قیمت لبنیات چگونه 2 بار طی یک‌سال افزایش یافت؟

تاکتیک شیری!

نرگس همتی- از همان روزی که اعلام شد مجوز افزایش قیمت شیر صادر شده است، می‌شد حدس زد که قیمت لبنیات برای بار دوم طی سال‌جاری افزایش خواهد یافت! حال سؤال اینجاست که چگونه قیمت یک کالا طی یک‌سال دو بار افزایش خواهد یافت؟ برای این مهم قیمت لبنیات در ابتدای سال‌جاری و به دلیل […]

نرگس همتی- از همان روزی که اعلام شد مجوز افزایش قیمت شیر صادر شده است، می‌شد حدس زد که قیمت لبنیات برای بار دوم طی سال‌جاری افزایش خواهد یافت! حال سؤال اینجاست که چگونه قیمت یک کالا طی یک‌سال دو بار افزایش خواهد یافت؟ برای این مهم قیمت لبنیات در ابتدای سال‌جاری و به دلیل افزایش سایر اقلام رشد پیدا کرد. سپس برخی از دامداران همچون دامداران همدان در اعتراض به ارزانی قیمت شیر، با انتشار کلیپ‌هایی از ریختن شیرهای خود در خیابان خبر دادند! اتفاقی که باعث شد تا دولت با افزایش قیمت شیر موافقت کند. اما این همه داستان نبود و از همان زمان معلوم بود که مجدداً قیمت لبنیات افزایش خواهد یافت و این اتفاق نیز رسماً رخ داد تا شاهد اجرای تاکتیک شیری باشیم!! جالب آنکه قبل از افزایش قیمت شیر، علی‌احسان ظفری؛ مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی، از عدم افزایش قیمت محصولات لبنی خبر داده بود اما در نهایت اتفاقی که افتاد افزایش قیمت تمامی محصولات لبنی بود!

افزایش ۱۴ درصدی قیمت لبنیات

در همین رابطه، رضا باکری؛ دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی در نامه‌ای به مهندس رفیعی؛ معاون بازرسی و نظارت بر کالاهای مصرفی، اعلام کرد: در پی ابلاغ قیمت شیر خام در تاریخ ۷/۷/۱۴۰۳ از جانب وزارت جهادکشاورزی و پیرو جلسه یکشنبه هشتم مهرماه معاونت توسعه بازرگانی آن وزارتخانه محترم با مدیریت دکتر آبنار و تعیین نرخ چربی، بدین وسیله افزایش قیمت تمام فرآورده‌های لبنی به میزان ۱۴ درصد از تاریخ فوق اعلام می‌گردد.

اهمیت لبنیات

لبنیات یکی از اقلام مواد غذایی است که از شیر و ترکیبات گرفته شده از شیر؛ مانند ماست، پنیر، دوغ، خامه، کره، کشک و بستنی تشکیل می‌شود. از زمانی که تمدن‌های پیشین و اجداد ما به دامداری پرداختند شیر به‌عنوان یکی از اقلام غذایی مهم تلقی می‌شد. رفته‌رفته با پیشرفت تمدن‌‌ها ترکیبات مشتق شده از شیر مورد استفاده انسان‌‌ها قرار گرفت و به این پی بردند که علاوه بر شیر می‌توانند از ماست، پنیر و دوغ و… به‌عنوان خوراک استفاده کنند. البته در اینکه قیمت لبنیات تحت‌تأثیر عواملی همچون هزینه‌های تولید، قیمت علوفه و شرایط آب و هوایی قرار دارد، هیچ شکی نیست. افزایش تقاضا برای محصولات لبنی در سال‌های اخیر، به ویژه در میان خانواده‌ها و مصرف‌کنندگان سالم، بر قیمت لبنیات محصولات تأثیر گذاشته است. سیاست‌های دولتی و یارانه‌ها نیز می‌توانند نقش مهمی در تعیین قیمت لبنیات و دسترسی مصرف‌کنندگان به این محصولات ایفا کنند. تغییرات در قیمت لبنیات می‌تواند بر سبد معیشتی خانواده‌ها تأثیرگذار باشد و نیاز به نظارت و مدیریت بازار را برجسته می‌کند. شیر هم از جمله محصولاتی است که نقش مهمی در تأمین کلسیم و سایر مواد مغذی مورد نیاز بدن دارد و نقش آن در سبد غذایی مردم مهم است، اما براساس آمار موجود، سرانه مصرف شیر در ایران نسبت به سایر کشور‌ها کمتر است و این موضوع هم از عدم فرهنگ‌سازی مناسب و هم از قیمت بالای آن سرچشمه می‌گیرد. لبنیات هم از جمله مواد غذایی است که مصرف روزانه آن برای رژیم غذایی سالم بسیار حائزاهمیت است. به لطف دنیای صنعتی امروز ما شاهد انواع و اقسام لبنیات با طعم‌های مختلف هستیم. این تنوع ممکن است همراه با مواد افزودنی‌ باشد که باید به این نکته توجه کنیم طبق هرم غذایی مصرف کدام لبنیات روزانه برای بدن لازم است و از لبنیات‌های سالم بدون مواد افزودنی استفاده کنیم.