده و شامل خودروهای گازسوز هم می‌شود.

مدیر طرح احداث جایگاه‌های گاز طبیعی فشرده (CNG) با بیان این‌که این پتانسیل وجود دارد که ۵۰ درصد سوخت حمل و نقل توسط CNG پوشش داده شود، اگر خودروساز خودروی پایه گازسوز با مسافت مناسب و کیفیت بالا تولید کند، همه اقشار جامعه به CNG روی می‌آورند.

استفاده از LPG غیرقانونی است

وی با تأکید بر این‌که استفاده از LPG فعلاً در دستور کار نیست، توضیح داد: اقداماتی که در این زمینه انجام می‌شود، غیرقانونی است. برخی از افراد از کپسول استفاده می‌کنند که این کار خطرناکی است. سیاستگذاری در سوخت جایگزین فقط استفاده از CNG بوده که استاندارد بالایی دارد و خطرناک نیست.

 

محرابی افزود: البته برخی از مصرف‌کنندگان مخازن را دستکاری می‌کنند که این کار درست نیست و برای نفت مخزن باید به مراکز مجاز مراجعه کنند.