صرفه اقتصادی تأمین قطعات خودروهای وارداتی در گروی واردات با تیراژ بالا

خدمات پس از فروش و تأمین قطعات برای خودروهای وارداتی که از دولت سیزدهم تاکنون در حال ورود به کشور هستند، چالش جدی برای مشتریان تلقی می‌شود. صرف‌نظر از دستورالعمل اجرای واردات خودرو به کشور، بیشتر این محصولات از کشور چین به بازار داخل رسیده و اغلب تفاوت‌هایی با نمونه‌های جهانی دارند. بنابراین تأمین قطعات […]

خدمات پس از فروش و تأمین قطعات برای خودروهای وارداتی که از دولت سیزدهم تاکنون در حال ورود به کشور هستند، چالش جدی برای مشتریان تلقی می‌شود. صرف‌نظر از دستورالعمل اجرای واردات خودرو به کشور، بیشتر این محصولات از کشور چین به بازار داخل رسیده و اغلب تفاوت‌هایی با نمونه‌های جهانی دارند. بنابراین تأمین قطعات یا حتی آماده‌سازی شبکه خدمات پس از فروش برای این محصولات چالش جدی خواهد بود. از سویی برخی از این محصولات به فناوری‌هایی مجهز هستند که سطح دانش فنی تعمیرات شبکه خدمات پس از فروش نسبت به آن باید ارتقا یابد، به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از بازار، عباسعلی غیاثی؛ دبیر انجمن صنفی شرکت‌های خدمات پس از فروش خودرو، در این باره با اشاره به اینکه شرکت‌های واردکننده خودرو معمولاً برای دریافت خدمات پس از فروش با شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات قراردادی منعقد می‌کند، براساس این قرارداد واردکننده مکلف به پرداخت سه درصد از قیمت خودرو به شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات جهت دریافت پیشتیبانی فنی می‌شود، گفت: البته انجمن صنفی شرکت‌های خدمات پس از فروش نسبت به پرداخت این سه درصد جهت دریافت خدمات پس از فروش معترض است، زیرا هزینه‌های تعمیرات و تأمین قطعات را پوشش نمی‌دهد. اما یکی از ارگان‌ها اصرار به تداوم این شرایط دارد. وی با اشاره به اینکه سه درصد از قیمت خودرو سبب پوشش هزینه‌های آموزش تعمیرات، تهیه تجهیزات تعمیراتی و تأمین قطعات نمی‌شود. چرا که در دوره گارانتی قطعه و تعمیرات باید رایگان باشد، تصریح کرد: در گذشته شرکت‌های بزرگ خودروساز در دنیا به واردکنندگان دو هزینه شامل تعمیرات و خواب سرمایه قطعات را پرداخت می‌کردند. از همین‌رو طی نامه‌ای از وزارت صمت خواستار اصلاح هزینه تعمیرات شدیم، متأسفانه تاکنون پاسخی از وزارت «صمت» دریافت نکردیم. غیاثی؛ بابیان اینکه هر مدل از یک برند خودرویی دارای قطعات متفاوت است اگر خدمات پس از فروش شرکت‌های واردکننده خودرو برای ارائه خدمات مهیا نباشد، قطعاً برای برند و مدل‌هایی که عرض می‌کنند، دچار مشکل خواهند شد، افزود: بنابراین شرکت‌های وارد کنند باید برند‌ها و مدل‌های که وارد می‌کنند تیراژ بالایی داشته تا صرفه اقتصادی جهت تأمین قطعات یا خدمات پس از فروش را به دنبال داشته باشد. دبیر انجمن صنفی شرکت‌های خدمات پس از فروش خودرو، با بیان اینکه در صورت واردات خودروهای کارکرده از چین به کشور قطعاً این خودرو‌ها مشمول خدمات پس از فروش نخواهند بود و این مسئله در درازمدت برای مشتریان مشکل‌ساز می‌شود، تصریح کرد: جهت سهولت در تأمین قطعات و خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی با تیراژ بالاتر به کشور وارد شوند.