هند ایران را به تأخیر در پروژه چابهار متهم کرد منابع هندی ادعا کردند، اعتبار ۲۲٫۵ میلیون دلاری برای توسعه بندر چابهار در بودجه سالانه دولت هند اختصاص داده شده است، اما تأخیر ایران در آزادسازی این مبلغ عامل تأخیر در پروژه است. به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه خبری ایندیاتایمز، به گفته برخی […]
هند ایران را به تأخیر در پروژه چابهار متهم کرد
منابع هندی ادعا کردند، اعتبار ۲۲٫۵ میلیون دلاری برای توسعه بندر چابهار در بودجه سالانه دولت هند اختصاص داده شده است، اما تأخیر ایران در آزادسازی این مبلغ عامل تأخیر در پروژه است.
به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه خبری ایندیاتایمز، به گفته برخی مقامات هندی، هرچند اعتباری ۲۲٫۵ میلیون دلاری برای توسعه بندر چابهار در بودجه سالانه دولت هند اختصاص داده شده است، اما با توجه به اینکه تهران هنوز پیشنهاد خود برای آزادسازی این رقم را ارایه نکرده، احتمالا این اختصاص بودجه برای تسریع در اجرای این پروژه کافی نخواهد بود.
به گفته این مقامات، دولت هند از سال ۲۰۱۵ میلادی، ۲۳۵ میلیون دلار خط اعتباری برای این پروژه کنار گذاشته بود، اما نتوانسته اولین قسط ۱۵۰ میلیون دلاری این خط اعتباری را آزاد کند.
یک منبع آگاه از موضوع در این باره گفت: «این اعتبارات بدون تشریفات اداری نمیتواند آزاد شود و این اسناد هنوز به دست دولت هند نرسیده است. حتی یادآوریهای اگزیمبانک به دولت ایران نیز کمکی نکرده است.»
وی مدعی شد: «ظاهراً تأخیر ایران در ارایه پیشنهادش برای آزادسازی این وام هیچ دلیلی ندارد.»
به گفته منابع آگاه، براساس یادداشت تفاهمی که در جریان سفر می۲۰۱۵ نیتین گادکاری، وزیر کشتیرانی هند به تهران، مقرر شده که اگزیمبانک هند ۱۵۰ میلیون دلار خط اعتباری برای توسعه این مجتمع بندری اختصاص دهد.۸۵ میلیون دلار دیگر نیز بعدا و پس از قرارداد طرفین برای تأمین تجهیزات توسعه دو لنگرگاه این بندر اختصاص داده شد.
این منابع گفتند، هند پیشنهاد کرده بود که اولین بخش از این خط اعتباری را در طی ۴ ماه پس از ارایه پیشنهاد ایران در مورد طرح توسعه گسترش و توسعه بندر آزادسازی کند، اما این پیشنهاد هنوز به دست طرف هندی نرسیده است.
امام منابع آگاه در دولت ایران گفتند، طرف هندی در کار بر روی پروژه تأخیر داشته است. این منابع دلیل این تأخیر را بیان نکردند. به گفته منابع هندی، این پروژه قبلاً یک بار به دلیل تغییر یک جانبه شرایط قرارداد در روز قبل از امضای یادداشت تفاهم در سال ۲۰۱۵ به تأخیر افتاده بود. در آن زمان طرف ایرانی بدون مشورت با طرف هندی، یک شریک ایرانی را برای این پروژه معرفی کرده بود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.