تهران بیش از ۵ میلیون نفر جمعیت اضافه دارد

وزیر راه و شهرسازی تهران بیش از ۵ میلیون نفر جمعیت اضافه دارد وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که امروز جمعیت تهران ۵ میلیون بیش از ظرفیت آن است، گفت: عده‌ای می‌خواهند چنین مشکلاتی را با ساخت پل‌های چند طبقه با هزینه‌های چند میلیارد دلاری بدون کم‌ترین بهره‌وری رفع کنند. به گزارش ایلنا، عباس […]

وزیر راه و شهرسازی

تهران بیش از ۵ میلیون نفر جمعیت اضافه دارد

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که امروز جمعیت تهران ۵ میلیون بیش از ظرفیت آن است، گفت: عده‌ای می‌خواهند چنین مشکلاتی را با ساخت پل‌های چند طبقه با هزینه‌های چند میلیارد دلاری بدون کم‌ترین بهره‌وری رفع کنند.

به گزارش ایلنا، عباس آخوندی در دومین همایش حمل و نقل هوشمند با بیان این که رشد شهرنشینی در کشور‌‌ها بسیار بالا است، گفت: کم‌تر کشوری است که از جریان دنیای مدرن تحت تأثیر نباشد.

وی ادامه داد: در جریان توسعه زندگی شهری و ورود فناوری‌های نوین نکته مهم نگاه ما به بحث قابلیت زندگی و قابلیت حرکت در شهر‌‌ها است.

آخوندی با اشاره به انتظارات پس از ورود عصر ماشین گفت: انتظار این بود که زندگی سالم‌تر و حرکت سریع‌تر باشد اما واقعیت این است که نمی‌توانیم اثبات کنیم قابلیت زندگی در ایران در دوره پسامدرن افزایش یافته است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که مسأله جدی در حال حاضر در تمام دنیا موضوع کمبود آب و دسترسی به غذا و خاک سالم است ادامه داد: متأسفانه این روز‌‌ها به صورت مرتب شاهد فرو ریزش‌‌‌ها و فرونشست‌‌‌ها هستیم و اینها همه نشان‌دهنده این است که قابلیت زندگی در کلان‌شهر‌‌ها با مشکلات جدی مواجه است.

آخوندی با تأکید بر این‌که سؤال مهم فرا روی ما این است که قابلیت زندگی و قابلیت حرکت در دنیای مدرن تا چه حد ارتقا یافته است، گفت: از ویژگی‌های دنیای پسامدرن این است که امکان حرکت سریع‌تر کالا و انسان و اندیشه‌ها را در شبکه‌ها فراهم کند اما علی‌رغم تمام این سیستم‌های هوشمند امروز با مشکلات جدی در حوزه حرکت مواجه هستیم.

وی با بیان این‌که در حال حاضر میانگین سرعت حرکت در تهران ۲۵ کیلومتر در ساعت است، گفت: سرعت حرکت در زمان پیک به ۷ کیلومتر در ساعت در تهران می‌رسد.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: مهم‌ترین مشکل ما این است که نگاه پروژه‌محور را جایگزین انسان‌محور کرده‌ایم و زندگی اجتماعی را فدای فناوری شده است.

آخوندی ادامه داد: امروز شاهد این هستیم که در تهران در کنار مجموع شبکه‌های راهی پل‌های چند طبقه ساخته می‌شود مانند پل صدر که علی‌رغم هزینه چند میلیارد دلاری کسی نمی‌تواند ثابت کند این پل در بهبود حرکت در کلان‌شهر تهران تأثیری داشته است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که مهم‌ترین بحث این است که توسعه باید انسان‌محور باشد، گفت: اگر تمام این سیستم‌های هوشمند نقش و عملکرد شهروندان را نادیده بگیریم تأثیرگذاری فناوری در قابلیت زندگی شهری به شدت قابل تردید است.

آخوندی با تأکید بر این‌که فناوری یک ابزار است نه یک هدف ادامه داد: فناوری یک ابزار رمز‌آلودی است که می‌تواند ما را به شدت دچار یک سوءبرداشت و گمراهی کند.

وی تأکید کرد: معتقدم این نگاه ما به فناوری است که مشکلات متعددی را ایجاد کرده است و همواره از این موضوع که مسایل بسیار پیچیده به مسایل کوچک تبدیل می‌شود رنج می‌برم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به قدرت فناوری و تأثیرگذاری آن در توسعه شهری گفت: شاید بتوانیم با دسترسی به فناوری بلندمرتبه‌سازی کنیم و یا پل‌های چند طبقه در شهر بسازیم اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که امروز ما با محدودیت‌های زیستی مواجه هستیم و در نهایت ظرفیت زیستی انسان‌ها هم محدود است.

وی با بیان این‌که ما مورد اغوای فناوری قرار گرفته‌ایم، گفت: در حالی که ظرفیت جمعیت‌پذیری تهران به اندازه ۳ میلیون نفر است اما با اتکا به سیاست‌های غلط این جمعیت امروز به بیش از ۸ میلیون نفر رسیده است و با احتساب جمعیت پیرامون تهران این عدد به ۱۴ میلیون نفر می‌رسد.

آخوندی ادامه داد: حال عده‌ای هنوز هم متوجه این نیستند که این افزایش جمعیت به دلیل اشتباهات استراتژیک چند سال گذشته بوده و می‌خواهند با ساخت پل‌های چند طبقه در تهران این مشکل را حل کنند.

آخوندی با اشاره به دو عنصر ظرفیت زیستی و انسان‌محور کردن پروژه‌ها گفت: در آخر کار نمی‌توان در توسعه شهری از این دو عنصر غافل شد.

وی با اشاره به تمدن ایرانشهری ادامه داد: الگوی سکونت در ایران همواره مطابق با ظرفیت‌های زیستی بوده است و جمعیت در شهر‌‌ها مطابق با ظرفیت‌های زیستی سکنی گزیده‌اند این درحالی است که امروز از این دو عنصر غافل مانده‌ایم و واگذاری‌های بیش از ظرفیت زیستی منجر به این شده که اکثر شهرهای کشورمان با مشکل کمبود آب مواجه شده‌اند.

وی افزود: به‌طوری که امروز پیشنهاد می‌دهند از تاجیکستان و دریای عمان به مشهد آب منتقل کنیم معتقدم راهکار رفع این مشکل‌ها این است که به تمدن ایرانشهری برگردیم.

وی تأکید کرد: اگر قرار است به سمت حمل و نقل هوشمند حرکت کنیم باید در کنار این فناوری‌ها انسان هوشمند هم داشته باشیم.

 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کنترل ترافیک در ایام پیک سفر مانند نوروز در چند سال گذشته، گفت: در حالی که در نوروز ۹۳ یکی از مشکلات ما نحوه کنترل ترافیک در جاده‌ها بود اما در سال ۹۴با نصب دوربین‌های کنترل نظارت و دسترسی آسان شهروندان به اطلاعات و استفاده از داده‌های دوربین‌های نظارتی این امکان را برای شهروندان فراهم آوردیم که خودشان با بررسی وضعیت راه‌ها برای سفر تصمیم بگیرند و ترافیک را مدیریت کنند.