چرا خودروسازان بیشتر به فکر واردات قطعات هستند؟

در شرایطی که بانک‌مرکزی برای تأمین ارز با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند، اما به نظر می‌رسد ایران‌خودرو و سایپا بسیاری از قطعاتی که تولید آن‌‌‌ها در داخل کشور هم انجام می‌شود، تنها به دلیل سود بیشتر و رانتی که به جیب زنجیره تأمین‌کننده‌های قطعات خودرو می‌رود را وارد کرده و ارز‌های کشور را حیف‌ومیل […]

در شرایطی که بانک‌مرکزی برای تأمین ارز با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند، اما به نظر می‌رسد ایران‌خودرو و سایپا بسیاری از قطعاتی که تولید آن‌‌‌ها در داخل کشور هم انجام می‌شود، تنها به دلیل سود بیشتر و رانتی که به جیب زنجیره تأمین‌کننده‌های قطعات خودرو می‌رود را وارد کرده و ارز‌های کشور را حیف‌ومیل می‌کند. به گزارش تابناک، به نظر می‌رسد تخلفات خودروسازان داخلی به ویژه ایران‌خودرو و سایپا وارد فاز جدیدی شده و این بار منابع ملی کشور را نشانه رفته است. این درحالی است که هفته‌های گذشته به دلیل افزایش حجم نارضایتی مردم از خودروسازان داخلی مجلس شورای اسلامی آماده رسیدگی به تخلفات ایران‌خودرو شده بود هرچند مجلس از تحقیق و تفحص دوباره ایران‌خودرو خبر داده، اما اعضای کمیسیون صنایع و معادن اعلام کرده‌اند که این موضوع هنوز به کمیسیون ارجاع نشده و پرونده‌‌اش باز است. از سوی دیگر واردات بی‌رویه قطعات خودرو در شرایطی که بسیاری از تأمین‌کنندگان داخلی شرایط تولید آن را دارند، اما خودروسازان به دلایل منافع خودشان و سود بیشتری که در جیب‌شان می‌رود بسیاری از قطعات را از کشورهای دیگر به ویژه چین، امارات و ترکیه تأمین می‌کنند که متأسفانه ارزبری زیادی برای کشور به همراه دارد و در این میان نیز جای خالی نهادهای نظارتی خالی است. طبق اعلام مرکز مبادله ارز و طلای ایران، از ابتدای سال‌جاری تاکنون چهار میلیارد و ۳۵۷میلیون دلار به صنایع حمل‌ونقل کشور اختصاص پیدا کرده است. از سوی دیگر براساس اعلام گمرک، بیش‌‌ترین میزان واردات اجزا و قطعات خودرو از مبدأ کشور‌های چین، امارات متحده عربی و ترکیه بوده است که به‌ترتیب ۷۰، ۱۴ و شش درصد از ارزش کل واردات را به خود اختصاص داده است. عماد جعفری؛ کارشناس بازار خودرو، درخصوص میزان ارزی که به خودروسازان داخلی اختصاص یافته، گفت: درست است که ایران‌خودرو و سایپا در زنجیره تأمین قطعاتشان (شرکت ایساکو) در همه ادوار نیاز به واردات برخی از قطعاتی که در داخل تکنولوژی آن وجود ندارد، داشته است، اما این دو خودروساز داخلی همواره اصرار براین دارند که تولیدات شان ۱۰۰درصد داخلی بوده و نیازی به واردات قطعات ندارند در حالی‌که این چنین نیست.

واردات هوایی قطعات و تحمیل هزینه‌های چندبرابری واردات به کشور

وی افزود: این خودروسازان برای واردات برخی قطعات های‌تک که در داخل کشور تولید نمی‌شوند و همچنین برای اینکه برخی از خطوط خط تولیدشان از کار نیفتد نیاز به واردات بعضی از قطعات را دارند، اما به جای اینکه از رویه معمول وارد کنند از راه هوایی که هزینه چند برابری دارد قطعات را وارد می‌کنند و این مسئله ضرر دو چندانی به اقتصاد کشور وارد می‌کند. جعفری؛ اظهار داشت: فساد در شرکت‌های بزرگ خودروسازی زیاد بوده و بار‌‌‌ها دیده شده است که بسیاری از قطعات را که به اسم تولید داخل و در جعبه‌های شرکت‌های داخلی خودروسازان قرار دارد را از کشور‌های دیگر به ویژه چین وارد می‌کنند و در بسته‌بندی‌های ایرانی تحویل بازار می‌دهند تا سود بیشتری به جیب خودروسازان و زنجیره تأمین‌کنندگان قطعات خودرو برود.  به گفته این کارشناس خودرو، در برخی از قطعات TCU(کامپیوتر گیریبکس) و ECU (کامپیوتر ماشین) که اغلب الکترونیکی بوده و نیاز به تکنولوژی بالایی دارد نیاز به واردات قطعات است، اما یکسری از قطعات که نیاز به واردات آن نیست و تأمین‌کنندگان داخلی از عهده تأمین آن برمی‌آیند دیگر نیازی به واردات آن نیست و باید گفت که این دو خودروساز ارزبری زیادی برای قطعاتی که نیاز به واردات آن نیست، حیف‌ومیل می‌کنند و تنها به فکر سود خودشان هستند.