تاثیر بازنگری در استانداردهای صنعت برق در جبران ناترازی

محمد قره‌داغلی – مدیرکل دفتر توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت نیرو، با تأکید بر ضرورت بازنگری در حوزه استاندارد در صنعت برق، گفت: بازنگری در حوزه استاندارد صنعت برق تأثیر بسزایی در حوزه مصرف دارد و ناترازی را تا حدودی بهبود می‌بخشد، بر این اساس نیاز به تقویت استاندارد‌ها در حوزه مدیریت و خدمات […]

محمد قره‌داغلی – مدیرکل دفتر توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت نیرو، با تأکید بر ضرورت بازنگری در حوزه استاندارد در صنعت برق، گفت: بازنگری در حوزه استاندارد صنعت برق تأثیر بسزایی در حوزه مصرف دارد و ناترازی را تا حدودی بهبود می‌بخشد، بر این اساس نیاز به تقویت استاندارد‌ها در حوزه مدیریت و خدمات و پاسخگویی در صنعت آب و برق وجود دارد. به گزارش مناقصه‌مزایده، مرتضی بخشایش؛ در مراسم گرامیداشت روز جهانی استاندارد حوزه صنعت برق و انرژی، به مفهوم رقابت‌پذیری در ارائه کالا و خدمات اشاره کرد و گفت: مفهوم رقابت‌پذیری در حال‌حاضر توسعه پیدا کرده و مبنایی برای کارآمدی و بهره‌وری است. وی با اشاره به انتشار گزارش سالانه رقابت‌پذیری کشور‌ها توسط بانک جهانی، افزود: وضعیت و جایگاه کشور‌ها براساس یکسری شاخص‌های تعریف شده مورد توجه قرار می‌گیرد که یکی از آن شاخص‌‌ها مربوط به حوزه برق و کیفیت ارائه برق است. بخشایش؛ با بیان اینکه در اسناد بالادستی وزارت نیرو به‌طور خاص به موضوع استاندار توجه شده است، ادامه داد: در ارائه خدمات آب، برق و فاضلاب بر تحقق خدمات در سطح استاندارد‌ها و شاخص ملی و بین‌المللی تأکید شده است. مدیرکل دفتر توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت نیرو، افزود: در چشم‌انداز بخش برق و انرژی پایداری و کیفیت مناسب در حد استاندارد جهانی مورد تأکید است. وی با بیان اینکه عضویت وزیر نیرو در شورای‌عالی استاندارد به‌عنوان فرصت متفاوت و اهمیت جایگاه خدمات آب و برق در سطح کشور را نشان می‌دهد، به تعامل خوب وزرات نیرو با سازمان ملی استاندارد اشاره و بر ایجاد جایگاه تنظیم‌کننده و راهبری‌کننده حوزه استاندارد در وزارت نیرو تأکید کرد. بخشایش؛ اظهار کرد: با کمک شرکت‌های مادر تخصصی توانیر، برق حرارتی، ساتبا و پژوهشگاه نیرو، ریشه‌های ناترازی برق شناسایی شده و تصویر نسبتاً کاملی به ما ارائه می‌کند که مرتبط با موضوعات اثرگذار دیگر برای حل ناترازی جدای از تولید و مصرف است. وی بر استانداردسازی تجهیزات برقی تأکید کرد و افزود: الگوی مناسب مصرف یکی از مسائل اصلی استاندارد‌هاست و بر این اساس برای برقراری ارتباط با مردم نیازمند استاندارد مشخصی هستیم. مدیرکل دفتر توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت نیرو، با بیان اینکه با سازمان ملی بهره‌وری ایران اقدامات پیشران برای حل ناترازی برق پیش‌بینی شده است، ادامه داد: ارتقای تجهیزات لوازم برقی، اعمال استاندارد‌ها و جاری‌سازی استانداردهای مصوب در حوزه تولیدکنندگان مانند کولرآبی نیاز به کار گسترده دارد. وی با تأکید بر ضرورت بازنگری در حوزه استاندارد در صنعت برق، گفت: بازنگری در حوزه استانداردهای صنعت برق تأثیر بسزایی در حوزه مصرف دارد و ناترازی را تا حدودی بهبود می‌بخشد که بر این اساس نیاز به تقویت استاندارد‌ها در حوزه مدیریت و خدمات و پاسخگویی در صنعت آب و برق وجود دارد.

صنعت آب و برق پیشگام سازمان‌ها در رعایت استاندارد است

همچنین عبدالصاحب ارجمند؛ مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر انتقال و توزیع وزارت نیرو، با بیان اینکه صنعت آب و برق کشور در حوزه رعایت استاندارد جزء دستگاه‌های پیشگام کشور است، افزود: استانداردسازی فعالیت‌‌ها و محصولات تولیدی نقش مستقیم و مؤثری در افزایش تولید ناخالص ملی دارد. مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر انتقال و توزیع وزارت نیرو، افزود: استاندارد از موضوعات بسیار مهمی است که نقش مهمی در توسعه کشور‌ها دارد و در کنار مقوله‌هایی مانند کار، سرمایه و دانش فنی به‌عنوان یک ضرورت مکمل تأثیر مستقیمی در رشد تولید ناخالص ملی دارد. وی با تأکید بر ضرورت بازنگری مستمر در فرآیندهای مرتبط با استاندارد با هدف افزایش تولید و رشد ناخالص ملی، اضافه کرد: استانداردسازی فعالیت‌‌ها و کالاهای تولیدی ضمن افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید به افزایش رفاه عمومی و ارتقای کیفیت زندگی منجر می‌شود. مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر انتقال و توزیع وزارت نیرو، در بخش دیگری از سخنان خود به سابقه بسیار زیاد استاندارد در صنعت آب و برق اشاره و بیان کرد: توجه به استاندارد و ایجاد کمیته برای پیگیری امور در صنعت آب و برق به اوایل دهه ۴۰ شمسی بازمی‌گردد و به بیان دیگر صنعت آب و برق کشور در حوزه استاندارد جزء سازمان‌های پیشگام کشور محسوب می‌شود. ارجمند؛ اجماع‌سازی و ایجاد وحدیترویه را یکی از مؤلفه‌های مهم استاندارد عنوان کرد و افزود: باتوجه به اینکه صنعت آب و برق کشور پیوستگی زیادی با تکنولوژی و دانش فنی دارد و بین بخش‌های مختلف آن وابستگی شدیدی وجود دارد، اجماع‌سازی و ایجاد وحدت‌رویه در همه بخش‌های دولتی و خصوصی ضمن تسهیل در امور همچنین به افزایش کیفیت محصول و بالارفتن میزان بهره‌وری کمک خواهد کرد. وی با اشاره به ضرورت مطالعه و پژوهش مستمر بر روی موضوع استاندارد در ایران ادامه داد: پژوهشگاه نیرو به‌عنوان مرکز پیگیری مطالعات و پژوهش‌های مرتبط با حوزه نیرو در صنعت برق می‌تواند نقش محوری و ویژه‌ای در پیگیری امور مرتبط با حوزه استاندارد در وزارت نیرو داشته باشد. مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر انتقال و توزیع وزارت نیرو، در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر ضرورت تعامل و هم افزایشی شرکت‌های مادر تخصصی زیرمجموعه وزارت نیرو با هدف پرهیز از موازی کاری و افزایش کیفیت فعالیت‌ها، اظهار کرد: تدوین استاندارد صحیح، اجرای برنامه‌ها و دستورالعمل‌های مرتبط با استاندارد و همچنین بازنگری و به‌روزرسانی دستورالعمل‌های استاندارد از جمله موضوعات مهمی است که باید در حوزه استاندارد مورد توجه باشد.