اعزام و پذیرش ۱۸٫۵ میلیون مسافر در ۶ ماه نخست ۱۴۰۳

بررسی عملکرد شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در نیمه نخست ۱۴۰۳ بیانگر نشست و برخاست ۱۴۴ هزار فروند هواپیما در پروازهای داخلی و ۱۷ هزار فروند در پروازهای بین‌المللی، همچنین اعزام و پذیرش ۱۶ میلیون و ۳۰۹ هزار مسافر در پروازهای داخلی و دومیلیون و ۱۴۶ هزار نفر در پروازهای بین‌المللی بوده است. به […]

بررسی عملکرد شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در نیمه نخست ۱۴۰۳ بیانگر نشست و برخاست ۱۴۴ هزار فروند هواپیما در پروازهای داخلی و ۱۷ هزار فروند در پروازهای بین‌المللی، همچنین اعزام و پذیرش ۱۶ میلیون و ۳۰۹ هزار مسافر در پروازهای داخلی و دومیلیون و ۱۴۶ هزار نفر در پروازهای بین‌المللی بوده است. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت راه‌وشهرسازی، تعداد نشست و برخاست در پروازهای داخلی و بین‌المللی در شش ماهه سال ۱۴۰۳ به ترتیب ۱۴۴ هزار فروند و ۱۷ هزار فروند بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (داخلی ۱۳۱ هزار فروند و بین‌المللی ۱۴ هزار فروند) به ترتیب افزایش ۱۰ و ۲۱ درصدی داشته است. با بررسی روند ۱۰ ساله نشست و برخاست هواپیما مشخص شد که بیش‌ترین میزان نشست و برخاست پروازهای داخلی و بین‌المللی به ترتیب در شش ماهه ابتدایی سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۳ به میزان ۱۸۵ و ۱۵ هزار فروند ثبت شده است. همچنین مقایسه عملکرد شش ماهه سال ۱۴۰۳ با مدت مشابه سال‌ ۱۳۹۳ افزایش ۱۷ درصدی را نشان می‌دهد.

فرودگاه‌های مهرآباد و مشهد، رکورددار نشست و برخاست هواپیما

برپایه این گزارش، بیش‌ترین تعداد نشست و برخاست نیز در فرودگاه‌های مهرآباد و مشهد به ترتیب به میزان ۵۸ و ۳۵ هزار فروند و کم‌ترین مربوط به فرودگاه شاهرود به میزان هشت فروند بوده است. در شش ماهه سال‌جاری بیش از ۵۸ درصد معادل ۹۳ هزار فروند از مجموع ۱۶۱ هزار فروند نشست و برخاست‌ در دو فرودگاه مهرآباد و مشهد از ۵۰ فرودگاه تحت مالکی؛ت و نظارت شرکت فرودگاه‌ها انجام شده است. به عبارت دیگر ۴۲‌درصد معادل ۶۸ هزار فروند نشست و برخاست‌ها در ۴۸ فرودگاه باقی‌مانده انجام شده است. میزان اعزام و پذیرش مسافر در پروازهای داخلی و بین‌المللی در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۳ به ترتیب ۱۶ میلیون و ۳۰۹ هزار و ۲ میلیون و ۱۴۶ هزار نفر بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (داخلی ۱۴ میلیون و۹۳۲ هزار و بین‌المللی یک میلیون و ۶۹۲ هزار نفر) به ترتیب ۹ و ۲۷ درصد افزایش داشته است.

نتایج بررسی روند ۱۰ ساله اعزام و پذیرش مسافر

با بررسی روند ۱۰ ساله اعزام و پذیرش مسافر مشخص شد که بیش‌ترین میزان اعزام و پذیرش مسافر در پروازهای داخلی و بین‌المللی به ترتیب در شش ماهه سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۳ به میزان ۲۲ و ۲٫۲ میلیون نفر ثبت شده است. همچنین مقایسه عملکرد شش ماهه سال ۱۴۰۳ با مدت مشابه سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۳ به ترتیب کاهش ۲۶ و سه‌درصدی را نشان می‌دهد. برپایه این گزارش، بیش‌ترین تعداد اعزام و پذیرش مسافر در فرودگاه‌های مهرآباد و مشهد به ترتیب به میزان ۶٫۵ و ۴٫۸ میلیون نفر و کم‌ترین مربوط به فرودگاه شاهرود به میزان ۵۳۷ نفر است. در ضمن در شش ماهه سال‌جاری بیش از ۶۱ درصد (۱۱٫۳ میلیون نفر از مجموع ۱۸٫۴ میلیون نفر) اعزام و پذیرش مسافر در دو فرودگاه مهرآباد و مشهد (از ۵۰ فرودگاه تحت مالکی؛ت و نظارت شرکت فرودگاه‌ها که در آن‌ها پرواز انجام شده) انجام شده است. به عبارت دیگر ۳۹ درصد ۷٫۱ میلیون نفر اعزام مسافر در ۴۸ فرودگاه باقیمانده انجام شده است.