کاهش میانگین زمان صدور مجوز تغییر کاربری اراضی با سامانه زمین

سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، یکی از ‌۲۳ پروژه اولویت‌دار دولت الکترونیک محسوب می‌شود که به منظور ایجاد سهولت در ارائه خدمات و مجوزهای زمین‌محور و مدیریت و پایش بهینه اراضی، ایجاد و راه‌اندازی شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، از مهم‌‌ترین اهداف این سامانه می‌توان به ثبت و صدور مجوزهای مرتبط با ساخت‌وساز در اراضی […]

سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، یکی از ‌۲۳ پروژه اولویت‌دار دولت الکترونیک محسوب می‌شود که به منظور ایجاد سهولت در ارائه خدمات و مجوزهای زمینمحور و مدیریت و پایش بهینه اراضی، ایجاد و راه‌اندازی شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، از مهم‌‌ترین اهداف این سامانه می‌توان به ثبت و صدور مجوزهای مرتبط با ساخت‌وساز در اراضی و املاک خصوصی و استعلامات مربوطه، ثبت و واگذاری بهره‌برداری از اراضی و املاک ملی، دولتی و وقفی، ثبت و پیگیری گزارش‌های مردمی زمینخواری و نظارت بر اجرای قوانین مرتبط با حوزه زمین اشاره کرد. با اتصال به این سامانه دستگاه‌های مرتبط در کم‌ترین زمان ممکن می‌توانند به کار متقاضی رسیدگی کرده و پاسخ استعلامات را در کم‌ترین زمان ممکن بدهند. بنابراین تسریع و تسهیل در کار متقاضیان از مزایای این طرح به حساب می‌آید و اگر درست عمل نیاز به حضور ارباب رجوع در دستگاه‌های اجرایی به حداقل می‌رسد. سامانه زمین دارای دو زیرسامانه با عنوان درگاه متقاضیان و پایش اراضی است و هم‌اکنون به نشانی https://iraneland.ir قابل دسترس و استفاده برای کاربران است. سامانه پایش اراضی به‌عنوان یکی از دو بخش اصلی سامانه «پنجره واحد مدیریت زمین» با رصد کردن استان‌های اصفهان، البرز، قزوین و زنجان شروع به کار کرده است و ماموریت ویژه جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی و حفظ جنگل‌‌ها و مراتع را دنبال می‌کند. ذی‌نفعان سامانه پایش اراضی را طیف قابل‌توجهی از دستگاه‌هایی تشکیل می‌دهند که به نوعی تکلیف قانونی برای حفظ، نگهداری و مدیریت اراضی کشور به‌عهده آن‌ها گذاشته شده است که در این خصوص می‌توان به وزارت راه‌وشهرسازی، سازمان محیط‌زیست، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، سازمان امور اراضی، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اشاره کرد. به گفته وحید؛ سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، ۲۹ دستگاه دولتی باید به سامانه پنجره واحد مدیریت زمین وصل شوند، که از این تعداد ۹ دستگاه به دلیل مشکلات زیرساختی و فنی و یا به واسطه سامانه‌های موازی در این سامانه خدمات ارائه نمی‌دهند که می‌تواند ناشی از نقشه‌ها، مجوزها، شهرداری‌‌ها و دهیاری‌‌ها باشد. در همین رابطه، محمد خوانساری؛ رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، اخیراً درباره این سامانه و آخرین وضعیت آن، گفت: سامانه پنجره واحد مدیریت زمین نیز خدمات متعددی ارائه می‌کند که تعیین حدود اراضی روستایی، تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی، تعیین نوعیت اراضی، استعلام اراضی(گواهی ملی مستثنیات)، واگذاری اراضی ملی و دولتی برای طرح‌های کشاورزی و صنعتی، صدور مجوز تأسیس و توسعه شهرک‌های صنعتی غیردولتی از جمله آنهاست. وی گفت: تعداد کل درخواست‌های ثبت شده در این سامانه حدود ۸۲۷ هزار مورد بوده که از این میان به بیش از ۷۶۴ هزار مورد پاسخ داده شده و تعداد کل استعلام‌های اخذ شده در این حوزه نیز حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار مورد است. خوانساری؛ گفت: بدین‌ترتیب با استقرار این سازمانه شاهد کاهش میانگین زمان صدور مجوز تغییر کاربری اراضی در کل کشور از حدود ۲۵۳ روز به ۱۶۳ روز (کاهش حدود ۹۰ روزه – حدود ۳۶ درصد بهبود) با اخذ ۱۸ استعلام از دستگاه‌های اجرایی مختلف بوده‌ایم و از سوی دیگر این سامانه کاهش ۳٫۲ میلیون مراجعه حضوری به دستگاه‌های اجرایی را به همراه داشته و به وسیله آن بیش از یک هزار میلیارد تومان کاهش هزینه‌های ثبت درخواست متقاضیان تغییر کاربری ایجاد شده است. گفتنی است؛ پیش از این مسئولان اعلام کردند با راه‌اندازی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در ۱۵ استان کشور و پیگیری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران در سال ۱۴۰۲ شاهدکاهش ورودی پرونده‌های تغییر غیرمجاز کاربری اراضی زراعی و باغ‌‌ها در شهر تهران بودند.