خطر انفجار 3.5 میلیون مترمکعب گاز در تهران

مهم‌ترین معضل پایتخت از روی زمین به زیر زمین رفت!

مهدی یاوری- به هر جای پایتخت ایران که نگاه کنی، مشکلات شهری وجود دارد. از خودرو و ترافیک و دود گرفته تا جمعیت میلیونی و آلودگی صوتی و… . پایتختی که پیش‌تر قرار بود تنها شش میلیون جمعیت را پذیرا باشد اما اکنون بیش از ۱۵ میلیون نفر ساکن آن هستند و میلیون‌ها نفر نیز […]

مهدی یاوری- به هر جای پایتخت ایران که نگاه کنی، مشکلات شهری وجود دارد. از خودرو و ترافیک و دود گرفته تا جمعیت میلیونی و آلودگی صوتی و… . پایتختی که پیش‌تر قرار بود تنها شش میلیون جمعیت را پذیرا باشد اما اکنون بیش از ۱۵ میلیون نفر ساکن آن هستند و میلیون‌ها نفر نیز روزانه از شهرهای دیگر کشور به‌خصوص شهرهای اقماری در آن تردد می‌کنند. تداوم، روند مشکلات سالیان گذشته و عدم چاره‌اندیشی مناسب، تهران را به مرحله انفجار نزدیک کرده است. حل مشکلات شهر تهران به مفهوم حل مشکل یک‌چهارم جمعیت کشور و شاید بیش از آن است و به همین جهت توجه علمی و دقیق به مشکلات این شهر مسئله‌ای حیاتی، ضروری و ملی است و بدون تردید هرکس در این حوزه موفق باشد، مطمئناً توانایی خود را در حل مشکلات کشور نشان داده و اقبال عمومی را به خود جلب خواهد کرد. تهران دارای مشکلات بی‌شمار مرتبط با کلانشهرهای بزرگ جهان است و در ابعاد مختلف اجرایی، مدیریتی محیط‌زیست، اوقات فراغت، حمل‌ونقل، ترافیک و… دارای مشکل است. لذا نمی‌توان مدعی بود که همه مشکلات این شهر در کوتاه‌مدت قابل حل باشد. اما جدید‌ترین مشکل پایتخت ایران دیگر فقط مربوط به روی زمین نیست، بلکه به زیر زمین رسیده است!

خطر انفجار ۳٫۵ میلیون مترمکعب گاز در پایتخت!

یکی از موضوعات مهم برای آمادگی در برابر زلزله مربوط به قطع سریع گاز و برق در تهران است تا از حوادث احتمالی بعد از زلزله جلوگیری شود. در سال‌های گذشته عنوان شده است که برای قطع گاز و برق تمهیداتی اندیشیده شده، اما در این میان باقی ماندن گاز در لوله‌های گاز هنوز جای نگرانی دارد. در همین رابطه، محمدآقامیری؛ عضو شورای شهر تهران، می‌گوید: ۳٫۵میلیون مترمکعب گاز، زیر تهران وجود دارد که کارشناسان ژاپنی که چندسال پیش به تهران آمدند، اعلام کردند که قبل از اینکه ریزش آوار در زلزله‌های بالای ۷ریشتر جان مردم را بگیرد، شاهد انفجار علمک‌های گاز خواهیم بود. بدون شک زلزله در تهران خسارت زیادی به بار خواهد آورد و ما باید آمادگی لازم را در این رابطه داشته باشیم. اینکه آمار ۲۰درصدی در رابطه با آمادگی تهران در برابر زلزله مطرح می‌شود، یک آمار خوش‌بینانه است؛ چرا که مواردی که تهران به آن نیاز دارد تا با کم‌ترین خسارت از گردنه زلزله عبور کنیم، در جایگاه قابل‌قبولی قرار ندارد. به گفته او، به‌طور کلی ایده واگذاری مسئولیت آمادگی در برابر زلزله تهران به شهرداری، کمک‌کننده خواهد بود. ما در تلاش هستیم تا در کارگروه تاب‌آوری شهر تهران در برابر زلزله، دست به تدوین لایحه‌ای زده و از این طریق واگذاری مسئولیت به شهرداری را اجرایی کنیم. براساس این لایحه می‌خواهیم که یک معاونت جدید ذیل شهرداری تهران تحت عنوان تاب‌آوری شهر تهران در برابر زلزله تشکیل و شرح وظایف تحت عنوان این معاونت تدوین شود.»