شیوه فعلی عرضه خودروهای وارداتی تنها به سود دلالان است

یک کارشناس بازار، گفت: شیوه فعلی و پُرابهام عرضه خودروهای وارداتی تنها به سود دلالان تمام می‌شود. به گزارش مهر، احسان مرادی؛ گفت: با یک بررسی ساده مشخص می‌شود که شیوه کنونی عرضه خودروهای وارداتی کمکی به صنعت و بازار خودرو و مصرف‌کنندگان نکرده است و بهتر است دولت چهاردهم این رویه غیرشفاف و غیررقابتی […]

یک کارشناس بازار، گفت: شیوه فعلی و پُرابهام عرضه خودروهای وارداتی تنها به سود دلالان تمام می‌شود. به گزارش مهر، احسان مرادی؛ گفت: با یک بررسی ساده مشخص می‌شود که شیوه کنونی عرضه خودروهای وارداتی کمکی به صنعت و بازار خودرو و مصرف‌کنندگان نکرده است و بهتر است دولت چهاردهم این رویه غیرشفاف و غیررقابتی را به سمت بازارسرمایه سوق دهد. مرادی؛ افزود: هم‌اکنون اعلام می‌شود که متقاضیان با وکالتی کردن ۵۰۰ میلیون تومان برای خرید خودروی وارداتی اقدام کنند اما هیچ آیتمی در این فرآیند حتی برند خودرو و قیمت آن مشخص نیست. این کارشناس بازارسرمایه، ادامه داد: بعد از انجام قرعه‌کشی و برنده شدن برخی افراد در قرعه‌کشی، اعلام می‌شود که متقاضیان از بین فهرست خودروهای وارداتی باید چند اولویت را انتخاب کرده و اگر شانس بیاورند یکی از اولویت‌‌‌ها مورد تأیید قرار می‌گیرد. به گفته او، از نظر شرعی هم به نظر می‌رسد با توجه به عدم مشخص بودن مورد معامله این فرآیند دچار اشکال باشد که البته باید کارشناسان مربوطه در این خصوص اظهارنظر فرمایند و از حیطه دانش بنده خارج است. مرادی؛ با طرح این پرسش که کجای این فرآیند منطقی، عادلانه، رقابتی و شفاف است؟ گفت: لازم است این فرآیند پر از ابهام و احتمال کنار گذارده شود و فرآیند شفاف بورس کالا که قبل از حراج، در اطلاعیه عرضه مشخصات خودرو و قیمت پایه و کل مراحل عرضه تا تحویل، مشخص می‌شود و فرد با اطلاعات کامل و با قیمت مورد نظرش در حراج شرکت می‌کند. عضو هیئت مدیره کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در پایان، گفت: با توجه به ارائه برنامه‌های دولت جدید در راستای شفافیت و رقابت اقتصادی، ادامه روندهای گذشته دور از منطق و عدالت است و لازم است خیلی زود این رویه غلط جای خود را به سیستم‌های شفاف، رقابتی و عادلانه در بازارسرمایه دهد.