چین طی سالهای اخیر توانست بازارهای اقتصادی جهان را تصاحب کند و به یکی از غولهای خودروسازی جهان تبدیل شود. به گزارش اکوایران، طی دهه اخیر چین به یکی از اصلیترین قطبهای صنعت خودرو در جهان تبدیل شده است. البته این پایان صنعت چین نیست و پیشبینی میشود در سالهای آینده سهم بیشتری از بازارهای […]
چین طی سالهای اخیر توانست بازارهای اقتصادی جهان را تصاحب کند و به یکی از غولهای خودروسازی جهان تبدیل شود.
به گزارش اکوایران، طی دهه اخیر چین به یکی از اصلیترین قطبهای صنعت خودرو در جهان تبدیل شده است. البته این پایان صنعت چین نیست و پیشبینی میشود در سالهای آینده سهم بیشتری از بازارهای جهانی را به خود اختصاص دهد. یکی از مزیتهای خودروی چینی مقرون بهصرفه بودن آن است. در واقع خودروهای این کشور با قیمتی کمتر از میانگین خودروهای اروپایی توانسته است بر بازار اقتصادیها حکمرانی کند. چین با توجه به توان تولید بالا و همچنین منابع فراوان در تولید باتری و خودروهای برقی در جایگاه بهتری نسبت به رقبای خود قرار گرفته است. اکنون هم این کشور با قابلیت تولید مقرون بهصرفه خودرو در زمینه فناوریهای حملونقل برقی و خودروهای خودران جایگاه خود را در جهان تثبیت میکند. مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی نوشته است که منابع انرژی و هزینههای سبد خانواده مهمترین عوامل در هر بررسی فنی یا اقتصادی اکوسیستم حملونقل برقی هستند. قیمت بالای خودروهای برقی مانع اصلی برای خرید این نوع از خودروها محسوب میشود. بسیاری از صاحبنظران انتظار داشتند که قیمت خودروی برقی متوسط، بهآسانی به زیر ۳۰ هزار دلار (در اروپا به زیر ۳۰ هزار یورو) کاهش یابد. اما پیشبینی میشود که به جز چین، این رقم در شرایط فعلی برای بسیاری از تولیدکنندگان غیراقتصادی باشد. قیمتهای بالای ۳۰ دلار بدون یارانه دولتی نیز برای اکثر کشورها جذاب نیست. در واقع به همین دلیل است که بسیاری از اروپاییهای حاضر در چین به دنبال همکاری با خودروسازان محلی چینی هستند. البته باید به این نکته توجه کرد بعد مقرون بهصرفه بودن خودروهای چینی تنها در برقیها خلاصه نمیشود و خودروسازان این کشور با رعایت این برتری نسبت به رقیبان آماده تصاحب بازارهای جهانی در همه کلاسهای خودروسازی است.
مقایسه قیمت خودروهای چینی در کارخانه و بازار ایران
همانطور که پیشتر به آن اشاره شد، یکی از مزیتهایی که خودروهای چینی را در بازارهای جهانی محبوب کرد، قیمت پایین آنهاست و محصولات چینی با حفظ این مزیت توانست بازارهای جهانی را در دست بگیرد. اما نکته قابلتوجه در این میان آن است که خودروهای اقتصادی چینی، در این حکم خودروی لوکس دارند و دیگر جزو اقتصادیها حساب نمیشوند. حال این پرسش مطرح میشود که قیمت خودروهای چینی که در بازار ایران حضور دارند، با قیمت کارخانهای آنها تا چه میزان تفاوت دارند؟ برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که خودروهای چینی در بدو ورود به ایران هزینههایی، مانند تعرفه واردات، مونتاژ خودرو، مالیات، هزینه حملونقل و… بر آنها اضافه میشود. خودروی تیگو ۸ پرو هیبرید E پلاس که مدیران خودرو به تازگی آن را روانه بازار کرده است، یکی از پرفروشترین خودروهای ۲۰۲۴ شرکت چری در چین محسوب میشود. تیگو۸ پرو Kunpeng e+ در چین به قیمت ۱۵۳ و ۹۰۰ یوان فروخته میشود که معادل حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان میشود. گرانترین نسخه تیگو۸ پرو پریمیوم هم در بازار چین ۱۳۰ هزار و ۹۰۰ یوان قیمت دارد که معادل یک میلیارد و ۱۹۱ میلیون تومان است. قیمت چری Omoda 5 (فونیکس FX) در نمایندگیهای چینی این برند، ۱۱۴ هزار و ۹۰۰ یوان است. این رقم معادل یک میلیارد و ۴۵ میلیون و هزار تومان است. لاماری ایما نیز یکی از پرطرفدارهای چینی در ایران است که شرکت آرین پارس موتور آن را به بازار عرضه کرد. قیمت دانگ فنگ T5 EVO در چین ۱۲۱ هزار و ۹۰۰ یوان است، اما این خودرو در درب کارخانههای ایران به قیمت یک میلیارد و ۶۷۳ میلیون تومان به فروش میرسد. دیگنیتی پرستیژ یا همان دانگفنگ Fengon ix5 از سال ۲۰۲۲ فروش نداشته و آخرین قیمت این خودرو ۱۰۹ هزار و ۸۰۰ یوان بود، اما در کارخانههای ایران یک میلیارد و ۷۸۲ میلیون تومان قیمت دارد.
دیدگاه بسته شده است.