چه عواملی باعث ناکارآمدی فناوری خودروهای ساخت داخل شده است؟

گروه خودرو- با توجه به اینکه کشور ما چندین دهه در حوزه صنعت و ساخت خودرو فعالیت دارد اما کماکان شاهد آن هستیم که فناوری و تکنولوژی ساخت موتورهای تولید داخل به نسبت کشورهای دیگر، تناسب چندانی ندارد و فقط در چند سال اخیر به بحث استاندارد‌های آلایندگی در ساخت و تولید آن‌ها، توجه نسبتاً […]

گروه خودرو- با توجه به اینکه کشور ما چندین دهه در حوزه صنعت و ساخت خودرو فعالیت دارد اما کماکان شاهد آن هستیم که فناوری و تکنولوژی ساخت موتورهای تولید داخل به نسبت کشورهای دیگر، تناسب چندانی ندارد و فقط در چند سال اخیر به بحث استاندارد‌های آلایندگی در ساخت و تولید آن‌ها، توجه نسبتاً بیشتری شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین زمینه، امیرحسین کاکایی؛ استاد دانشکده مهندسی خودرو، گفت: تمامی مشکلات مربوط به تکنولوژی موتور خودرو‌‌ها نیست. خودرو‌های داخلی در برخورد با سوخت کم کیفیت هوشمند هستند. همچنین صنعت خودروسازی در واقع صنعتی دانش‌بنیانی است و عملاً می‌توان گفت که هیچ فعالیتی در صنعت خودروسازی به‌جز با تکیه بر دانش قابل انجام نیست. کاکایی؛ افزود : توسعه در کشور باید متوازن باشد؛ در غیر صورت تنش ایجاد شده و هزینه‌ها افزایش می‌یابد. در حال‌حاضر گفته می‌شود که بیش از ۳۰ میلیون لیتر بنزین قاچاق می‌شود و این موضوع نیز یک معضل اقتصادی است و نمی‌توان با اسلحه بر آن غلبه کرد. چون وقتی که اختلاف قیمت سوخت با همسایگان خیلی زیاد است، قاچاق حتی به قیمت جان افراد نیز صرفه دارد. وی ادامه داد: اما در کمال تعجب در همین زمان توسعه فناوری و تکنولوژی خودروسازی صرفه اقتصادی ندارد. شایان ذکر است؛ طی الی پنج سال گذشته، یعنی در اوج تحریم‌ها که حتی چینی‌‌ها نیز حاضر به همکاری نبودند، موتور خودرو‌های ما به واسطه همت متخصصان داخلی و شرکت‌های فناور بومی از استاندارد یورو۴ به استاندارد یورو۵ ارتقا یافت. لازم به ذکر است که استاندارد‌های یورو ۶ و ۷ بیشتر بر آلایندگی اکسید ازت نظارت دارند که در ایران این نوع آلودگی مطرح نبوده و ما در حوزه آلودگی‌های مورد نظر خود بالا‌ترین سطح استاندارد را داریم. کاکایی؛ تصریح کرد: خودرو‌های ایرانی در حوزه موتور بسیار پیشرفته هستند، اما پاسخ به این سؤال که چرا اثر این فناوری را در عمل مشاهده نمی‌کنیم را باید در تحقیقات جستجو کرد. وی بیان کرد: استاندارد موتور هر خودرویی براساس تایر، روغن موتور و سوخت نرمال طراحی شده است. وی ادامه داد: خودروی مورد نظر ما برای بررسی اگر با استانداردی طراحی شده باشد که به‌ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۷٫۵ لیتر سوخت مصرف کند در شرایطی که محدودیت‌‌ها موجب استفاده از تایر با استاندارد پایین‌تر شود و یا کیفیت سوخت و روغن موتور متفاوت با شرایط نرمال طراحی باشد عملکرد متفاوتی را به نمایش خواهد گذاشت. همین غیراستاندارد بودن تایر‌‌ها حداقل یک لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مصرف سوخت را افزایش خواهد داد. کاکایی؛ تأکید کرد: در حال‌حاضر بنزین سوپر در هیچ جایی از کشور به راحتی در دسترس نیست و بنزین معمولی نیز استاندارد مورد نیاز برای کارکرد صحیح موتور را ندارد. در تمامی خودرو‌های تولید سال ۱۳۹۰ به بعد عدد اکتان مورد نیاز برای کارکرد صحیح موتور بنزین اکتان ۹۳ به بالا نیاز است. اما مهم‌‌ترین نکته اینجاست که براساس آزمایشات انجام شده کیفیت پایین بنزین موجب افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی مصرف خودرو شده است. وی ادامه داد: زمانی که حرف از توسعه نامتعادل می‌شود اشاره به همین موارد است؛ یعنی به خودروسازی که زورمان می‌رسید فشار آوردیم و استاندارد خود را افزایش داد، اما نتوانستیم تایر و روغن استاندارد‌سازی کنیم. وزارت نفت نیز به‌درستی عنوان می‌کند که توانایی افزایش کیفیت بنزین را داریم و از لحاظ دانش فنی هیچ محدودیتی در این زمینه نیست، اما برای ارتقا پالایشگاه‌ها به هزاران میلیارد تومان سرمایه نیاز است. این‌گونه می‌شود که برای جبران بی‌کیفیتی بنزین تولیدی در اثر کسری تولید و فشار شدیدی که به پالایشگاه‌ها وارد می‌شود، مقدار کمی بنزین سوپر که تولید می‌شود نیز با این تولیدات ترکیب می‌شود تا به اکتان حداقلی ۸۶ یا ۸۵ برسیم و عملاً بنزین سوپری وجود ندارد.