وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: صنعت پست باید از انحصار خارج و وارد فضای رقابتی شود، همچنین باید شرایط بهگونهای فراهم شود که تمام بازیگران این حوزه بتوانند به خوبی نقشآفرینی کنند. سیدستار هاشمی؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در مراسم روز جهانی پست، اظهار کرد: شناخت تکنولوژی و بهرهبرداری درست از ظرفیتهای آن […]
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: صنعت پست باید از انحصار خارج و وارد فضای رقابتی شود، همچنین باید شرایط بهگونهای فراهم شود که تمام بازیگران این حوزه بتوانند به خوبی نقشآفرینی کنند. سیدستار هاشمی؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در مراسم روز جهانی پست، اظهار کرد: شناخت تکنولوژی و بهرهبرداری درست از ظرفیتهای آن میتواند به ارتقای صنعت پست منجر شود. او اشاره کرد که دو دیدگاه در مواجهه با فناوری وجود دارد؛ یکی نفی فناوری که تجربه نشان داده به نتیجه مطلوبی نمیرسد و دیگری استفاده از آن برای تقویت نقاط ضعف. هاشمی؛ تأکید کرد که با بزرگ شدن یک صنعت، بازیگران بیشتری به آن ورود میکنند و باید شرایط را برای مشارکت همه این بازیگران فراهم کرد. او همچنین به ضرورت پرهیز از نبود قانون یا تورم قانونی اشاره کرده و خواستار حضور فعال مدیرعامل جدید پست در زمینه تقنین و تنظیمگری شد. وی بر اهمیت رقابتپذیری و خروج از انحصار در فضای پست تأکید کرد و گفت: در صورت صدور پروانه، باید الزامات مربوطه رعایت شود تا به خدمات پایه آسیبی وارد نشود. وزیر ارتباطات، به محدودیتهای سرمایهگذاری اشاره کرد و اظهار داشت که برای هوشمندسازی فرآیندهای پستی باید از ظرفیتهای فناوری بهره بیشتری برد. او همچنین بر توجه به بهرهوری در کنار تعدیل تعرفهها برای جذب سرمایهگذاران تأکید کرد. لازم به ذکر است؛ تغییر اساسنامه شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران و تصویب ساختار جدید آن در مجلس شورای اسلامی در سال ۹۵ باعث شد تا زمینه ورود اپراتورهای جدید پستی به کشور فراهم شود. با ابلاغ اساسنامه جدید شرکت ملی پست که به مدت پنج سال آزمایشی مورد اجرا گذاشته شد، فرصتی در اختیار دولت قرار گرفت تا حداقل دو اپراتور پست خصوصی در کشور فعال گردد. پست از جمله ارگانهایی است که باید طبق سیاستهای کلی اصل ۴۴ به بخشخصوصی واگذار میشد. برای انجام چنین کاری لازم بود تا پست دولتی به دو بخش حاکمیتی و غیرحاکمیتی تقسیم میشد اما مجلسیها با این موضوع موافقت نکردند. لذا اساسنامه این شرکت برای یک دوره پنج ساله به اجرای آزمایشی گذاشته شد تا فرصت تقویت بخشخصوصی وجود داشته باشد. حال باید دید با این نوع نگاه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات باید به مانند تیپاکس (برنده مزایده گذشته پست برای توزیع مرسولات) منتظر بازیگران جدید حوزه پست در قالب برگزاری مزایده برای رقابتبخشی به این فضا باشیم؟!
دیدگاه بسته شده است.