دو سوم لپ‌تاپ‌های کشور قاچاق است!!

  رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در حال حاضر شاهدیم که حجم واردات با معافیت‌ها ۲۰برابر شده و اجناس وارداتی از طریق این معافیت‌ها بدون هرگونه تشریفات گمرکی وارد بازار مصرف می‌شوند که علاوه بر مسایل اقتصادی به تولید نیز ضربه می‌زند. به گزارش اقتصاد پنهان، یکصدو نهمین جلسه اعضای اصلی […]

 

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در حال حاضر شاهدیم که حجم واردات با معافیت‌ها ۲۰برابر شده و اجناس وارداتی از طریق این معافیت‌ها بدون هرگونه تشریفات گمرکی وارد بازار مصرف می‌شوند که علاوه بر مسایل اقتصادی به تولید نیز ضربه می‌زند.

به گزارش اقتصاد پنهان، یکصدو نهمین جلسه اعضای اصلی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با حضور دستگاه‌های عضو ستاد و با ارایه آمارهای مربوط به قاچاق کالا و ارز در کشور از سوی معاونت فرهنگی و پژوهش در سالن جلسات ستاد برگزار شد.

معاون فرهنگی و پژوهش ستاد مرکزی مبارزه باقاچاق کالا و ارز به روش‌های آمارگیری در بحث قاچاق کالا و ارز اشاره کرد و گفت: اعلام آمار و ارقام در ارتباط با میزان قاچاق در کشور براساس یک برآورد علمی است.

محمدرضا عبادی با اشاره به ۲۴ روش برای برآورد حجم اقتصاد زیرزمینی گفت: معاونت پژوهش ستاد ۴ روش را برای محاسبه حجم قاچاق استفاده کرده‌ که شامل شکاف بین عرضه و تقاضا، تولید، صادرات و واردات قانونی و از طرفی مصرف و تقاضا است.

وی پوشاک را یکی از قاچاق‌پذیر‌ترین کالا‌ها اعلام کرد و افزود: در حوزه پوشاک ۵۳۰ تا ۵۵۰ هزار نفر فعالیت می‌کنند و اگر واردات پوشاک از مبادی غیررسمی کنترل نشود، نتیجه آن جز تعطیلی واحد‌ها و بیکاری نخواهد بود.

در ادامه، رییس اداره برآورد حجم قاچاق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به تشریح یافته‌های معاونت فرهنگی و پژوهش ستاد در مورد قاچاق پرداخت و گفت: حجم ورودی کالای قاچاق در سال ۹۲ طبق همین روش و برآورد‌ها ۱۷٫۲ میلیارد دلار ورودی و ۷٫۸ میلیارد دلار خروجی بوده است که در مجموع به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسید.

 کاهش ۴۷ درصد قاچاق در سال ۹۳

به گفته سیدریحانی، این رقم در سال ۹۳ در کالای ورودی با کاهش ۹ درصدی به ۱۵٫۲ میلیارد دلار و در بخش خروجی به ۴٫۶ میلیارد دلار رسید که نشان دهنده کاهش ۴۷٫۴ درصدی است.

سیدریحانی گفت: در مجموع رقم قاچاق در سال ۹۳ به ۱۹٫۸ میلیارد رسیده است.

رییس اداره برآورد حجم قاچاق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، عمده کالای ورودی قاچاق را شامل کالای نساجی، لوازم خانگی، رایانه و قطعات لوازم یدکی اعلام کرد و گفت: حجم قاچاق وارداتی کالاهای نساجی حدود ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.

دو سوم لپ‌تاپ‌های کشور قاچاق است

وی سرانه مصرف چایی در کشور به واسطه وجود ۷۶ میلیون نفرجمعیت کشورمان را ۱٫۵ کیلوگرم دانست و گفت: حجم قاچاق در این ارتباط ۲۷۲ میلیون دلار برآورد می‌شود.

سیدریحانی به نیاز حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار لپ‌تاپ اشاره کرد و گفت: از این تعداد ۵۰۰ هزار عدد به صورت قانونی و یک میلیون و ۳۰۰ هزار عدد به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

 

رییس اداره برآورد حجم قاچاق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تشریح قاچاق لوازم آرایش به کشور نیز گفت: ۲۶ میلیون نفر افراد بین ۱۵ تا ۶۵ سال از لوازم آرایشی استفاده می‌کنند که ۳۰۰ میلیون دلار آن تولید داخل کشور، ۲۰۰ میلیون دلار واردات و ۱٫۳ میلیون دلار قاچاق در این حوزه وجود دارد.