مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران، گفت: پروژه ریلی کرمان-سیرجان بهعنوان نخستین سرمایهگذاری عمده بخشخصوصی در زیرساختهای شبکه ریلی کشور در حال انجام است. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از وزارت راهوشهرسازی، جبارعلی ذاکری؛ در جلسه ابلاغ قطعیت قرارداد و شروع احداث پروژه ریلی کرمان-سیرجان، افزود: پروژه ریلی کرمان-سیرجان بهعنوان نخستین سرمایهگذاری عمده بخشخصوصی در […]
مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران، گفت: پروژه ریلی کرمان-سیرجان بهعنوان نخستین سرمایهگذاری عمده بخشخصوصی در زیرساختهای شبکه ریلی کشور در حال انجام است. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از وزارت راهوشهرسازی، جبارعلی ذاکری؛ در جلسه ابلاغ قطعیت قرارداد و شروع احداث پروژه ریلی کرمان-سیرجان، افزود: پروژه ریلی کرمان-سیرجان بهعنوان نخستین سرمایهگذاری عمده بخشخصوصی در زیرساختهای شبکه ریلی کشور در حال انجام است و میزان سرمایهگذاری این پروژه به ۷٫۲ هزار میلیارد تومان (همت) میرسد. وی توضیح داد: با اجرای این پروژه، امکان جابهجایی حدود ۹٫۵ میلیون تن بار فراهم میشود و مسیر حمل بار نیز ۳۲۰ کیلومتر کوتاهتر خواهد شد. معاون وزیر راهوشهرسازی، ابراز امیدواری کرد که با اجرای این پروژه نه فقط حجم بار کل شبکه ریلی افزایش یابد، بلکه درآمدزایی بیشتری نیز حاصل شود. ذاکری؛ ادامه داد: اتصال چشمههای بار از جمله اهداف مهم راهآهن است و به همین دلیل توجه ویژهای به ایجاد خطوط ریلی صنعتی داریم. وی، همچنین به تلاش برای جذب سرمایهگذاری بخشخصوصی در خطوط صنعتی اشاره کرد و گفت: به شرکتهای بخشخصوصی فراخوان داده شده است و از زمانی که تقاضا و مستندات سرمایهگذاران به دست راهآهن برسد، در مدت سه ماه به سرمایهگذاران پاسخ داده خواهد شد. همچنین برای افزایش جذابیت سرمایهگذاری، مشوقهایی نیز در نظر گرفته شده است. مدیرعامل راهآهن، به اهمیت ملی برخی پروژههای ریلی اشاره و خاطرنشان کرد: تکمیل برخی مسیرهای ریلی میتواند اثربخشی ملی و تأثیرات قابلتوجهی بر اقتصاد حملونقل و قیمت تمامشده کالاها داشته باشد. وی با تأکید بر اینکه از پروژه کرمان-سیرجان بهعنوان الگویی برای سایر پروژههای ریلی و دوخطه کردن سایر مسیرهای ریلی استفاده خواهد شد، اظهار امیدواری کرد که بتوانیم با توسعه خطوط صنعتی و همچنین کاهش هزینه حمل بار، تأثیری بر کاهش قیمت تمام شده کالاهای تولیدی داشته باشیم.
مشوقهای دولت برای سرمایهگذاری بخشخصوصی در ناوگان ریلی مسافری
مدیرعامل راهآهن، گفت: یکی از رسالتهای راهآهن انتقال بار از جاده به ریل است و این موضوع با افزایش ظرفیت محورهای ریلی امکانپذیر است. ذاکری؛ افزود: بحث اتصال ریلی به چشمههای بار را که موضوع مهمی است به جد دنبال خواهیم کرد زیرا یکی از رسالتهای راهآهن این است که برای کاهش سوانح جادهای، حمل بار را از جاده به ریل منتقل کنیم. وی گفت: سالیانه ۲۰ هزار نفر فوتی در تصادفات جادهای داریم و افزایش ظرفیت باری برای کاهش این نوع اتفاقات در دستور کار قرار خواهد گرفت. معاون وزیر راهوشهرسازی، ادامه داد: تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده از محل تبصره ۱۸ برای امسال سههزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است. همچنین طبق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، صرفهجویی حاصل از مصرف سوخت در حمل ریلی به سرمایهگذاران برمیگردد. وی خاطرنشان کرد: برای زیرساخت ریلی در سالجاری قراردادهایی را عملیاتی خواهیم کرد، زیرا هرآنچه در برنامه توسعه هفتم باشد آن را انجام داده و استقبال خواهیم کرد. وی تصریح کرد: بهطور کلی تنها راه برونرفت از وضعیت فعلی و ارائه خدمات مناسب، فعال کردن بخشهای سرمایهگذاری است که باید تعامل مناسب بین تولیدکنندگان ناوگان ریلی با سرمایهگذاران انجام شود تا بتوانیم با استفاده بهینه از این ظرفیت، خدمات را با کیفیت بالاتری به مردم ارائه دهیم. مدیر عامل راهآهن، گفت: اتصال خطوط ریلی به معادن و صنایع و تکمیل محورهای ریلی، اثر بخشی ملی دارد. همچنین با تعامل با سرمایهگذاران امیدواریم قراردادهای جدیدی را عملیاتی کنیم. برپایه این گزارش، پروژه ریلی کرمان-سیرجان با طول ۱۶۹ کیلومتر که دارای دوکیلومتر پل و سه کیلومتر تونل (۶ دستگاه) است، نخستین پروژه زیرساخت حوزه ریلی است که با این حجم توسط سرمایهگذاری بخشخصوصی اجرا میشود و در حالحاضر با پیشرفت ۶۲٫۲۳ درصدی در حال انجام است. ذاکری؛ همچنین از سفر هئیتی به ترکیه برای مذاکره راهاندازی مجدد قطار مسافری تهران- وان و تبریز- وان خبر داد و گفت: در آینده نزدیک این قطار راهاندازی میشود و بر این اساس قطار تهران – وان دو بار در هفته از این مسیر استفاده خواهد کرد.
دیدگاه بسته شده است.