مشکل شماره‌گذاری ۳۵ هزار محصول ایران‌خودرو حل شد

اوایل مهرماه امسال انتشار تصاویری از پارکینگ ایران‌خودرو، خبر از دپوی خودرو‌ها در این شرکت خودروسازی داد، اما ایران‌خودرو در واکنش به این موضوع، اعلام کرد: علت افزایش خودرو‌های موجود طولانی شدن فرآیند صدور مجوز شماره‌گذاری از سوی سازمان استاندارد است. احمد نعمت‌بخش؛ دبیر انجمن خودروسازان، در گفتگو با تسنیم، با اشاره به اینکه ۳۵ […]

اوایل مهرماه امسال انتشار تصاویری از پارکینگ ایران‌خودرو، خبر از دپوی خودرو‌ها در این شرکت خودروسازی داد، اما ایران‌خودرو در واکنش به این موضوع، اعلام کرد: علت افزایش خودرو‌های موجود طولانی شدن فرآیند صدور مجوز شماره‌گذاری از سوی سازمان استاندارد است. احمد نعمت‌بخش؛ دبیر انجمن خودروسازان، در گفتگو با تسنیم، با اشاره به اینکه ۳۵ هزار دستگاه خودروی سواری ایران‌خودرو معطل شماره‌گذاری و تحویل مشتریان است، گفته بود: پلیس با استناد به استاندارد ۴۲۴۱ مصرف سوخت خودرو این محصولات را شماره‌گذاری نمی‌کند، این درحالیست که در قانون ساماندهی صنعت خودرو این استاندارد لغو شده است. وی با بیان اینکه براساس آیین‌نامه اجرایی تبصره ماده ۳ قانون ساماندهی صنعت خودرو باید سبد سوخت خودروساز معیار قرار گیرد، گفت: براساس این تبصره اگر خودروساز معیار سبد سوخت را در محصولات خود رعایت نکند باید جریمه پرداخت کند. اما متأسفانه این موضوع با وجود ابلاغ، هنوز اجرا نشده است. دبیر انجمن خودروسازان ایران، با اعلام اینکه چرا کمیته معیار به استانداردی استناد می‌کند که لغو شده است، افزود: شماره‌گذاری ۳۵ هزار خودرو معطل تصمیم کمیته معیار و ابلاغ آن توسط سازمان ملی استاندارد ایران است. وی با تأکید بر اینکه در این رابطه قانون اجرا نمی‌شود، گفت: خودروساز می‌تواند اگر سبد سوخت خود بالاتر از معیار سبد سوخت باشد جریمه آن را پرداخت کند. اما نباید مانع شماره‌گذاری محصولات شوند. در این رابطه نامه‌ای به آقای آبنیکی؛ رئیس بهینه‌سازی مصرف سوخت و دبیر کمیته معیار، نوشته‌ام و امیدوارم هر چه زودتر با تشکیل کمیته معیار و جایگزین کرده تبصره ۳ قانون ساماندهی صنعت خودرو به جای استاندارد ۴۲۴۱ نسبت به رفع مشکل اقدام نمایند. خبرهای دریافتی حاکی است، با گذشت ۲۰ روز از معطلی این خودرو‌ها در پارکینگ در جلسه کمیته معیار تصمیم به ترخیص خودرو‌ها گرفته شده است. بر همین اساس روند شماره‌گذاری این خودرو‌ها از روزیکشنبه (دیروز) آغاز شده و به‌زودی به دست مشتریان خواهد رسید. گفتنی است که در استاندارد ۴۲۴۱ آمده بود، مصرف سوخت خودروهای سبک (بنزینی، دیزلی، هیبریدی ودوگانه سوز) براساس تعیین معیار انتشار دی‌اکسیدکربن و دستورالعمل برچسب انرژی مشمول مقررات استاندارد اجباری است که اگر این استاندارد‌ها رعایت نشود، شماره‌گذاری انجام نخواهد شد. در اصلاحات انجام شده در قانون ساماندهی صنعت خودرو این تبصره حذف و تبصره ماده ۳ قانون ساماندهی صنعت خودرو جایگزین آن شده است. در آیین‌نامه اجرایی تبصره ماده ۳ قانون ساماندهی صنعت خودرو آمده است؛ عرضه کنندگان خودرو که میزان انتشار دی‌اکسیدکربن سبد محصولات آن‌ها برای خودروهای سواری (اِم ۱)، خودروی تجاری سبک (اِن ۱) و موتورسیکلت در چرخه (سیکل) ترکیبی از حدود اعلامی بیشتر باشد موظف به پرداخت عوارض قانونی می‌باشند. در این قانون «حدود انتشار دی‌اکسید‌کربن» (گرم بر کیلومتر) به شرح زیر است:

*خودروی سواری (اِم ۱): ۱۶۹

*خودروی تجاری سبک (اِن ۱): ۲۲۸

*موتورسیکلت: ۶

البته در ماده ۹ تبصره ۳ قانون ساماندهی صنعت خودرو تأکید شده «عرضه‌کننده موظف است تا خردادماه هر سال عوارض سال قبل موضوع این آیین‌نامه را به جهت صدور مجوز‌های شماره‌گذاری به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز و اسناد پرداختی را به وزارت ارائه نماید. درآمد حاصل از اجرای این آیین‌نامه در قالب قانون بودجه سنواتی به منظور گسترش حمل‌ونقل عمومی موضوع احکام مندرج در ماده (۴) قانون، با اولویت حمل‌ونقل عمومی شهری و خودروهای برقی و ترکیبی (هیبریدی) استفاده می‌شود.» همچنین عرضه‌کننده خودرو نمی‌تواند هزینه عوارض را به‌عنوان هزینه شماره‌گذاری به قیمت تمام‌شده خودرو اضافه کرده و از خریدار خودرو دریافت نماید.