هجوم مجدد افغان‌ها به ایران؛ اول جلوی ورود را بگیرید بعد غیرقانونی‌ها را اخراج کنید!

میترا براتی- ایران برای افغان‌ها حکم وطن دوم را پیدا کرده است؛ وطنی که در شناسنامه آنان قید نشده اما حکم قانون نانوشته را پیدا کرده است. قدیمی‌ها تصورشان از افغان‌ها نهایتاً کارگری بود که برای تکه لقمه نانی به کشورمان مهاجرت کرده است. در واقع به واسطه آن که افغان‌ها نیازی به گرفتن مجوز […]

میترا براتی- ایران برای افغان‌ها حکم وطن دوم را پیدا کرده است؛ وطنی که در شناسنامه آنان قید نشده اما حکم قانون نانوشته را پیدا کرده است. قدیمی‌ها تصورشان از افغان‌ها نهایتاً کارگری بود که برای تکه لقمه نانی به کشورمان مهاجرت کرده است. در واقع به واسطه آن که افغان‌ها نیازی به گرفتن مجوز اقامت و کار در کشور ندارند، به راحتی و تنها با عبور از مرز می‌توانند بدون اسکان در کمپ سریع وارد بازار کار ایران شوند و شغل‌های موجود را ببلعند. همان‌طور که اکنون نیز می‌بینیم که میلیون‌ها افغان در کشورمان بر سر کار هستند و این در حالی است که میلیون‌ها ایرانی بیکار و مستأصل! افغان‌ها دهه‌هاست که به واسطه حکومت‌هایی که بر سر کار بوده‌اند، ترک وطن را به ماندن در کشورشان ترجیح داده‌اند و کار به جایی رسیده که برخی از منابع می‌گویند در حال‌حاضر یک‌دهم جمعیت کشورمان را افغان‌ها تشکیل می‌دهند! حتی هستند هزاران افغانی که در ایران متولد شده و حتی یک بار به کشورشان نیز نرفته‌اند! کشورمان دهه‌هاست که میزبان بسیار خوبی برای افغان‌هاست و در این بین بسیاری از مشاغل کشورمان نیز در اختیار آنان قرار گرفته است. حتی مصوبه سال ۶۳ مبنی بر حضور افغان‌ها در مشاغل درجه سوم به پایین‌تر نیز دهه‌هاست که عملاً ساقط شده و الان بسیاری از افغان‌ها مشاغل بسیاری خوبی را در اختیار دارند و تصوری که قبلاً از افغان‌ها به عنوان کارگر می‌رفت، امروز اصلاً جایگاهی در بین جامعه ندارد. در این بین بسیاری از کارفرمایان ایرانی (حال می‌خواهد مالک سوپرماکت باشه یا رئیس یک شرکت خدماتی و پیمانکار) ترجیح‌شان استفاده از کارگر افغانی است زیرا نسبت به کارگر ایرانی دستمزد بسیار کمتری دریافت می‌کند و شامل دردسرهای بیمه و… نیز نمی‌شود. این امر باعث شده تا برای دهه‌ها افغانی‌ها بتوانند جای پای خود را در کشورمان به اصطلاح سفت کنند. هفته گذشته باز هم کلیپ‌هایی از هجوم گسترده افغانیان به کشورمان در فضای مجازی پخش شد. افغانی‌ها همچنان به خاطر حکومت طالبان بر کشورشان، ایران را بهترین مقصد برای زندگی می‌دانند و این در حالی است که منابع کشورمان همچون آب، برق، گاز و… کفاف خود ما را نمی‌دهد اما هر روز بر تعداد آنان افزوده می‌شود. ایران مانند جامعه جهانی، حاکمیت طالبان بر افغانستان را به رسمیت نشناخته است اما سفارت افغانستان در تهران را به این گروه تحویل داده است!

اول جلوی ورود را بگیرید بعد غیرقانونی‌ها را اخراج کنید!

حال سوال این است که در شرایط کنونی چه باید کرد؟ پرواضح است که دولت ابتدا باید بتواند با بستن مرزها، جلوی هجوم افغان‌ها را به کشورمان بگیرد و سپس افغان‌هایی که به صورت غیرقانونی وارد کشورمان شده‌اند را اخراج کند. این نکته را باید در نظر گرفت که با تدوین قانون که مثلاً سالی ۱۰درصد کم شوند یا گفتن اینکه تا آخر سال غیرمجاز‌ها اخراج می‌شوند، مسئله مهاجران حل نخواهد شد! باید دیدگاه‌مان را نسبت به مهاجران علی‌الخصوص افغان‌ها تغییر دهیم و آنان را همچون دیگر کشور‌ها به دلیل متخصص بودن جذب کنیم و نه فقط ارزان‌تر بودن!