سازمان برنامه و بودجه جایگاه‌های سوخت را از تعطیلی نجات دهد

    رئیس صنف جایگاه‌داران، گفت: در آستانه تصویب حق‌العمل جایگاه‌های سوخت که پس از هفت ماه تأخیر انجام می‌شود، سازمان برنامه بودجه با پیشنهاد میزان افزایش حق‌العمل کارشناسی شده، جایگاه‌ها را از تعدیل نیرو، کاهش ضریب ایمنی، کاهش کیفیت خدمات و تعطیلی نجات دهد. اسدا… قلی‌زاده؛ در گفتگو با تسنیم، اظهار داشت: بیش از […]

 

 

رئیس صنف جایگاه‌داران، گفت: در آستانه تصویب حق‌العمل جایگاه‌های سوخت که پس از هفت ماه تأخیر انجام می‌شود، سازمان برنامه بودجه با پیشنهاد میزان افزایش حق‌العمل کارشناسی شده، جایگاه‌ها را از تعدیل نیرو، کاهش ضریب ایمنی، کاهش کیفیت خدمات و تعطیلی نجات دهد. اسدا… قلی‌زاده؛ در گفتگو با تسنیم، اظهار داشت: بیش از هفت ماه از سال می‌گذرد و جایگاه‌های سوخت همچنان با نرخ‌های سال ۱۴۰۲ حق‌العمل دریافت می‌کنند؛ این درحالی است که مدارک متقن و مستندات دقیق در ابتدای سال به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان جهت محاسبه میزان افزایش حق‌العمل در سال جدید ارائه کردیم و این سازمان در اسرع وقت وظیفه خود را انجام داده است، ولی متأسفانه به دلیل حوادثی که در نیمه اول سال رخ داد تصویب حق‌العمل با تأخیر مواجه شد و جایگاه‌داران نیز مانند همیشه ایثارگرانه و با درک شرایط کشور صبوری کردند؛ حال اینکه پس از گذشت هفت ماه و کاهش ارزش پول با افزایش غیرمنطقی حق‌العمل روبه‌رو شوند منصفانه نیست. وی افزود: ما طی چند سال گذشته اثبات کردیم که همه ساله فاصله زیادی بین کارمزد واقعی و چیزی که تعیین میشد وجود داشت و البته در چند سال گذشته شرایط بهبود یافت ولی کافی نبود. قلی‌زاده؛ تصریح کرد: بخش اعظم دریافتی جایگاه‌داران صرف هزینه‌ها می‌شود و سود خالص زیادی برای اکثریت جایگاه‌های کشور متصور نیست و این رویه منجر به کاهش روزافزون ایمنی، نزول کیفیت خدمات، تعدیل پرسنل، عدم نوسازی و… شده است. وی ادامه داد: امسال محاسبات انجام شده براساس روال قانونی و اسناد و مدارک اعداد نسبتاً مناسبی را برای افزایش حق‌العمل نشان می‌دهد ولی متأسفانه سازمان برنامه و بودجه عدد محاسبه شده را کاهش می‌دهد و این موضوع ناراحتی مالکان جایگاه‌ها را در پی داشته است. رئیس صنف جایگاه‌داران سوخت کشور، خاطرنشان کرد: انتظار داریم سازمان برنامه و بودجه با همدلی به مسئله توجه کند و شاهد افزایش منطقی براساس محاسبات انجام شده باشیم. وی افزود: هم‌اکنون بسیاری از جایگاه‌های سی‌ان‌جی به دلیل افزایش فشارهای مالی و دریافت حق‌العمل پایین تعطیل شده‌اند و دستگاه‌های این مراکز نیز مستهلک میشوند، در پمپ‌بنزین‌ها نیز وضعیت خوب نیست و شاهدیم بسیاری از مالکان جایگاه‌ها در تنگنای مالی مجبور به تعدیل نیرو شده‌اند و به دلیل حجم بالای بدهکاری به بانک‌ها و اشخاص در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند. قلی‌زاده؛ با بیان اینکه «در بخش گازوئیل به دلیل حق‌العمل پایین و عدم یکسان‌سازی آن با بنزین و محدودیت در فروش شبانه روزی مشکلات به مراتب بیشتر است»، گفت: از رئیس‌جمهور درخواست مساعدت و ورود به مسئله را نموده‌ایم؛ خواسته ما کاملاً منطقی و قانونی است و حال و روز عرضه سوخت مناسب نیست. وی ادامه داد: فاصله ایجاد شده طی سال‌ها بین حق‌العمل واقعی و آن چیزی که تصویب شده است موجب تضعیف جایگاه‌ها شده و بار اصلی تثبیت قیمت سوخت و کمبود منابع مالی بر دوش بخش حمل و نقل، جایگاه‌های سوخت و بدنه تأمین و توزیع بوده است و امسال منتظریم دولت جدید براساس شعارهای خود و در سال جهش تولید با مشارکت مردم اقدامی مؤثر انجام دهد.