گروه خودرو- تجربه فروش خودرو طی سالها و دهههای اخیر نشان داد که وقتی محصولی به بازار بورس وارد شود و از طریق آن به فروش گذاشته شود، ناخواسته آن محصول به یک محصول سرمایهای تبدیل خواهد شد که خودرو نیز از این قائله مستثنی نخواهد بود. اما باید دید که دوباره سیاستگذار، ریسک فروش […]
گروه خودرو- تجربه فروش خودرو طی سالها و دهههای اخیر نشان داد که وقتی محصولی به بازار بورس وارد شود و از طریق آن به فروش گذاشته شود، ناخواسته آن محصول به یک محصول سرمایهای تبدیل خواهد شد که خودرو نیز از این قائله مستثنی نخواهد بود. اما باید دید که دوباره سیاستگذار، ریسک فروش خودرو در بورس کالا را علیرغم تجربه دو سال پیش خواهد پذیرفت یا خیر؟ به گزارش مناقصهمزایده، در همین راستا، حسنعلی محمدی؛ دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس، فروش خودرو در بورس کالا را راهکاری مؤثر در شفافسازی قیمتها و بهبود شرایط بازار خودرو دانست و بیان کرد: در شرایط فعلی که خودروسازان با زیان مواجه هستند و قیمتها به دلیل مداخلات سیاستگذار غیرواقعی است، فروش خودرو در بورس منافعی را برای مصرفکننده و تولیدکننده به همراه خواهد داشت. وی افزود: از آنجا که در بورس کالا، قیمتها براساس مکانیزم عرضه و تقاضا شکل میگیرد که به معنای تعیین قیمتهای واقعی و منطقی برای خودرو است، این مکانیزم میتواند به کاهش نوسانات غیرمنطقی و دخالتهای مصنوعی در بازار کمک کند. وی با اشاره به نقش بورس بر شفافیت معاملات خودرو، یادآور شد: با توجه به اینکه همه تراکنشها در بورس کالا به صورت شفاف و قابل ردیابی انجام میشوند، این موضوع مانع از شکلگیری بازارسیاه و دلالیهای غیرقانونی شده و اعتماد مصرفکنندگان و تولیدکنندگان به قیمتهای واقعی را افزایش میدهد. محمدی؛ در ادامه به منافع فروش خودرو در بورس برای مصرفکننده اشاره کرد و گفت: دسترسی به خودروها با قیمت واقعی مهمترین مزیت بورس برای مصرفکننده است چراکه با حذف واسطهها و کاهش نقش دلالان، مصرفکنندگان میتوانند خودرو را با قیمت واقعی و بدون هزینههای اضافی که توسط واسطهها به بازار تحمیل میشود، خریداری کنند. وی افزود: همچنین در شرایط فعلی که تفاوت قیمت بازار و قیمتهای رسمی منجر به سودجویی برخی افراد و ایجاد بازارسیاه شده است، بورس کالا میتواند به تعادل این وضعیت کمک کرده و مصرفکنندگان را از نوسانات غیرقابل پیشبینی و قیمتهای تورمی بازار آزاد محافظت کند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، درباره منافع کشف قیمت خودرو در بورس کالا برای تولیدکننده بیان کرد: در شرایط کنونی که قیمتهای دستوری کمتر از هزینههای واقعی تولید است و خودروسازان با زیان مواجه هستند، فروش در بورس کالا میتواند به فروش خودرو با قیمت واقعی، کاهش زیانها و حتی افزایش سودآوری خودروسازان منجر شود. محمدی؛ اضافه کرد: علاوه بر این در بورس کالا، تولیدکنندگان میتوانند برنامهریزی مالی بهتری داشته باشند، زیرا قیمتها به صورت شفاف و در چارچوب بازار آزاد شکل میگیرند و این امکان برای تولیدکننده فراهم میشود که از منابع مالی بیشتری برای توسعه تولید و افزایش کیفیت محصولات خود استفاده کند. وی با بیان اینکه فروش خودرو در بورس کالا میتواند با چالشهایی نیز همراه باشد، یادآور شد: اگر عرضه خودرو در بورس کالا محدود باشد و تقاضا بسیار زیاد، ممکن است قیمتها همچنان تحت فشار تقاضای بالا افزایش یابند و به نفع مصرفکننده نهایی نباشد. وی تصریح کرد: همه مصرفکنندگان ممکن است به صورت مستقیم به بورس کالا دسترسی نداشته باشند یا با فرآیندهای خرید در این بازار آشنا نباشند. بنابراین، نیاز به آموزش و اطلاعرسانی مناسب برای مصرفکنندگان وجود دارد تا بتوانند از این روش استفاده کنند. محمدی؛ بیان کرد: علاوه بر دو مورد فوق، سیاستگذاریهای متغیر در بازار خودرو ممکن است همچنان بر قیمتها و عملکرد بورس کالا تأثیرگذار باشد. به عنوان مثال، اگر سیاستهای جدیدی برای کنترل قیمتها از سوی دولت یا نهادهای مربوطه اعمال شود، تأثیرات منفی بر سازوکار شفاف بورس کالا خواهد داشت. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در پایان خاطرنشان کرد: فروش خودرو در بورس کالا در بلندمدت میتواند به تعدیل بازار خودرو و ایجاد یک بازار منصفانهتر و همچنین کاهش نقش واسطهها و دلالیها و تقویت رقابتپذیری تولیدکنندگان کمک کند.
دیدگاه بسته شده است.