روند تغییرات میزان تعرفه واردات خودرو و اعمال ممنوعیت بر آن در دورههای مختلف، عدم وجود انسجام در تصمیمات را نشان میدهد. به گزارش مهر، با بررسی روند تغییرات میزان تعرفه واردات خودرو و اعمال ممنوعیت بر آن در دورههای مختلف، علاوه بر عدم وجود انسجام در تصمیمات اتخاذ شده در دورههای مختلف ردپای وضعیت […]
روند تغییرات میزان تعرفه واردات خودرو و اعمال ممنوعیت بر آن در دورههای مختلف، عدم وجود انسجام در تصمیمات را نشان میدهد. به گزارش مهر، با بررسی روند تغییرات میزان تعرفه واردات خودرو و اعمال ممنوعیت بر آن در دورههای مختلف، علاوه بر عدم وجود انسجام در تصمیمات اتخاذ شده در دورههای مختلف ردپای وضعیت منابع ارزی کشور و درآمدهای گمرکی دولت بهعنوان ریشه تصمیمات در بازههای زمانی متفاوت به صورت جدی دیده میشود. آنطور که مرکز پژوهشهای مجلس گزارش داده بعد از پیروزی انقلاب و با شروع جنگ تحمیلی واردات خودرو به ایران ممنوع شد. در ادامه و از اواخر دهه ۶۰ واردات خودرو به ایران آزاد شد اما در سال ۱۳۷۳ و با بروز مشکلات ارزی دولت تصمیم به ممنوعیت واردات خودرو به کشور گرفت. از این تاریخ تا سال ۱۳۸۳ واردات خودرو به کشور همچنان مجاز نبود تا اینکه سال ۱۳۸۳ دولت تصمیم میگیرد با وضع تعرفه سنگین یعنی ۱۷۰ درصد واردات خودرو به کشور را آزاد کند و مقرر شد که سالیانه تعرفه واردات خودرو ۲۰ درصد کاهش یابد تا بازار داخلی برای ورود به سازمان تجارت جهانی آماده شود؛ اما کاهش ۲۰ درصدی تعرفه تنها در سال ۱۳۸۴ اعمال شد و پس از آن در فاصله سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ تعرفه واردات تنها ۱۰ درصد کاهش یافت بهطوری که در اوایل دهه ۱۳۹۰ شمسی تعرفه به ۹۰ درصد رسید. در سال ۱۳۹۲ به دلیل افزایش بیش از دو برابری نرخ ارز، تعرفه واردات خودرو کاهش پیدا کرد. بنابراین تعرفه اسمی خودروهای وارداتی بنا بر حجم موتورشان بین ۴۰ تا ۷۵ درصد انتخاب شد. در این سال دولت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سیسی را ممنوع اعلام کرد. در سال ۱۳۹۶ و با پیشبینی که برای افزایش نرخ ارز صورت گرفته بود در نهایت دولت تصمیم گرفت که مجدداً تعرفههای واردات خودرو را افزایش دهد. در جریان افزایش تعرفهها طبق ابلاغیه معاون اول رئیسجمهور خودروهای با حجم موتور تا ۱۵۰۰ سیسی که تعرفه واردات آنها ۴۰ درصد بود مشمول تعرفه ۵۵ درصدی شد و خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سیسی که تعرفه قبلی آنها ۴۰ درصد تعیین شده بود، در ضوابط جدید مشمول تعرفه ۷۵ درصدی شدند. همچنین تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سیسی که قبلاً ۵۵ درصد بود، ۹۵ درصد تعیین شد. در نهایت در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ و با توجه به مشکلات تأمین ارز دولت تصمیم به ممنوعیت واردات خودروهای سواری گرفت. در نهایت نیز پس از آزادسازی واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ مجدد تعرفههای جدیدی برای خودروهای خارجی تعیین شد که طبق آخرین بهروزرسانیها -تیر ماه ۱۴۰۳- تعرفه واردات از ۱۱ تا ۱۷۱ درصد تعیین شد؛ بهعنوان نمونه تعرفه ورودی خودروهای بنزینی به این شرح است: بنزینی کمتر از ۱۰۰۰ سیسی ۱۶ درصد، بنزینی، ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سیسی ۶۶ درصد، بنزینی، ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سیسی ۹۱ درصد، بنزینی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سیسی ۱۳۱ درصد، بنزینی ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سیسی ۱۶۱ درصد و بنزینی بالاتر از ۳۰۰۰ سیسی ۱۷۱ درصد.
نائب رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو، با بیان اینکه احتمالاً خودروها، سال آینده از نظر ریالی افزایش نرخ داشته باشند؛ اما پیشبینی کرد که علیرغم افزایش ریالی قیمتها اما از نظر دلاری، قیمتها نزولی است و از همینروی، بازار در یک وضعیت تعادل نسبی پیش خواهد رفت. به گزارش ایسنا، علی خسروانی؛ ضمن تأکید […]
گروه خودرو- تعرفه واردات خودرو در سال آینده، از موضوعاتی است که بازار خودروهای وارداتی را تحتالشعاع قرار داده است، بهطوری که با افزایش میزان تعرفه گمرکی این خودروها، بازار خودرو بیش از پیش دچار سردرگمی و بلاتکلیفی قرار میگیرد و از سوی دیگر هم در این چند روز باقیمانده از سالجاری آخرین مرحله عرضه […]
طبق مصوبه مجلس، واردات خودرو توسط اشخاص و ایرانیان ساکن خارج از کشور، بدون انتقال ارز و از محل ارز در اختیار، با نرخ ۶۰ درصد حقوق ورودی مجاز است. به گزارش مناقصهمزایده، نمایندگان مجلس در جلسه علنی در جریان بررسی موارد ارجاعی از کمیسیون تلفیق، بند (ر) تبصره(۱) لایحه بودجه را تصویب کردند. طبق […]
دیدگاه بسته شده است.