استفاده بی‌رویه از سونوگرافی توسط متخصصان زنان

استفاده بی‌رویه از سونوگرافی توسط متخصصان زنان نایب‌رییس انجمن رادیولوژی با بیان این‌که ‌در کشور ما متأسفانه استفاده بی‌رویه از سونوگرافی توسط متخصصان زنان صورت می‌گیرد، گفت: هر چند که سونوگرافی فی‌نفسه مضر نیست ولی استفاده بیش از حد آن می‌تواند مشکلاتی را به بار آورد.  به گزارش مناقصه‌مزایده، حسین‌کرم‌پور در ارتباط با سمینارتازه‌ها غربالگری […]

استفاده بی‌رویه از سونوگرافی توسط متخصصان زنان

نایب‌رییس انجمن رادیولوژی با بیان این‌که ‌در کشور ما متأسفانه استفاده بی‌رویه از سونوگرافی توسط متخصصان زنان صورت می‌گیرد، گفت: هر چند که سونوگرافی فی‌نفسه مضر نیست ولی استفاده بیش از حد آن می‌تواند مشکلاتی را به بار آورد.

 به گزارش مناقصه‌مزایده، حسین‌کرم‌پور در ارتباط با سمینارتازه‌ها غربالگری جنین و آنومالی اسکن اظهار داشت: این سمینار ۵ و ۶ اسفندماه سال‌جاری و با هدف ارایه جدید‌‌ترین دستاورهای و تبادل اطلاعات صاحبنظران و اساتید برجسته برگزار می‌شود.

وی افزود: سونوگرافی زنان در هنگام بارداری برای بررسی وضعیت جنین انجام می‌شود و متخصصین رادیولوژی با گذراندن دوره‌های تئوری و عملی قادر به تشخیص بیش‌تر ناهنجاری‌های احتمالی جنین، سن جنین و… خواهند بود.

نایب رییس انجمن رادیولوژی با اشاره به این‌که اگر این ناهنجاری‌ها سبب مشکلات حیاتی برای جنین شود با تأیید مراجع قانونی ختم حاملگی اعلام خواهد شد. همچنین باید توجه داشت که تا قبل از اختراع سونوگرافی این ناهنجاری‌ها تشخیص داده نمی‌شد و جنین یا در شکم مادر و یا در هنگام زایمان و یا حتی در دوران کودکی جان خود را از دست می‌داد.

کرم‌پور اضافه کرد: ولی اکنون با تشخیص به موقع ناهنجاری در جنین اقدام به ختم بارداری و یا مراقبت‌های ویژه توصیه می‌شود.

وی یکی از مهم‌ترین ناهنجاری جنین را ناهنجاری کروموزومی همچون سندروم‌داون برشمرد و اعلام کرد: این ناهنجاری در ۳ ماهه نخست بارداری قابل تشخیص بوده و براساس بررسی فاکتورهای خونی مادر و اندازه‌گیری‌های خاص سونوگرافیک در جنین، میزان خطر ناهنجاری با توجه به جدول‌های پیش‌بینی شده اعلام شده و اقدامات لازم انجام می‌پذیرد.

نایب رییس انجمن رادیولوژی اضافه کرد: افزایش یا کاهش ناهنجاری‌های مادرزادی کروموزومی در برهه زمانی خاص مشخص نیست ولی این‌که احساس می‌شود امروزه این مسأله بیش‌تر شده به دلیل تشخیص‌های به موقع است، در حالی که پیش از این امکان اینگونه بررسی‌ها وجود نداشت.

 

کرم‌پور تأکید کرد: برنامه غربالگری زنان باردار باید هوشمندانه باشد و تنها در زنانی که سابقه بیماری و یا ازدواج فامیلی دارند این مسأله بیش‌تر مدنظر قرار گیرد.