هشدار ،سونامی تورم جدی است…

هانیه قنادزاده ـ تورم همچون تبری است که کمر خانواده‌ها را می‌شکند؛ تاریخ روشن می‌کند که تورم قاعدتاً باید حرام‌‌ترین حرام اقتصادی تلقی گردد، چون مالیاتی است غیرشفاف و غیرصریح از فقرا به نفع فاسد‌ترین طبقه ثروتمندان. ضمن آنکه تورم از نظر دستکاری در مهم‌‌ترین اطلاعات جامعه ‌سرشتی همچون دروغگویی دارد. تاریخ مشخص می‌سازد که […]

هانیه قنادزاده ـ تورم همچون تبری است که کمر خانواده‌ها را می‌شکند؛ تاریخ روشن می‌کند که تورم قاعدتاً باید حرام‌‌ترین حرام اقتصادی تلقی گردد، چون مالیاتی است غیرشفاف و غیرصریح از فقرا به نفع فاسد‌ترین طبقه ثروتمندان. ضمن آنکه تورم از نظر دستکاری در مهم‌‌ترین اطلاعات جامعه ‌سرشتی همچون دروغگویی دارد. تاریخ مشخص می‌سازد که تورم پولی با فساد به معنای تخطی از قوانین و تمرکز بر لذت‌جویی کوتاه‌مدت یا فساد اداری ارتباط نزدیکی دارد! در روزگاری هستیم که تورم امان همه را بریده است و مسئولان از تریبون‌هایی که در اختیار دارند، نهایت بهره را می‌برند تا به مردم وعده بدهند؛ وعده‌هایی که غیرقابل اجراست. آن‌ها از تریبون‌های خود استفاده می‌کنند برای شعار دادن. اینکه همه‌چیز بر وفق مراد است و مشکلی در کشور وجود ندارد و مردم اگر کمی مناعت‌طبع داشته باشند، می‌توانند از زندگی که برایشان فراهم کرده‌ایم، اظهار خرسندی کنند. این نارضایتی‌‌ها حالا کم‌کم رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرد. اینکه کارگران دست به خودکشی می‌زنند، زنگ خطر بسیار بلندی است که مسئولان باید آن را بشنوند و برایش راهکاری پیدا کنند. ما در زمینه تولید به بد‌ترین شرایط ممکن رسیده‌ایم چرا که تورم باعث شده تا کارگاه‌های تولیدی کوچک ورشکسته شوند و همین مسئله به بیکاری دامن می‌زند. از سوی دیگر کارفرما به دلیل همین تورم توان پرداخت به موقع حقوق و مزایای کارگران را ندارد و نارضایتی‌هایی هم از این دست ایجاد می‌شود. اقتصاد چیزی نیست که بتوانیم با شعار و روی کاغذ آن را مدیریت کنیم. این شعارزدگی دولت باعث شده تا مشکلات هر روز بیشتر و بیشتر شود. اینکه رئیس دولت بگوید دستور داده‌ایم تورم کنترل شود، نمی‌تواند برای مردم عامل کنترل تورم باشد. اقتصاد دستوری نابود‌کننده است. این مسائل باید به‌طور جدی از سوی صاحب‌نظران مورد نقد و بررسی قرار بگیرد. باید کار به افرادی سپرده شود که در این زمینه صلاحیت دارند. نه کسانی که تنها به شعار دادن بسنده می‌کنند و هیچ خروجی عملی از آن‌ها دیده نمی‌شود.

تورم از ۷ سال پیش ۶۰۰ درصد افزایش پیدا کرده، این یعنی فاجعه

در همین رابطه، محمدرضا باهنر؛ فعال سیاسی اصولگرا، گفت: من در مورد تورم به شما می‌گویم که ما در طول ۱۰۰ سال اخیر تاریخ ایران، یعنی ۵۰ سال قبل از انقلاب و ۵۰ سال بعد از انقلاب، هیچ وقت هفت سال پشت سر هم تورم ۴۰درصدی نداشتیم؛ اما الان این را داریم و این خیلی زیاد است؛ فاجعه است. ما در سال ۷۴، زمان دولت هاشمی‌رفسنجانی تورم ۴۹ونیم درصدی را هم داشتیم، اما بلافاصله ترمزدستی را کشیدیم و سال بعدش ۱۲ درصد شد. راجع به محاسبه رشد تورم هم این را به شما بگویم که هفت سال تورمِ ۴۰ درصدی، ۲۸۰ درصد نمی‌شود؛ زیرا این تصاعد هندسی است؛ یعنی ۷ تا ۴۰ درصد پشت سر هم، ۶۰۰ درصد می‌شود و این وحشتناک است.