به بهانه برگزاری مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها

برای دانشگاه ثروت بهتر است تا علم!

میترا براتی- دوران دانشجویی برای خیلی‌ها بهترین دوران زندگی است؛ حضور در محیط دانشگاهی و قرار گرفتن در بین افرادی که توانسته‌اند در بین بهترین‌ها خودشان را قرار دهند، موقعیتی است که شاید برای هر فرد بیش از یک بار تکرار نشود. در این بین اما حضور در دانشگاه‌های برتر کشور، لذتی دوچندان دارد. دانشگاه‌هایی […]

میترا براتی- دوران دانشجویی برای خیلی‌ها بهترین دوران زندگی است؛ حضور در محیط دانشگاهی و قرار گرفتن در بین افرادی که توانسته‌اند در بین بهترین‌ها خودشان را قرار دهند، موقعیتی است که شاید برای هر فرد بیش از یک بار تکرار نشود. در این بین اما حضور در دانشگاه‌های برتر کشور، لذتی دوچندان دارد. دانشگاه‌هایی که رتبه‌های بالایی حتی در جهان دارند و مسلماً حضور در آنان و گرفتن مدرک دانشگاهی لذت‌بخش‌‌ترین دوره تحصیلی یک فرد را تشکیل می‌دهد. در دوران نه‌چندان دور دانشگاه‌های ایران همچون دانشگاه تهران جزء بر‌ترین دانشگاه‌های جهان بوده‌اند که به مروز زمان جایگاه خود را از دست داده‌اند! یکی از اصلی‌‌ترین دلایل نزول رتبه دانشگاه‌های ایران در جهان، کمبود بودجه دانشگاهی است. اینکه چرا دانشگاهی از ایران در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر وجود ندارد، موضوعات دیگری نیز برمی‌گردد. مثلاً اینکه دانشگاه‌های ایران در ورود اطلاعات خود به سامانه‌های داده ضعیف عمل می‌کنند و در بسیاری موارد آنچه را که هستند، نمی‌توانند نمایش دهند و در جایی که به ورود اطلاعات نیاز است، داده‌ها به صورت مدون وجود ندارد و دیگری اینکه دسترسی به اطلاعات دانشگاه‌های کشورهای دیگر برای رتبه‌بندی‌کنندگان نسبت به دانشگاه‌های ما سهل‌تر است.

دانشگاه‌ها با چالش‌های جدی در منابع بودجه‌ای مواجه هستند

در همین رابطه دیروز (شنبه)، حسین حسینی؛ سرپرست دانشگاه تهران، در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها با بیان اینکه در حال‌حاضر دانشگاه‌ها با چالش‌های جدی در منابع بودجه‌ای مواجه هستند، گفت: این موضوع در دانشگاه‌های قدیمی به دلیل اینکه با فرسودگی ساختمان و تجهیزات و کمبود منابع هستند، برجسته‌تر است و به همین دلیل دانشگاه‌ها آن‌گونه که شایسته است نتوانستند کارکردهای خود را به انجام برسانند.

کل بودجه آموزش‌عالی کم‌تر از بودجه یک دانشگاه برتر در دنیا است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز، در ادامه این مراسم، گفت: تمام بودجه آموزش‌عالی شامل بودجه‌های ستاد و دانشگاه‌ها، کم‌تر از بودجه یک دانشگاه برتر در دنیاست. حسین سیمایی‌صراف؛ گفت: من از کمبود‌ها آگاهم ولی باید توجه داشته باشیم که هزینه‌کرد در علم و دانشگاه سرمایه‌گذاری است، نه هزینه. نمی‌خواهم از کمبود‌ها و نبود‌ها شکوه کنم، من از رئیس‌جمهور یاد گرفتم که نباید مردم را ناامید کرد؛ ولی به برخی کمبود‌ها اشاره می‌کنم. وی ادامه ‌داد: سهم این بخش از تولید ناخالص ملی بسیار کم است. اگر با ارز خارجی بسنجیم، ما ۵۰ درصد بودجه سال ۹۰ را در اختیار داریم ولی با این حال دانشگاهیان امیدوارند.

در خارج دولت پول دانشگاه را نمی‌دهد

مسعود پزشکیان؛ رئیس‌جمهور نیز، در ادامه این مراسم، پشت تریبون قرار گرفت و در پاسخ به صحبت‌های انجام شده روبه حضار گفت که مگر در خارج، دولت پول دانشگاه را می‌دهد یا اینکه دانشگاه‌ها خودشان درآمدزایی می‌کنند؟ با این سؤال حضار اعلام کردند که هم دولت پول می‌دهد و هم دانشگاه‌ها درآمدزا هستند. وی ادامه داد: پس این‌گونه است که هم دولت پول می‌دهد و هم دانشگاه‌ها درآمدزایی می‌کنند. یکی از دوستان هم این موضوع را گفتند که باید در جواب بگویم بهتر است دانشگاه خودش درآمدزایی کند.